INSTAGRAM AND THE CIRCULATION OF 'KNOWLEDGE-SIGNIFICATIONS' IN THE EVERYDAY LIFE OF 'OUTSIDE' SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/268346.9.21-2

Keywords:

educational networking. technological artifacts. social networks. Instagram

Abstract

In this article, we reflect on the processes by which the multiple 'spaces-times' of the many 'inside-outsides' of schools make possible, through cultural, curricular and technological artifacts, the creations and ways of 'doing-thinking' with everyday life. In the research we have carried out, we see conversations as a methodological way of identifying the movement of the encounter in its various 'spaces-times' of research. This methodology focuses attention on what is presented during conversations as a creative action. In this way, the aim of this article is to understand how the 'uses' of social networks, technological and cultural artifacts are made by teacher researchers in their social networks. In the movement of 'seeing-listening-thinking' with teacher researchers, we talked to them through their Instagram social network profiles, a 'space-time' that is used as a tool for scientific circulation and dissemination of 'knowledge-meanings' of their 'practices-theories-practices' and daily struggles for an education with more equity and that respects all forms of existence in the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandra da Costa Barbosa Nunes Caldas , Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Alessandra da Costa Barbosa Nunes Caldas. She holds a Post-Doctorate in Education, a Doctorate in Education and a Master's Degree in Education from UERJ's Post-Graduate Program in Education - Proped. Degree in Pedagogy from the State University of Rio de Janeiro. Vice-leader of the research group “Daily curricula, educational networks, images and sounds”, coordinated by Professor Nilda Alves.

Izadora Agueda Ovelha , Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Pedagogue from the State University of Rio de Janeiro. Master's in Education from Rio de Janeiro State University. PhD student in Education at Rio de Janeiro State University. Currently on a CAPES PhD scholarship (2023-2027). Member of the research group “Everyday curriculum, educational networks, images and sounds”, coordinated by Professor Nilda Alves.

Maristela Petry Cerdeira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutoranda em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Bolsista Capes. Integrante do grupo de pesquisa "Currículos cotidianos, redes educativas, imagens e sons", coordenado por Nilda Alves. Pedagoga pela Universidade Federal do Paraná e Licenciada em Geografia. Mestra em Educação pela Universidade Federal do Paraná.

References

ALVES, Nilda; FERRAÇO, Carlos Eduardo. Conversas em redes e pesquisas com os cotidianos – a força das multiplicidades, acasos, encontros, experiências e amizades. In: RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael; SANCHEZ, Carmem (Orgs.). Conversas como metodologia de pesquisa, por que não? Curitiba: CRV, 2018. p. 55-63.

ALVES, Nilda. Sobre as redes educativas que formamos e que nos formam. In ALVES, Nilda. Práticas pedagógicas em imagens e narrativas – memórias de processos didáticos e curriculares para pensar as escolas hoje. São Paulo: Cortez, 2019:

ALVES, Nilda; ANDRADE, Nívea; CALDAS, Alessandra Nunes. Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; SUSSEKIND, Maria Luiza; PEIXOTO, Leonardo (Orgs.). Estudos do cotidiano, currículo e formação docente – questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV, 2019. p 1-22.

ÁVILA, Carlos Rodrigues de. Práticas docentes e saberes: o conhecimento e o ensino. Editora Vozes, 2008.

CALDAS, Alessandra da Costa Barbosa Nunes; ALVES, Nilda. Redes de conhecimentos e significações e a divulgação científica em Educação – o caso do jornal eletrônico Educação & Imagem. Rio de Janeiro: UERJ/ProPEd, 2010. (dissertação de mestrado).

CERTEAU, Michel de; GIARD, Luce; MAYOL, Pierre. A invenção do cotidiano: 2. morar, cozinhar. Petrópolis: Vozes, 2003.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. Artes de fazer. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.

EXAME. Uso de celular: MEC discutirá se proibição será só em salas de aula ou em toda a escola. Disponível em: https://exame.com/brasil/uso-de-celular-mec-discutira-se-proibicao-sera-so-em-salas-de-aula-ou-em-toda-a-escola/ Acesso em 13 out. 2024.

LEMOS, André. Cultura da mobilidade. Revista Famecos, Porto Alegre, n. 40, p. 28-35, dez. 2009.

MÍDIA NINJA. Disponível em: https://www.instagram.com/p/DA8d5x6P0XM/?igsh=bnZ5cjQ2c2RkZHY3 Acesso em 13 out. 2024.

NOLASCO-SILVA, Leonardo. As Redes Educativas de ’Práticasteorias’ Cibercorporais. EaD Em Foco, 2024.

OLIVEIRA, Inês Barbosa. O currículo como criação cotidiana. Rio de Janeiro: Faperj, 2012.

SANTOS, Edméa. Formação online na pós-graduação stricto sensu. Diários, visual storytelling, narrativas e autorias de uma pesquisadora em movimento nas Cidades e no Ciberespaço. São Paulo: Pedro & João Editores, 2024.

SILVA, Bento; ALVES, Elaine Jesus. Aprendizagem na cibercultura: um novo olhar sobre as tecnologias de informação e comunicação digital no contexto educativo ubíquo. Interfaces Científicas - Educação, Aracaju, v. 6, n. 3, p. 17-28, jun. 2018.

Published

2025-03-27

How to Cite

CALDAS , Alessandra da Costa Barbosa Nunes; OVELHA , Izadora Agueda; CERDEIRA, Maristela Petry. INSTAGRAM AND THE CIRCULATION OF ’KNOWLEDGE-SIGNIFICATIONS’ IN THE EVERYDAY LIFE OF ’OUTSIDE’ SCHOOLS. Communitas, Rio Branco, v. 9, n. 21, p. e8130, 2025. DOI: 10.29327/268346.9.21-2. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/8130. Acesso em: 12 aug. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.