Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 8 No. 20 (2024): REFLEXÕES EM TORNO DA ARTICULAÇÃO ENTRE TEORIA E PRÁTICA EM ATIVIDADES EDUCATIVAS

A POPULAÇÃO NEGRA NAS ICONOGRAFIAS DOS LIVROS DE CIÊNCIAS HUMANAS

DOI
https://doi.org/10.29327/268346.8.20-16
Submitted
October 21, 2024
Published
2024-11-19

Abstract

The object of this research are the images of the black population in Human Sciences books approved by the National Book Program (PNLD) notice, aimed at the Early Years. The research sources were six collections of Human Sciences present in the PNLD 2023 Guide. The objective was to analyze the racial representation of the black population, aiming at Law no. 10,639/2003, which makes the History of Africa and Afro-Brazilian Education mandatory in education. Among the theorists are Berth (2019), Choppin (2004), Hall (2009), Quijano (2000) and Silva (2014). The methodology used was the investigation of official documents, such as the National Common Curricular Base (BNCC, 2018), the PNLD 2023 Notice and Guide and the documentary analysis of the selected books. The results showed that after twenty years of the Law, textbooks present Africa in a folkloric way under a colonial bias.

References

  1. ARIÈS, P. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1973.
  2. AMARAL, J. P. P. do. Da Colonialidade do Patrimônio ao Patrimônio Decolonial. Rio de Janeiro: Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, 2015.(Dissertação).
  3. Assembleia Geral da ONU. "Declaração Universal dos Direitos Humanos" (217 [III] A). Paris, 1948.
  4. BITTENCOURT, C. M. F. Produção didática de história: trajetória de pesquisas, Revista de História, São Paulo, n.164, p. 487-516, jan./jun. 2011.
  5. BRASIL. Consolidação das Leis do Trabalho: aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1943.
  6. BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, 2018.
  7. BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica.
  8. BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996.
  9. ROCHA, H. A. CAIMI, F. E. A(s) história contada no livro didático hoje: entre o nacional e o mundial. In.: Ensino de história.
  10. CHOPPIN, A. A história dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e pesquisa. Revista Brasileira de História, v. 34, n. 68, p. 125-147. São Paulo. 2014.
  11. FERNANDES. A. C.; DELLORE. C. B. Buriti Mais: Ciências Humanas. Editora Moderna. 1. ed. Volumes 1 ao 5 ano. São Paulo. 2021.
  12. FREITAS, L.; MENESES, M. Discursos, epistemologias do sul e pedagogias decoloniais, v. 26, n. 56, p857-875. Gragoatá, Niterói. 2021.
  13. GARCIA, V. et al. Vida Criança: Ciências Humanas. Editora Saraiva. 1. ed. Volumes 1 ao 5 ano. São Paulo. 2021.
  14. GUELLI, N. et al. Presente mais: Ciências Humanas. Editora Moderna. Volumes 1-5. São Paulo. 2021.
  15. HALL, S. Cultura e representação. Organização e revisão técnica: Arthur Ituassu; Tradução: Daniel Miranda e William Oliveira. Rio de Janeiro: PUC-Rio; Apicuri, 2016.
  16. LEITE, L. et al. A educação como prática de liberdade: uma perspectiva decolonial sobre a escola. Educação em Revista, Dossiê - Paulo Freire: O legado Global, v.35, e214079. Belo Horizonte. 2019.
  17. MARTINEZ, R. et al. Pitanguá mais: Ciências Humanas. Editora Moderna. Volumes 1-5. São Paulo. 2021.
  18. NEMI, A. L. L. Entrelaçados: Ciências Humanas. Editora FTD. 1. ed. Volumes 1 ao 5 ano. São Paulo. 2021.
  19. NERY, V. et al. Descolonizar a história da educação: contribuições teóricas dos estudos subalternos e dos pensamento decolonial. History of education in Latin America - HistELA, v.3 e211799, 2020, p. 2-17.
  20. OLIVEIRA, I. F.; OLIVEIRA, M. M. D. de. Cultura histórica e livro didático ideal: algumas contribuições de categorias rüsenianas para um ensinamento da história à brasileira. Espaço Pedagógico, v. 21, n. 2, p. 223-234. Passo Fundo. 2014.
  21. OLIVEIRA, L.; CANDAU, V. Pedagogia Decolonial e antirracista e intercultura no Brasil. Educação em Revista, v. 26, n. 1, p. 15-40. Belo Horizonte. 2010.
  22. PAIVA, E. F. História & Imagens. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
  23. SILVA, I. B. da. O Livro Didático de História no Cotidiano Escolar. Curitiba: Appris, 2014.
  24. VAZ, V. Aprender juntos: Ciências Humanas. Editora SM. Volumes 1-5. São Paulo. 2021.

Most read articles by the same author(s)