Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 8 No. 20 (2024): REFLEXÕES EM TORNO DA ARTICULAÇÃO ENTRE TEORIA E PRÁTICA EM ATIVIDADES EDUCATIVAS

LÉON WALTHER E A IMPLEMENTAÇÃO DE SUAS IDEIAS NA ESCOLA INDUSTRIAL DE NATAL (1929-1948)

DOI
https://doi.org/10.29327/268346.8.20-9
Submitted
October 18, 2024
Published
2024-11-19

Abstract

This research aimed to explore Léon Walther's travels through Brazil in 1929, as well as verify how the ideas of techno-psychology were initially implemented at the Escola Industrial de Natal (EIN). Newspapers from the cities of São Paulo and Rio de Janeiro where he passed through, and from the city of Natal, where EIN is located, were analyzed, as well as ordinances from 1956 and 1957 that deal with the selection processes for admitting students to the institution. and Walther's book (1929). The sources were analyzed based on Le Goff's (1954) document-monument concept. It was possible to identify that the ideas of techno-psychology were implemented in the institution, initially, in the student admission process, with the inclusion of the mental aptitude criterion using psychological tests.

References

  1. ANTUNES, Mitsuko Aparecida Makino. A Psicologia no Brasil: um ensaio sobre suas contradições. Psicologia: ciência e profissão, v. 32, p. 44-65, 2012.
  2. A REPÚBLICA (RN). Edital do exame de admissão para a Escola Industrial de Natal. Ed. 153. 17 de janeiro de 1946.
  3. AZEVEDO, L. P. d. M. C. Travessias Brasil - Europa: O Instituto Jean Jacques Rousseau e as redes de intelectuais (1912 - 1934). Tese (Doutorado) − Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Rio Grande do Norte, 2023.
  4. A REPÚBLICA (RN). Edital do exame de admissão para a Escola Industrial de Natal. Ed. 153. 17 de janeiro de 1946.
  5. BRASIL. Decreto nº 4.073 de 30 de janeiro de 1942. Rio de Janeiro: Diário Oficial da União, 1942. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-4073-30-janeiro-1942-414503-publicacaooriginal-1-pe.html#:~:text=Disposi%C3%A7%C3%B5es%20preliminares-,Art.,das%20comunica%C3%A7%C3%B5es%20e%20da%20pesca. Acesso em: 10 jul. 2024.
  6. DADICO, Luciana; SIQUEIRA, Rogério Monteiro de. Henri Piéron, Roberto Mange e a História da Psicotécnica no Brasil: representações em disputa. História da Educação, v. 25, p. e104764, 2021.
  7. DIÁRIO NACIONAL: A DEMOCRACIA EM MARCHA (SP). Léon Walther e a “escola nova”. Ed. 01052. 18 de dezembro de 1930. Disponível em:
  8. https://memoria.bn.gov.br/DocReader/docreader.aspx?bib=213829&pasta=ano%20193&pesq=L%C3%A9on%20Walther&pagfis=11650. Acesso em 10 de Jul. de 2024.
  9. JORNAL CORREIO DA MANHÃ (RJ). A chegada da missão pedagógica contratada pelo governo de Minas Gerais. Ed.10472. 22 de fevereiro de1929. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=A%20chegada%20da%20miss%C3%A3o%20pedag%C3%B3gica%20contratada%20pelo%20governo%20de%20Minas%20Gerais&pagfis=38922. Acesso em 10 de Jul. 2024
  10. LE GOFF, Jacques. Documento/monumento. In: LE GOFF, Jacques. História e memória. Trad. Irene Ferreira, Bernardo leitão e Suzana F. Borges. 5 ed. Campinas-SP: Editora da Unicamp, 1954, p. 525-541.
  11. RODRIGUES, Joyce Brenna da Silva Lima. O IDORT na engrenagem para a formação profissional no brasil (1931-1942). Dissertação (Mestrado)− Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Natal, 2024.
  12. JORNAL A GAZETA (SP). Conferências do dr. Léon Walther na associação commercial. Ed. 07069. 9 de agosto de1929. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DocReader/docreader.aspx?bib=763900&pasta=ano%20192&pesq=L%C3%A9on%20Walther&pagfis=29751. Acesso em 10 de Jul. de 2024.
  13. SILVA, Nina Maria da Guia de Sousa. Escola para os filhos dos outros: trajetória histórica da Escola Industrial de Natal (1942-1968). 2012. Tese de doutorado. Universidade Federal do Rio Grande do Norte.
  14. WALTHER, Léon. Tecno-psicologia do trabalho industrial. Tradução: Lourenço Filho. São Paulo. Companhia Melhoramentos, 1929.