MILITARYIZATION OF PUBLIC SCHOOLS IN CRUZEIRO DO SUL/AC
Counterpoints to the principles of an emancipatory education
DOI:
https://doi.org/10.29327.268346.9.22-20Keywords:
Militarization of public schools. Civic-Military School. Education and emancipation.Abstract
The objective study analyzes the implications contained in the process of militarization of public schools in the state network, located in the municipality of Cruzeiro do Sul, state of Acre. The innovative practical and curricular modifications and the main disciplinary codes that come into force as organizers of teaching and training developed in militarized schools stand out. The methodological approach is qualitative, of a documentary nature, analyzing the Pedagogical Political Projects and the disciplinary regulations of the institutions. The data were analyzed according to a critical perspective, involving the interpretation and approximation of the perspective contained in the referenced documents, considering the theoretical contribution of authors such as Adorno (1982; 1995a;1997;2002; 2005; 2020b), Rocha (2005) , Santos (2018, 2019, 2021, 2023); Goulart (2022), Cruz (2017), among others. The results indicate that the principles of an emancipatory education of subjects are severely compromised as a consequence of the proposed militarization of the public schools researched, corroborating with the process of cultural semi-formation, if not irremediably installed, at least openly laid out in the normative rules that regulate the school experience in educational institutions.
Downloads
References
ADORNO, T. W. Educação e emancipação. Tradução: Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro, 3ª edição, Editora: Paz e Terra, 1995a.
______. T. W. Educação e emancipação. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020b.
______.T. W. Teoria da Semicultura. Trad. Newton Ramos de Oliveira com colaboração de Bruno Pucci e Claúdia Moura Abreu. In: Educação e Sociedade, Campinas: Editora Papirus, 2005.
BRASIL. Decreto n. 10.004, de 5 de setembro de 2019. (2019). Institui o Programa Nacional das Escolas Cívico Militares. (Revogado pelo Decreto n. 11.611, de 19 de julho de 2023). Planalto.gov. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/decreto/d10004.htm.
D’ ANTOLA, Arlete (Org.). VÁRIOS AUTORES. Disciplina na Escola: Autoridade Versus Autoritarismo. São Paulo: EPU, 1989.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005, 42.ª edição.
ROCHA. C. de J.; BEZERRA. M. I. S.; FABRICIO. R. C. L (org.). Vivências acadêmicas no curso de Pedagogia da Ufac Campus Floresta (1992-2022): a arte de pensar saídas. Rio Branco: Stricto Sensu, 2022.
SANTOS. C. de A. “Sentido, descansar, em forma”: escola-quartel e a formação para a barbárie. Educ. Soc., Campinas, v. 42, e244370, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/hKLYdP7HgDtxVggJxPpwkzc/. Acesso em: 10 jan. 2024.
SANTOS. C. de A. PEREIRA. R. da S. Militarização e Escola Sem Partido: duas faces de um mesmo projeto. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 12, n. 23, p. 255-270, jul./out. 2018. Disponível em: http://www.esforce.org.br/. Acesso em: 10 jan. 2024.
SILVA. T. E. M. da. Restauração conservadora na educação: um estudo sobre o projeto das escolas cívico-militares no Brasil. Dissertação. Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Paraná, p. 137, 2021.
SOARES, D. Escola Cívico-Militar da Cidade do Povo forma seu primeiro batalhão. [Acre]: Governo do Estado do Acre, 17 jan. 2022. Disponível em: https://agencia.ac.gov.br/escola-civico-militar-da-cidade-do-povo-forma-seu primeiro-batalhao/. Acesso em: 02 mar. 2023.
NUNES. M. V. A militarização das escolas públicas em Goiás: Uma reflexão sobre o Processo de Ensino e Cidadania na Militarização do Colégio Estadual Nivo das Neves. Dissertação (mestrado). Programa de Pós-Graduação em História–Mestrado Profissional em Ensino de História– PPGH-MP. 2022
OLIVEIRA, A. M. DE;. FABRÍCIO, R. C. L.; SILVA, C. L. A. DA. Pedagogia da farda: uma análise do projeto de militarização das escolas públicas à luz da teoria crítica. ANÃNSI- Revista de Filosofia, v. 2, p. 15-30, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Communitas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Copyright for articles published in this magazine belongs to the author, preserving the rights of first publication for the Communitas Magazine. Because they appear in this publicly accessible journal, the articles are free to use, with their own attributions, in educational and non-commercial applications.