WOMEN, MOTHERS AND TEACHERS IN TIMES OF HARM REDUCTION

after the enormous suffocation has passed, we are still here being suffocated

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/268346.9.21-19

Keywords:

gender relations, Motherhood, Teaching

Abstract

The COVID-19 pandemic led us to reflect on social networks and the ways in which we behave in the midst of lethality. Considering the scenario, this article interrogates the intersectionality of markers of gender, marital status, territoriality, race, motherhood and profession of 5 public and private teachers in the Metropolitan Region of Rio de Janeiro in the face of the return to in-person schools since 2021. To this end, anchored in the Certeaunian perspective, the data that supported the production of this article were produced through an instant messaging group on the WhatsApp application, between the years 2022 and 23. Through the teachers' narratives, the reflections described that the pandemic deepened the socio-educational tragedy experienced in the city of Rio de Janeiro and presented a brutal photograph of the nefarious system that reiterates gender asymmetries in affective-sexual relationships involving women, mothers and teachers.

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Author Biography

Luciane Tavares dos Santos, Universidade Federal Fluminense

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF); Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Pará (UEPA); Especialista em Literatura Infantil e Juvenil, Bacharel e Licenciada em Letras Português-Literaturas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Pesquisadora vinculada ao Grupo de Pesquisa Políticas dos Corpos, Cotidianos e Currículos (POC's), Universidade Federal de Pelotas (UFPel), e ao Laboratório de Estudos e Aprontos Multimídia - relações étnicos-raciais na cultura digital (LEAM), UFF. Suas pesquisas na área da Educação estão sendo produzidas no campo de estudos do cotidiano e de gênero em uma perspectiva interseccional.

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Published

2025-03-27

How to Cite

TAVARES DOS SANTOS, Luciane; CAETANO, Marcio. WOMEN, MOTHERS AND TEACHERS IN TIMES OF HARM REDUCTION: after the enormous suffocation has passed, we are still here being suffocated. Communitas, Rio Branco, v. 9, n. 21, p. e8391, 2025. DOI: 10.29327/268346.9.21-19. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/8391. Acesso em: 24 apr. 2025.

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