APRENDIZADOS E TRANSFORMAÇÕES NA PRÁTICA PROFISSIONAL:

RELATO DE EXPERIÊNCIA

Authors

Keywords:

Discurso; poder; preso; presídio; sujeito.

Abstract

The main objective of this article is to reflect on the experiences lived within a prison context, based on the ideas of Foucault (2003), Albuquerque Júnior (2012), Le Goff (2012), Zaffaroni (1991) among other theorists, in around questions about discourse, power, subject and construction of identities. Making this reflection was not an easy task, since the speeches, as well as behaviors that permeate the prison system are impregnated with conflicts, power relations and meanings considering all the subjects involved in this universe. Thinking in this way, this article proposes to describe the power relationships that are behind these speeches and the role of the individual who experiences the experiences in the place described through professional practice, providing opportunities for reflection on a universe that few experience and that do not makes it no less important for discussions and deepening on the subject of relationships, experiences, learning and professional practice.

Author Biography

Jirlany Marreiro Costa Bezerra, Instituto Federal do Acre - IFAC

Docente de Psicologia do Instituto Federal do Acre - IFAC

References

ALBURQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. Preconceito contra a origem geográfica e de lugar: as fronteiras da discórdia. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2012.

AZEREDO, Sandra. Preconceito contra a mulher: diferenças, poemas e corpos. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2011.

BRASIL, Ministério da Justiça. Departamento Penitenciário Nacional. Infopen Estatística. Disponível em http: //www.mj.gov.br/depen‎

ESCOBAR, Arturo. O lugar da natureza e a natureza do lugar: globalização oi pós-desenvolvimento?. En libro: A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Edgardo Lander (org). Colección Sur Sur, CLASCO, Ciudad Autônoma de Buenos Aires, Argentina, setembro 2005. pp. 133-168. Disponível em: la World Wide Web:tr http://bibliotecavirtual.clasco.org.ar/ar/libros/lander/pt/Escobar.rtf. Acesso em: 02 maio. 2020.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução: Luis Felipe Baeta Neves. – 7ª ed.– Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

___________. A ordem do discurso. 5ª Ed. São Paulo: Edição Loyola, 1999.

___________. 1926-1984. A coragem da verdade: o governo de si e dos outros II: curso no College de France (1983-1984). Tradução: Eduardo Brandão. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

__________. Microfísica do Poder. 11 reimpressão. Organização e Tradução: Roberto Machado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1995.

__________. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. 27ª ed. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1987.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. Tradução: Bernardo Leitão. 6ª ed. Campinas, SP: Editora Campinas, 2012.

ZAFFARONI, Eugênio Raul. Em busca das penas perdidas. Rio de Janeiro: Revan, 1991.

Published

2020-12-15

How to Cite

COSTA BEZERRA, J. M. APRENDIZADOS E TRANSFORMAÇÕES NA PRÁTICA PROFISSIONAL: : RELATO DE EXPERIÊNCIA. Communitas, [S. l.], v. 4, n. 8, p. 324–334, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3619. Acesso em: 17 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)