Filosofia e educação freireana no Ensino Médio
politicidade, ética e estética
DOI:
https://doi.org/10.29327/268346.9.21-10Keywords:
Paulo Freire Education., Philosophy., High School.Abstract
This article proposes a reflection on philosophy in high school based on the categories of Paulo Freire's educational thought: politics, ethics and aesthetics. Concepts that are articulated in Paulo Freire's education. The objective is to reflect on the importance of Freirean education in the teaching of philosophy, with a view to developing in students the ability to question, problematize, think critically about their reality, be creative and articulate theory and practice to become agents of social transformation. It consists of a bibliographic research based on works by Paulo Freire and authors who debate the teaching of philosophy in the Freirean approach. The article highlights in terms of education: politics and ethics as tools for awareness and action, stimulating criticality and praxis (reflection-action) necessary for the integral formation of the human being and the problematization of social reality, and the aesthetics that enrich learning, stimulating creativity and personal expression of students. Among the results, the following stand out: the teaching of philosophy in the Freirean approach stimulates curiosity and the act of asking, and young people are encouraged to question and critically analyze the world around them, promoting an educational environment that values critical reflection, personal and collective expression, ethical attitudes, knowledge and life experiences of the subjects. The interconnection between politics, ethics and aesthetics becomes necessary for the philosophical formation of high school students, as education is a political, ethical and aesthetic act, which impacts the personal and collective lives of individuals, with attitudes of respect for others, art and creativity being valued as fundamental components of the educational process.
Downloads
References
BARBOSA, Cléuma de Melo. Da feiura à boniteza do mundo: a ética Freireana no ensino de filosofia com crianças e adolescentes. 231 fls.TCC (Licenciatura em Filosofia) - Universidade Federal do Pará: Belém, Pará, 2015.
BARBOSA, Cléuma de Melo. O ensino de filosofia e a formação do ser-sujeitocriança na educação de Paulo Freire. 166 fls. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará: Belém, Pará, 2018.
CABRAL, Fabíola Barroso. A Boniteza em Paulo Freire e o Ensino de Filosofia com Crianças e Adolescentes em Escola Pública. 181 fls. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade do Estado do Pará: Belém, Pará, 2022.
COSTA, Dayanny. Politicidade. In: Dicionário Paulo Freire. 2ª Ed. Belo Horizonte: Autentica Editora, 2010.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: Cartas pedagógicas e outros escritos. Organização e participação de Ana Maria Araújo Freire. 1ª Ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da tolerância. Organização e notas de Ana Maria Araújo Freire. São Paulo: Editora UNESP, 2004.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antônio. Por uma Pedagogia da Pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985b
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 5ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981 (versão pdf).
MOREIRA, Carlos Eduardo. Criticidade. In: Dicionário Paulo Freire. 2ª Ed. Belo Horizonte: Autentica Editora, 2010.
OLIVEIRA, Damião Bezerra; SILVA, Ivys de Alcântara; SILVA, Camila de Souza da. Diálogo como princípio formativo em Sócrates e Paulo Freire. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 15, n. 00, p. e023007, 2024. DOI: 10.20396/rfe.v15i00.8675966. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8675966. Acesso em: 21 ago. 2024.
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. A dialogicidade na educação de Paulo Freire e na prática do ensino de filosofia com crianças. Movimento-Revista de Educação, Niterói, ano 4, n.7, p.228-253, jul./dez. 2017.01. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/2ad8/70fd2b33d8021b7922645367416f2c4d1b61.pdf. Acesso em: 21 ago. 2024.
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. Leituras freireanas sobre educação. São Paulo: UNESP, 2003.
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. O ato de perguntar na Pedagogia Freireana. SAUL, Ana Maria (Org.) Paulo Freire e a formação de educadores: múltiplos olhares. São Paulo: Articulação Universidade/escola, 2000.
SHOR, Ira. FREIRE, Paulo. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Tradução de Adriana Lopes. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1986.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Communitas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Copyright for articles published in this magazine belongs to the author, preserving the rights of first publication for the Communitas Magazine. Because they appear in this publicly accessible journal, the articles are free to use, with their own attributions, in educational and non-commercial applications.