INFLUÊNCIA DAS REDES SOCIAIS NA CONSTRUÇÃO DE IDENTIDADES INDIVIDUAIS E COLETIVAS
uma reflexão sobre gêneros discursivos das ambiências digitais
DOI:
https://doi.org/10.29327.268346.9.22-21Keywords:
redes sociais, gêneros discursivos, ambiências digitais, identidadeAbstract
This article reflects on how social media influences the construction of individual and collective identities, with an emphasis on digital discursive genres. Using a theoretical approach that includes Bakhtin (2006), Marcuschi (2008), and other scholars, the research explores how formats like email, podcasts, and blogs function as tools for expressing and constructing identities in digital environments. We anchor our analysis in the idea that digital genres, due to their multimodal and flexible nature, reflect and reframe the cultural and technological changes in society, being essential in organizing online communication. Additionally, the article discusses the relationship between social media, self-image, and mental health, highlighting the challenges and effects of digital interactions on people's lives. Finally, the research emphasizes the importance of critical digital literacy, which enables the conscious and responsible use of these new genres, contributing to the strengthening of social and educational practices in today's world.
Downloads
References
ANJOS, Alexandre Martins do; SILVA, Glaucia Eunice Gonçalves da. Tecnologias Digitais da Informação e da Comunicação (TDIC) na Educação. Cuiabá: Universidade Federal de Mato Grosso, Secretaria de Tecnologia Educacional, 2018.
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate (orgs.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 10. ed. Joinville: Editora Univille, 2015. 155 p.
AZEVEDO, Cláudia. "Gêneros discursivos digitais e identidade: uma análise das redes sociais." In: Revista Brasileira de Linguística Aplicada. vol. 18, no. 3, 2018, pp. 367-385.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; VALENTE, José Armando. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.
APUFSC. UNESCO recomenda proibição global de smartphones nas escolas. Disponível em: https://www.apufsc.org.br/2024/08/19/unesco-recomenda-proibicao-global-de-smartphones-nas-escolas/#:~:text=Um%20relat%C3%B3rio%20da%20ONU%20publicado,excessivo%20de%20smartphones%20nas%20escolas. Acesso em: 28 nov. 2024.
BORGES, Jéssica Sousa; SILVA, Mariana Batista do Nascimento; ÂNGELO, Rogério de Castro. Tecnologias digitais no ensino de línguas: (im)possibilidades em contexto remoto. In: QUEIROZ, Alessandra Ribeiro; RIBAS, Fernanda Costa; SÁ, Lucélia Cristina Brant Mariz; PONTES, Marco Aurélio Costa (orgs.). Tecnologias digitais no ensino e aprendizagem de línguas: reflexões e propostas pedagógicas na e para além da pandemia. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. p. 63 - 86.
BRUNELLI, Priscila Barbosa; AMARAL, Shirlena Campos de Souza; SILVA, Priscila Aparecida Inácio Ferreira. Autoestima alimentada por “likes”: uma análise sobre a influência da indústria cultural na busca pela beleza e o protagonismo da imagem nas redes sociais. Revista Philologus, v. 25, n. 53, p. 226-236, 2019.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. 8. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
KALANTZIS, Mary; COPE, Bill; PINHEIRO, Petrilson Alan. Letramentos. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2020.
COPETTI, Aline Vieira Sá; QUIROGA, Carolina Villanova. A influência da mídia nos transtornos alimentares e na autoimagem em adolescentes. Revista de Psicologia da IMED, v. 10, n. 2, p. 161-177, 2018.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 25. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra,
2001.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5ª ed. São Paulo: Atlas, 2010.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006. p. 7-22.
KELLNER, Douglas. A cultura da mídia. Brasil. São Paulo: Editora. EDUSC, 2017.
