O ENSINO ENSINO DA ARTE E AS TECNOLOGIAS DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO:
reflexões com e sobre os Professores em contextos escolares
DOI:
https://doi.org/10.29327/268346.9.21-16Keywords:
KEYWORDS: ICT. Art Education. Education. Elementary School Teacher.Abstract
This text aims to investigate how Art teachers from a municipal school network located in the state of Rio de Janeiro use and interact with Information and Communication Technologies (ICT) in their teaching practices. To this end, we draw on theoretical contributions from authors such as Moran, Serres, Freire, and Libâneo, among others, to better understand the use of technologies in education and their implications for pedagogical practices.The methodology adopted is qualitative, and the data were collected through an online questionnaire made available to the teachers in the network. Data analysis follows the propositions of the Content Analysis method, as proposed by Bardin.The results indicate that the number of teachers using ICT in the classroom is significant. However, it was found that, in some cases, teachers perceive themselves as lacking the necessary skills for effective use of these technologies, face difficulties in their application, and do not have specific training on the didactic use of ICT.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; VALENTE, José Armando. Tecnologia e Currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; VALENTE, José Armando. Integração Currículo e Tecnologias e a Produção de Narrativas Digitais. Currículo sem Fronteiras, [online], v. 12, n. 3, p. 57-82, 2012. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/. Acesso em: 17 jul. 2021.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Editora 70, 2011.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem do ensino da arte. São Paulo: Perspectiva, 2001.
BARBOSA, Ana Mae. Arte-educação no Brasil: realidade hoje e expectativas futuras. Estudos Avançados, v. 3, n. 7, p. 170-182, 1989. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-40141989000300010. Acesso em: 8 jul. 2022.
BRASIL. Lei n.º 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 26 jun. 2014.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 10 jun. 2021.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 10 jul. 2020.
DUSEK, Val. Filosofia da tecnologia. São Paulo: Loyola, 2006.
FREIRE, Paulo. Conscientização e alfabetização: uma nova visão do processo. Universidade de Recife, p. 1-17, 1963. Disponível em: https://nepegeo.paginas.ufsc.br/files/2018/11/Paulo-Freire-Conscientiza%C3%A7%C3%A3o-e-alfabetiza%C3%A7%C3%A3o-Uma-nova-vis%C3%A3o-do-processo.pdf. Acesso em: 10 out. 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2012.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 2018.
LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 2011.
MORAN, José Manoel. Novas tecnologias e mediações pedagógicas. Campinas: Papirus, 2013.
OLIVEIRA, Maria José Negromonte; FALCÃO, Taciana Pontual. Arte e tecnologia: uma revisão sistemática dos anais do Confaeb sobre as possibilidades didáticas com o uso de dispositivos móveis no ensino de artes visuais. In: MIGLIORINI, Jeanine Mafra (org.). Reflexões sobre a arte e o seu ensino. Ponta Grossa: Atenas, 2018, p. 76-92.
PEDROSA, Stella Maria Peixoto de; COSTA, Ana Valéria de Figueiredo da; MAMEDE-NEVES, Maria Apparecida Campos. Entre fáusticos e prometeicos: a busca de uma terceira via para a utilização das tecnologias na educação. Revista UFG, Goiânia, v. 21, n. 27, 2021. DOI: 10.5216/revufg.v21.69966. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/69966. Acesso em: 6 nov. 2022.
PERES, José Roberto Pereira. Questões atuais do ensino de arte no Brasil: o lugar da arte na Base Nacional Comum Curricular. Revista do Departamento de Desenho e Artes Visuais do Colégio Pedro II, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 24-36, ago. 2017.
PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Tecnologias contemporâneas e o ensino da arte. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2003, p. 113-121.
SERRES, Michel. Polegarzinha: uma nova forma de viver em harmonia, de pensar as instituições, de ser e de saber. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Communitas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Copyright for articles published in this magazine belongs to the author, preserving the rights of first publication for the Communitas Magazine. Because they appear in this publicly accessible journal, the articles are free to use, with their own attributions, in educational and non-commercial applications.