Articles
Vol. 4 No. 7 (2020): BLACK MIRROR E EDUCAÇÃO
Curriculum policies in Brazil: thinking about a new political logic
Universidade Federal da Paraíba
Universidade Federal da Paraíba
Universidade Federal da Paraíba
-
Submitted
-
October 28, 2019
-
Published
-
2020-05-29
Abstract
This article aims to propose a new political logic for curriculum policies in Brazil in the different pedagogical spaces. Thus, two problematizing axes of analysis, the logic of difference and the logic of equivalence of Laclau (1996a, 1996b, 2005, 2006), both guided by the categories of hegemony, discourse (s) and antagonisms , and which destabilize the idea of absolute power (Laclau & Mouffe, 2006). In order to explain how this process of destabilization of power occurs and to understand if it is possible to think a new political logic for curricular policies in Brazil, a discursive methodology linked to the Social Theory of Discourse (TSD) by Laclau & Mouffe (2006). The theoretical contributions are based on authors who analyze curricular policies and others that use the power category, based on the logics of difference and equivalence as Pinto (2010) and Mouffe (2007). The analyzes will be linked to the theoretical references of these authors as much for the potential of their theories as for the hypothesis that there is a thought in the field of politics that can be linked to the new political logic proposed in the field of social sciences that is articulated a potential way for us to understand more clearly how the field of curriculum policies in Brazil in the twenty-first century has been redirecting. It is sought to highlight if the investigative findings are significant and potentiating in order to fix meanings and meanings and sometimes to characterize them in a circumstantial and biased manner.
References
APPLE, Michael. Power, Meaning and Identity: Critical sociology of education in the United States. British Journal of Sociology of Education, v. 17, p. 125-144, 1996.
COSTA, Marisa Vorraber. Currículo e política cultural. In: LANDER, E. (org.). O currículo nos limiares do contemporâneo. Rio de Janeiro: DP&A, 1998.
FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília: Universidade de Brasília, 2001.
LACLAU, Ernesto. Poder e representação. Revista Estudos Sociedade e Agricultura, p. 28-87, 07 dez. 1996a. Tradução de Joanildo A. Burity. Disponível em: <http://biblitecavirtual.clasco.org.ar\ar\livros\Brasil\Cpda\estudos\set\Laclau>. Acesso em: 10 abr. 2011.
LACLAU, Ernesto. Emancipación y diferencia. Universalismo, particularismo y la cuestión de la identidad. Buenos Aires: Ariel, 1996b. p. 43-68.
LACLAU, Ernesto. Hegemony and socialist strategy: Hacia una radicalización de la democracia. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina, 2004.
LACLAU, Ernesto. La razón populista. 2ª ed., Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2006.
LACLAU, Ernesto. La razón populista. 1ª ed. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina, 2005.
LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonía y Estrategia Socialista: Hacia uma radicalización de la democracia. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2006.
LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonía y estrategia socialista: hacia una radicalización de la democracia. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina, 2004.
MOUFFE, Chantal. En torno a lo político. 1. ed. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina, 2007.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de Discurso: princípios & procedimentos. 8. ed. Campinas: Pontes, 2009.
PINTO, Célia Regina Jardim. Elementos para uma análise de Discurso Político. Revista do Departamento de Ciências Humanas, n. 24, 2006. Disponível em: <letrasuspdownload.wordpress.com/.../livro-elementos-de-analise-do-discurso>. Acesso em: 01 abr. 2011.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica,1999.
SILVA, Tomaz Tadeu da; MOREIRA, Antônio Flávio. (org.). Currículo, cultura e sociedade. 1. ed. São Paulo: Cortez, 1994. v. 1.
SOAGE, Ana. La teoria del discurso de la escuela de Essex en su contexto teórico. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. 2006. Disponível em: <http://www.ucm.es/info/circulo. 2006>. Acesso em: 08 maio 2011.
VEIGA-NETO, Alfredo José da. Michel Foucault e educação: há algo de novo sob o sol? In: VEIGA-NETO, Alfredo José da. (org.). Crítica pós-estruturalista e educação. Porto Alegre: Sulina, 1995. p. 9-56.