INEP. Página do Censo Escolar. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar. Acesso em: 28 nov. 2024.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: MARCUSCHI, Luiz Antônio; XAVIER, Antonio Carlos (Org.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. 3. ed. São Paulo Cortez, 2012.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008
MOROMIZATO, Maíra Sandes; FERREIRA, Danilo Bastos Bispo; SOUZA, Lucas Santana Marques de; LEITE, Renata Franco; MACEDO, Fernanda Nunes; PIMENTEL, Déborah. O uso de internet e redes sociais e a relação com indícios de ansiedade e depressão em estudantes de medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 41, n. 4, p. 497-504, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/h64tYKYMwXDmMJ7NGpmRjtN/. Acesso em: 17 mar. 2025.
OLIVEIRA, Adalgiza Costa de; VASCONCELOS, Aline Paula Ribeiro. O letramento digital e as metodologias ativas: possibilidades para o ensino de língua materna nas séries iniciais do ensino fundamental. In: Tecnologias digitais no ensino e aprendizagem de línguas: reflexões e propostas pedagógicas na e para além da pandemia. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. p. 111-134.
PINTO, Ana Raquel Almeida. Ansiedade, ansiedade social e autoestima em utilizadores de redes sociais. 2022. 65 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica e da Saúde) — Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Lisboa, Portugal, 2022. Disponível em: https://recil.ulusofona.pt/bitstream/10437/13005/1/VF_PINTO_Ana_MPCS_2022_1de1.pdf. Acesso em: 17 mar. 2025.
RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet: considerações sobre a sociabilidade online. Porto Alegre: Sulina, 2009.
ROCHA, Wagner dos Santos; COSTA, Julio Cesar Carvalho. A Identidade Cultural e as Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação na Educação Brasileira. EaD & Tecnologias Digitais na Educação, v. 12, n. 16, p. 54–66, 2024. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/ead/article/view/18929. Acesso em: 17 mar. 2025.
Rojo, Roxane. Letramentos e multimodalidade. São Paulo: Editora 34, 2012.
ROSA, Anderson da Silva et al. Conversando sobre saúde mental e emocional na escola [livro eletrônico]. São Paulo: [s.n.], 2021.
SANTAELLA, Lucia. Redes Sociais Digitais: A Cognição Conectiva do Twitter. São Paulo: Paulus, 2013.
SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço: perfil cognitivo. Brasil. São Paulo: Paulus, 2017.
SANTOS, Ana Cecília Fernandez dos; ARANTES, Kássia Gonçalves; PONTES, Marco Aurélio Costa; PEIXOTO, Isabella Beatriz. A plataforma Liveworksheets como um espaço colaborativo de autoria docente no contexto remoto de ensino de línguas. In: QUEIROZ, Alessandra Ribeiro; RIBAS, Fernanda Costa; SÁ, Lucélia Cristina Brant Mariz; PONTES, Marco Aurélio Costa (Orgs.). Tecnologias digitais no ensino e aprendizagem de línguas: reflexões e propostas pedagógicas na e para além da pandemia. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. p. 37-63. 236 p.
SILVA, Christiane Souza dos. Uma proposta de categorias para a análise de conteúdo dos debates eleitorais. Temática, Brasil. São Paulo, volume. 13, n. 3, p. 125-141, mar. 2017.
SOUSA, Jorge Pedro. Comunicação, comunidades, sociedade e cultura. In: Pesquisa da Comunicação e dos Media. 2. ed. rev. ampl. Porto: Ed. da Universidade Fernando Pessoa, 2019.
UCHÔA, José Mauro Souza. O gênero podcast educacional: descrição do conteúdo temático, estilo e construção composicional. 2010. 111 f. Dissertação (Mestrado em Letras: Linguagens e Identidades) — Universidade Federal do Acre, Rio Branco, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/anthesis/article/view/2964. Acesso em: 17 mar. 2025.
UCHÔA, José Mauro Souza. Revisitando o conceito de podcast educacional como gênero do discurso. Revista Anthesis, v. 7, n. 13, p. 83-99, jan.-jun. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Communitas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Copyright for articles published in this magazine belongs to the author, preserving the rights of first publication for the Communitas Magazine. Because they appear in this publicly accessible journal, the articles are free to use, with their own attributions, in educational and non-commercial applications.