HISTORICAL COURSE OF SPECIAL EDUCATION IN BRAZIL

importance of Public Educational Policies for School Inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/268346.9.21-23

Keywords:

Special and Inclusive Education, Educational Historical Route, Salamanca Declaration, Educational Public Policies

Abstract

The objective is to characterize the historical panorama of Special Education in Brazil, highlighting the determining influence of the Salamanca Declaration in the formulation of Public Educational Policies aimed at the inclusion of students with disabilities. To try, a narrative literature review was carried out, supported by theoretical foundations and consultation of the most important publications on the topic. As a result, it was identified that the trajectory of Special Education in Brazil is marked by significant advances, but also by persistent challenges. Before 1994, there were important initiatives for the effective inclusion of the Special Education target audience in regular schools; however, the implementation of more solid Public Educational Policies was established following the Salamanca Declaration. This declaration affirmed the imperative of Inclusive Education that met the needs of all students in regular schools. In the period from 1994 to 2023, there was the consolidation of several regulations that strengthened Special Education in Brazil, especially those aimed at Specialized Educational Assistance and actions to access and remain these students in regular classes and schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Helena Araújo Marques , Universidade Federal de Lavras

Universidade Federal de Lavras

Letícia Mendonça Lopes Ribeiro , Universidade Federal de Lavras

Universidade Federal de Lavras

References

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB n. 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 5 out. 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=14781-rceb004-09&category_slug=outubro-2009-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 25 jul. 2024.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 24 jun. 2024.

BRASIL. Lei n. 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 5 abr. 2013. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12796.htm. Acesso em: 24 jun. 2024.

BRASIL. Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 7 jul. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 25 jul. 2024.

BRASIL. Lei n. 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o Ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 12 ago. 1971. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1970-1979/l5692.htm. Acesso em: 25 jul. 2024.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 25 jul. 2024.

BRASIL. Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista e altera o parágrafo 3º do art. 98 da Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 27 dez. 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em: 31 jul. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16690-politica-nacional-de-educacao-especial-na-perspectiva-da-educacao-inclusiva-05122014&category_slug=dezembro-2014-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 25 jul. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial. MEC/SEESP. Brasília, 1994. 66fl. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/8001830/mod_resource/content/1/pol%C3%ADtica-nacional-de-educacao-especial-1994.pdf. Acesos em: 17 jun. 2024.

BUENO, J. G. S. Inclusão/exclusão escolar e desigualdades sociais. Projeto de pesquisa. PUC São Paulo. 2006. Disponível em: https://www.pucsp.br/sites/default/files/download/posgraduacao/programas/ehps/ementa-proj-inclusao-exclusao-escolar.pdf. Acesso em: 03 jun. 2024.

BUENO, J.G.S. Educação do deficiente auditivo no Brasil. In: BRASIL/MEC/SEESP. Tendências e desafios da educação especial. Brasília: SEESP, 1994. p. 35-49.

CAVALCANTE, L.T.C; OLIVEIRA, A.A.S. Métodos de revisão bibliográfica nos estudos científicos. Psicol. rev., Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 83-102, abr. 2020. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/pdf/per/v26n1/v26n1a06.pdf. Acesso em: 08 maio 2024.

FERREIRA, J.R. Notas sobre a evolução dos serviços de educação especial no Brasil. Revista Brasileira de Educação Especial, v.1, p. 101-107, 1992.

FREITAS, V.A.F. Capítulo XII - PNE 2014-2024: Monitoramento das metas e estratégias relacionadas à Educação Especial. In: BORGES, M. C.; SANTOS NETO, V. B. (Orgs.). As políticas de Educação Superior: influências do neoliberalismo, formação de professores, educação especial e inclusão. Uberlândia: Navegando Publicações, 2022. p. 217-240. Disponível em: https://www.editoranavegando.com/politicas-superior. Acesso em: 17 jun. 2024.

JANNUZZI, G. A luta pela educação do deficiente mental no Brasil. Campinas: Editores Associados, 1992.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MARTINS, J.L. Os Núcleos de Acessibilidade das universidades públicas federais: uma análise do norte brasileiro. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná. Curitiba/PR, 2022. 189fl. Disponível em: <https://acervodigital.ufpr.br/xmlui/handle/1884/78986>. Acesso em: 05 jun. 2024.

MATOS, N.S.D; TURECK, L.T.Z. Educação especial e políticas educacionais: a concepção de aprendizagem e desenvolvimento humano em disputa. Revista HISTEDBR (Online), Campinas/SP, v. 22, p. 1-29, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8661085/28667. Acesso em: 03 jun. 2024.

MAZZOTTA, M. J. S. Educação especial no Brasil: história e políticas públicas. São Paulo: Cortez, 1996.

MENDES, E. G. Deficiência mental: a construção científica de um conceito e a realidade educacional.1995. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade de São Paulo, 1995.

MENEZES, E. T; SANTOS, T. H. Verbete Declaração de Salamanca. Dicionário Interativo da Educação Brasileira - EducaBrasil. São Paulo: Midiamix Editora, 2001. Disponível em <https://educabrasil.com.br/declaracao-de-salamanca/>. Acesso em: 24 jun. 2024.

MIRANDA, A.A.B. Educação Especial no Brasil: Desenvolvimento Histórico. Cadernos de História da Educação. Uberlândia, n.7, dez/jan 2008, p. 29-44. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/che/article/view/1880. Acesso em: 05 maio 2024.

SANTOS, A. A. N.; PONCE, R. F. Resenha: Educação Especial e Teoria Histórico-Cultural: em defesa da humanização do homem. Nuances. UNESP – Presidente Prudente, v. 26, p. 296, 2015. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br. Acesso em: 03 jun. 2024.

TINOCO, F.A. Educação Inclusiva: a proibição da cobrança de taxa extra pelas Escolas Particulares. Revista do CEPEJ, Salvador, v. 20, p. 168-199, jul-dez, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/CEPEJ/article/view/27160. Acesso em: 25 jul. 2024.

UNESCO. Declaração de Salamanca sobre Princípios, Política e Prática em Educação Especial. 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 25 jul. 2024.

Published

2025-03-27

How to Cite

MARQUES , Helena Araújo; RIBEIRO , Letícia Mendonça Lopes. HISTORICAL COURSE OF SPECIAL EDUCATION IN BRAZIL: importance of Public Educational Policies for School Inclusion. Communitas, Rio Branco, v. 9, n. 21, p. e8010, 2025. DOI: 10.29327/268346.9.21-23. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/8010. Acesso em: 24 apr. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.