HÁ ESPAÇO PARA AS INFÂNCIAS DAS CLASSES POPULARES NO COTIDIANO DA CRECHE?

O que nos contam as professoras?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327.268346.9.22-18

Keywords:

Pedagogical Practices. Daycare Centers. Teachers. Infancy.

Abstract

The general objective of this study is to investigate and problematize the understanding of teachers who work in a municipal daycare center in the south of the state of Rio de Janeiro regarding the pedagogical work they develop in the classroom context. Therefore, in order to produce the data, we sought a qualitative research perspective, using collective interviews with the teachers who work in the daycare center participating in the research. The data produced made it possible to understand how the pedagogical work in the daycare center is understood and practiced, highlighting the tensions and possibilities faced in the relationships between adults and children, considering the category of planning and the practice experienced daily. Although the documents announce the child as a subject of rights and knowledge, the pedagogical practices enunciated by the teachers show the marks of adult-centrism and the conceptions that permeate the daycare center's daily life. Furthermore, planning is a bureaucratic document and is used only as proof of what has been worked on, without the participation of children and with the hallmark of schooling and transmission practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wallace Santana da Silva, Universidade Federal Fluminense

-

References

BARBOSA, Maria Carmen Silveira, HORN, Maria da Graça Souza. Projetos pedagógicos na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2008.

BARBOSA, Maria Carmem Silveira. As especificidades da ação pedagógica com os bebês. MEC: Consultoria Pública, 2010.

BRASIL. Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília-DF, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília-DF, 2018.

BRASIL. Referencial Curricular Nacional para Educação Infantil. Brasília-DF, 2001.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Para a Educação Infantil. Brasília-DF, 2010.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Resolução CNE/CEB nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Brasília-DF, 2009.

CORSINO, Patrícia. Educação Infantil: cotidiano e políticas. Campinas: Autores Associados, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

GOBBI, Márcia. Múltiplas linguagens de meninos e meninas no cotidiano da Educação Infantil. Brasília-DF, 2010.

GUIMARÃES, Daniela. Educação Infantil: espaços e experiências. In: CORSINO, Patrícia. Educação Infantil: cotidiano e políticas. Campinas: Autores Associados, 2020. p. 89-100.

KRAMER, Sonia. Entrevistas coletivas: uma alternativa para lidar com diversidade, hierarquia e poder na pesquisa em ciências humanas. In: FREITAS, Maria Teresa et al. Ciências humanas e pesquisa: leituras de Mikhail Bakhtin. São Paulo: Cortez. 2003. p. 57-76.

PEREZ, Carmen Lúcia Vidal. Com lápis de cor e varinha de condão... Um processo de aprendizagem da leitura e da escrita. In: GARCIA, Regina Leite. Revisitando a pré-escola. São Paulo: Cortez, 1997. p. 78-122.

PÉREZ, Justa Bejarano. O currículo da educação infantil. In: SACRISTÁN, José Gimeno. Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, p. 336-354, 2013.

NUNES, Maria Fernanda Rezende. Educação infantil: instituições, funções e propostas. In: CORSINO, Patrícia. Educação infantil: cotidiano e políticas. Campinas, SP: Autores Associados, 2020, p. 31-46.

OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos. Educação Infantil: fundamentos e métodos. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

OSTETTO, Luciana E. O planejamento na educação Infantil: mais do que a atividade, a criança em foco. Campinas: Papirus, 2012.

RODRIGUES, Ana Paula Cordeiro Marques; PINHEIRO, Maria Nerice dos Santos; ARAÚJO, Janice Débora de Alencar Batista. Da LDB 9.394/96 aos dias atuais: pensando sobre a creche. In: V Encontro Nacional do Núcleo de História e Memória da Educação, XV Encontro Cearense de Historiadores da Educação e IV Simpósio Nacional de Estudos Culturais e Geoeducacionais, 2016, Fortaleza. LDB 20 anos: Política, História e Espaços Educacionais. Fortaleza: EdUECE, 2016.

SANTIAGO, Flávio; DE FARIA, Ana Lúcia Goulart. Para além do adultocentrismo: uma outra formação docente descolonizadora é preciso. Educação e Fronteiras. Dourados, v. 5, n. 13, p. 72-85, jan./abr. 2015.

SCHMITT, Aline da Silva; MARTINS FILHO, Altino José. Práticas educativas e pedagógicas com os bebês: múltiplas possibilidades no cotidiano da creche. Humanidades & Inovação, Palmas, v. 4, n. 5, p. 129-139, dez. 2017.

SILVEIRA, Telma Aparecida Teles Martins. Práticas pedagógicas na educação de crianças de zero a três anos de idade: concepções acadêmicas e de profissionais da educação. 304 f. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação, Goiânia, 2015.

Published

2025-09-07

How to Cite

SILVA, Wallace Santana da; SIMON ESTEVES SAMPAIO , Ana Alice Kulina. HÁ ESPAÇO PARA AS INFÂNCIAS DAS CLASSES POPULARES NO COTIDIANO DA CRECHE? O que nos contam as professoras? . Communitas, Rio Branco, v. 9, n. 22, p. e8155, 2025. DOI: 10.29327.268346.9.22-18. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/8155. Acesso em: 9 sep. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.