Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 8 No. 20 (2024): REFLEXÕES EM TORNO DA ARTICULAÇÃO ENTRE TEORIA E PRÁTICA EM ATIVIDADES EDUCATIVAS

DIMENSÕES ANTAGÔNICAS AO PROCESSO DE HEGEMONIZAÇÃO DAS POLÍTICAS-PRÁTICAS CURRICULARES DA ATUALIDADE

DOI
https://doi.org/10.29327/268346.8.20-11
Submitted
October 20, 2024
Published
2024-11-19

Abstract

 This article is inserted in the field of discussions about curriculum and curricular policies-practices and aims to understand the dimensions of hegemonization of curricular policies in current scientific productions. We dialogued with authors such as Araujo and Lopes (2021) and Frangella (2021), for the understanding the curriculum as a space for negotiating meanings, which is precarious and provisional. The analysis took Discourse Theory as a theoretical-methodological lens (Laclau; Mouffe, 2015). From data analysis, we identified the curriculum as a field of political disputes, crossed by a hegemonic dimension that seeks a social order. In this way, the common curricular bases operate in a logic of approximation with the business perspective, producing effects for the teaching-learning process. However, contrary to attempts at stabilization, the daily school life is crossed by other discourses, producing new meanings and ways of creating an another curriculum

References

  1. ARAUJO, J. J.; HYPOLITO, A. M. Políticas Curriculares e Teoria do discurso: um estudo de caso. Práxis Educativa, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 163–183, 2017. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/9145. Acesso em: 1 mai. 2023.
  2. ARAUJO, H. G.; LOPES, A. C. Redes políticas de currículo: a atuação da Fundação Getúlio Vargas. Práxis Educativa, Ponta Grossa: v. 16, p. 1-18, 2021. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa. Acesso em: 10 ago. 2023.
  3. BARREIROS, D. R. A.; DRUMMOND, R. de C. R. Base nacional comum para formação de professores da educação básica: em foco os jogos políticos e a responsabilização docente. Currículo sem Fronteiras, v. 21, n. 3, p. 1313-1326, set./dez. 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v21.n3.18. Acesso em: 20 set. 2023.
  4. BEZERRA, A. A. Políticas de reformulações curriculares para/no ensino médio: configurações e sentidos de itinerários formativos a partir da Lei 13.415/2017 em escolas em tempo integral no Agreste Pernambucano. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação contemporânea) - Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/47624. Acesso em: 20 set. 2023.
  5. BURITY, J. A. Discurso, política e sujeito na Teoria da Hegemonia de Ernesto Laclau. In: MENDONÇA, Daniel; RODRIGUES, Léo Peixoto (Orgs). Pós-Estruturalismo e Teoria do Discurso: em torno de Ernesto Laclau. Porto Alegre, EdiPUCRS, 2008.
  6. COSTA, H. H. C.; LOPES, A. R. C.. O conhecimento como resposta curricular. Revista Brasileira de Educação [online]. 2022, v. 27. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270024. Acesso em: 21 dez. 2022.
  7. COSTA, E. M.; MATTOS, C. C.; CAETANO, V. N. S. Implicações da BNC-formação para a universidade pública e formação docente. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp. 1, p. 896-909, mar. 2021. e-ISSN: 1982-5587. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v16iEsp.1.14924. Acesso em: 20 set. 2023.
  8. FRANGELLA, R. de C. P. Ensinando por códigos: construindo uma docência padronizada. Currículo sem Fronteiras, v. 21, n. 3, p. 1148-1168, set./dez. 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v21.n3.10. Acesso em: 15 ago. 2023.
  9. GABRIEL, C. T.; MARTINS, M. L. B. Políticas de avaliação e subjetivação docente: uma análise curricular pós-fundacional. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 19, n. 54, p. 226–243, 2018. Disponível em: https://www.epublicacoes.uerj.br/revistateias/article/view/36308. Acesso em: 24 set. 2023.
  10. GOMES, A. C. R.; LIMA, V. R.. Políticas curriculares para o ensino médio e a escassez de produções sobre o ensino da matemática. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 891-914, abr./jun. 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i2p891-914. Acesso em: 12 mai. 2023.
  11. LACLAU, E.; MOUFFE, C. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015.
  12. LOPES, A. C. Por um currículo sem fundamentos. Linhas Críticas, Brasília, DF: v.21, n.45, p. 445-466, mai./ago. 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4581/4179. Acesso em: 22 abr. 2023.
  13. LOPES , A. C.; MACEDO, E. Apresentação: Uma alternativa às políticas curriculares centralizadas. Roteiro, Joaçaba: v. 46, jan./dez. 2021. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro. Acesso em: 1 set. 2023.
  14. LOPES , A. C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
  15. MENDONÇA, D. de. Teoria do Discurso de Laclau e Mouffe: implicações teóricas e analíticas. São Paulo: Intermeios, 2021.
  16. MOREIRA, C. de C.; PEREIRA, B.; FERREIRA, M. S. O tornar-se professor(a) no currículo de ciências: tensionando as teses culturais da BNCC e da BNC-Formação. Currículo sem Fronteiras, v. 21, n. 3, p. 1208-1225, set./dez. 2021. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol21iss3articles/moreira-pereira-ferreira.pdf. Acesso em: 01 set. 2023.
  17. MOROSINI, M. C.; FERNANDES, C. M. B. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 154–164, 2014. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/18875. Acesso em: 23 abr. 2023.
  18. PIMENTEL JÚNIOR, C. BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR NO OESTE DA BAHIA: políticas da tradução em relatos de professores. Currículo sem Fronteiras, v. 21, n. 2, p. 901-923, maio/ago. 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v21.n2.22. Acesso em: 10 set. 2023.
  19. PIMENTEL JÚNIOR, C. Demandas discursivas regulatórias para “fazer a BNCC sair do papel” no Oeste da Bahia. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e23806, 2020. DOI: 10.18593/r.v46i0.23806. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23806. Acesso em: 24 set. 2023.
  20. PIMENTEL JÚNIOR, C.; SANTOS, H. de F.; LINHARES, K. J. da S.; AMORIM, V. L. F. R. Articulações políticas em torno da Base Nacional Comum Curricular (BNCC): a área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias no Ensino Médio. Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 1–23, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/7273. Acesso em: 24 set. 2024.
  21. SALES JÚNIOR. R. Hegemonia e pesquisa social: implicações teórico-metodológicas da Teoria Política do Discurso. in: LOPES, Alice Casimiro; OLIVEIRA, Anna Luiza A. R. M., OLIVEIRA, Gustavo Gilson S. (Orgs.). A teoria do discurso na pesquisa em educação. Recife: Ed. UFPE, 2018. pp. 105-132.
  22. SANTANA, A. F. Currículo de licenciaturas acompanhadas pelo setor de estudos e assessoria pedagógica: articulações discursivas referentes à incorporação da educação em direitos humanos. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/46526. Acesso em 24 set. 2024.
  23. SILVA, A. E. da. BNCC e currículo: um estudo da construção do referencial curricular no município de Ipojuca. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/45657. Acesso em: 23 set. 2024.
  24. SILVA, D. F. da. Produção curricular na educação do campo: uma análise dos discursos dos/as docentes à luz das redes associacionistas. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação Contemporânea) - Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2021b. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/43462. Acesso em: 24 set. 2024.
  25. SILVA, V. A. C. da. Políticas de formação de professores e práticas curriculares: articulações discursivas em escolas no campo da Mata Sul pernambucana. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação Contemporânea) – Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/41370. Acesso em: 24 set. 2024.