GÊNERO E SEXUALIDADE NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA

se pretende discutir no IFMA?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/268346.8.20-8

Keywords:

Gênero, Sexualidade, Currículo, IFMA.

Abstract

This social investigation aims to identify the presence of discussions of gender and sexuality in the curricular planning of the Federal Institute of Maranhão, based on the assumption that the pedagogical autonomy that underlies the IFs can contribute, in political and training clashes, to the victory of the inclusion of such discussions which constitute crucial contents or themes in integral human formation, which is one of the structuring elements of such institutes. therefore, this qualitative bibliographic research used document analysis as a data collection technique. The discussions of gender and sexuality at IFMA have a curricular character of necessary exceptionality in the sense that they need to be discursively defended for proper institutional alignment with the founding pedagogical concepts of the institution, but their unquestionable need was not enough to transform them into content planned and explicit curricula in each teaching unit.

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Author Biography

Fabrício de Sousa Sampaio, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2002), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2010) e doutorado em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2017). Atualmente é Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão, Campus Araioses e Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT).

References

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Published

2024-11-19

How to Cite

SAMPAIO, Fabrício de Sousa. GÊNERO E SEXUALIDADE NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: se pretende discutir no IFMA?. Communitas, Rio Branco, v. 8, n. 20, p. 142–161, 2024. DOI: 10.29327/268346.8.20-8. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/8031. Acesso em: 2 apr. 2025.

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