Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 8 No. 20 (2024): REFLEXÕES EM TORNO DA ARTICULAÇÃO ENTRE TEORIA E PRÁTICA EM ATIVIDADES EDUCATIVAS

MÍDIA E INFÂNCIA CONTEMPORÂNEA: os youtubers mirins brasileiros durante a pandemia

DOI
https://doi.org/10.29327/268346.8.20-25
Submitted
October 21, 2024
Published
2024-11-19

Abstract

This article analyses the little youtubers’s production and acting during the pandemic in Brazil, through their channels in Youtube and Instagram, that is, what they have produced to their followers. The article also introduces studies about children and the media consumption impact; the making and sharing child of online contents, and the influence exerced upon their behaviours. It was adopted a qualitative methodology with exploitative approach through bibliographic search. There is in the text a little youtubers’s video content analysis named here as Biel, Juju, and Lorena, displayed on their channels. It was possible conclude that youtubers have exerced an effort role upon children day-by-day, the ones who has watched the vídeos from the respective platforms, especially at this pandemic moment, fact that has demanded more time of staying at home and a further usage of the internet.

References

  1. ARIÈS, Phillipe. História social da criança e da família. 2 ed. Tradução de Dora Flaksman. Rio de Janeiro: LTC, 1981.
  2. BAUMAN, Zygmunt. Vida líquida. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
  3. BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Tradução por Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
  4. BEZERRA, Luiza. A influência dos Youtubers no universo infantil. Dissertação (Mestrado em Administração de Empresas) – Programa de Pós-Graduação em Administração de Empresas (PPGA), Universidade de Fortaleza (UNIFOR), Fortaleza, 2018, 82 p.
  5. COHN, Clarice. A Antropologia da criança. Rio de Janeiro: Editora Jorge Zahar, 2005.
  6. DALETHESE, Thamyres Ribeiro. Faz de conta que todos nós somos youtubers: crianças e narrativas contemporâneas, Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro: 2017.
  7. DIÁRIO DO NORDESTE. Cearense Juju Teófilo volta a viralizar no Instagram após pedir a Deus pelo fim da quarentena. Diário do Nordeste, 2020. Disponível em: https://diariodonordeste.verdesmares.com.br/verso/cearense-juju-teofilo-volta-a-viralizar-no-Instagram-apos-pedir-a-deus-pelo-fim-da-quarentena-1.2229188. Acesso em: 22 abr. 2021.
  8. MEDEIROS, Tanísia Hipólito; CAPUTO, Eduardo Lúcia; DOMINGUES, Marlos Rodrigues. Insatisfação corporal em frequentadoras de academia. Jornal brasileiro de psiquiatria, vol.66, n.1, 2017, p.38-44. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0047-
  9. &lng=en&nrm=iso&tlng=p. Acesso em: 10 maio 2021.
  10. MELO, Darcyane Rodrigues de. Infância Youtuber: um estudo sobre modos de ser criança na contemporaneidade, dissertação (Mestrado em educação), Universidade Luterana do Brasil (ULBRA). Canoas: 2018.
  11. MOMO, Mariangela. Mídia e consumo na produção de uma infância pós-moderna que vai à escola. Tese (Doutorado em educação) - Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (FACED/PPGEDU/UFRGS). Porto Alegre, 2007, 366 p.
  12. PALMEIRA, Alyne Nathálier da Silva; SCHURSTER, Karl. Revista Educação & Formação, Fortaleza, v. 5, n. 13, p. 195-214, jan./abr. 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1123/1916. Acesso em: 20 fev. 2021.
  13. PALUDETI, Bárbara. “Malhou, comeu”: menino brinca no Instagram com dificuldade da vida fitness. Site Viva bem - Uol. 2020. Disponível em: https://www.uol.com.br/vivabem/noticias/redacao/2020/03/09/malhou-comeu-menino-brinca-com-dificuldade-da-vida-fitness-no-instagram.htm. Acesso em: 22 abr. 2021.
  14. TOMAZ, Renata. Ciberpolítica, ciberativismo e cibercultura youtubers mirins: como a produção de conteúdo on-line por crianças sinaliza uma cultura lúdica digital. Associação nacional de pós-graduação e pesquisa em ciência sociais – ANPOCS, 2017. Disponível em: https://www.anpocs.com/index.php/papers-40-encontro-2/gt-30/gt02-25/10607-youtubers-mirins-como-a-producao-de-conteudo-on-line-por-criancas-sinaliza-uma-cultura-ludica-digital/file. Acesso em: 01 maio 2021.
  15. WOODWARD, Kathrun. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Stuart Hall, Kathryn Woodward. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014