DIMENSÕES ANTAGÔNICAS AO PROCESSO DE HEGEMONIZAÇÃO DAS POLÍTICAS-PRÁTICAS CURRICULARES DA ATUALIDADE

Authors

  • Stephanie Kristina Barbosa da Silva Universidade Federal de Pernambuco https://orcid.org/0000-0002-9666-9467
  • Lucinalva Andrade Ataíde de Almeida Universidade Federal de Pernambuco
  • Hellida Beatriz de Lima Marinho Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.29327/268346.8.20-11

Keywords:

Políticas curriculares, Teoria do Discurso, Currículo.

Abstract

 This article is inserted in the field of discussions about curriculum and curricular policies-practices and aims to understand the dimensions of hegemonization of curricular policies in current scientific productions. We dialogued with authors such as Araujo and Lopes (2021) and Frangella (2021), for the understanding the curriculum as a space for negotiating meanings, which is precarious and provisional. The analysis took Discourse Theory as a theoretical-methodological lens (Laclau; Mouffe, 2015). From data analysis, we identified the curriculum as a field of political disputes, crossed by a hegemonic dimension that seeks a social order. In this way, the common curricular bases operate in a logic of approximation with the business perspective, producing effects for the teaching-learning process. However, contrary to attempts at stabilization, the daily school life is crossed by other discourses, producing new meanings and ways of creating an another curriculum

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Author Biographies

Stephanie Kristina Barbosa da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Pedagoga pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE/CAA) e estudante do curso de mestrado em Educação contemporânea (PPGEduC – UFPE/CAA).  Bolsista da Fundação de Amparo à Ciência e Tecnologia de Pernambuco (FACEPE).

Lucinalva Andrade Ataíde de Almeida, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Bolsista produtividade em pesquisa 2 e atua como Professora Associada III do Centro Acadêmico do Agreste da Universidade Federal de Pernambuco.

Hellida Beatriz de Lima Marinho, Universidade Federal de Pernambuco

Pedagoga pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE/CAA) e estudante do curso de mestrado em Educação contemporânea (PPGEduC – UFPE/CAA).  Bolsista da Fundação de Amparo à Ciência e Tecnologia de Pernambuco (FACEPE).

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Published

2024-11-19

How to Cite

SILVA, Stephanie Kristina Barbosa da; ALMEIDA, Lucinalva Andrade Ataíde de; MARINHO, Hellida Beatriz de Lima. DIMENSÕES ANTAGÔNICAS AO PROCESSO DE HEGEMONIZAÇÃO DAS POLÍTICAS-PRÁTICAS CURRICULARES DA ATUALIDADE . Communitas, Rio Branco, v. 8, n. 20, 2024. DOI: 10.29327/268346.8.20-11. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/201-220. Acesso em: 9 may. 2025.

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