A LGBTIFOBIA COMO AGENTE DA EXCLUSÃO ESCOLAR

Uma aposta no combate a essa fobia.

Authors

Keywords:

lgbtifobia; exclusão escolar; bullying.

Abstract

It is common to hear that jokes and jokes have always existed at school and that this should not be seen as bullying practices. However, research developed (SEPULVEDA, 2012; FREITAS, 2010; JUNQUEIRA, 2014) in recent years shows that such actions are forms of exclusions involving the school context. These oppressions can be characterized by continuous acts of abuse, whether physical, verbal or material, in an unequal relationship between the xs involved. LGBTIphobia are forms of bullying practiced against lesbians, gays, bisexuals, transgenders, transvestites and intersexuals and are configured as exclusionary practices. Despite the rise of the theme, LGBTIphobia is not just an educational problem, it is present in society as a whole. Therefore, it is not only up to this institution to try to resolve this issue, as it is also social, since it affects the quality of life and well-being of all those covered. The school, many times, and here we need to affirm, that they are not all schools, because each one is different from the other, they are not exempt from reproducing such social phenomena against minority groups, but above all it is a space for education and socialization . However, we cannot fail to analyze that the LGBTIphobic exclusion practices that occur in some of these institutions, as reproducers of what is present in society, need to be discussed in this article, as they lead many LGBTIS+ students to suffering (SEPULVEDA, 2012 and 2015).

Author Biography

José Antonio Sepulveda, Universidade Federal Fluminense

Master and Doctor in Education from the Federal University of Rio de Janeiro. He works as a Professor at Universidade Federal Fluminense. He is leader of the Study and Research Group Conservatism and Education in Brazil (GEPCEB) and Sub-leader of the Study and Research Group on Genders, Sexualities and Differences in the Various SpacesTimes of History and Daily Life (GESDI). Email: jamsepulveda3@hotmail.com

References

BUTLER, Judith. Problemas de gênero. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
CASTEL, Robert. As armadilhas da exclusão. In: CASTEL, Robert; WANDERLEY, Luiz Eduardo W.; WANDERLEY, Mariangela Belfiore. Desigualdade social e a questão social. São Paulo: Educ, 2007.
DAVIS, A. (2016). Mulheres, raça e classe, trad. Heci Regina Candiani. São Paulo: Boitempo.
FERRARI, Anderson. Você já deve saber sobre minha “orientação sexual” (se não sabia, ficou sabendo agora, hehe) – subjetividades e sujeitos em negociação. In: FERRARI, Anderson. Sujeitos, subjetividades e Educação. Juiz de Fora: UFJF, 2010.
FERREIRA, Maria Elisa Caputo; GUIMARÃES, Marly. Educação Inclusiva. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1979.
FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos: estratégia − poder e saber. Rio de Janeiro: Forense, 2006. vol. 4.
GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas e sinais. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
JUNQUEIRA, Rogerio Diniz. Heteronormatividade e vigilância de gênero no cotidiano escolar. In: RODRIGUES, Alexsandro; DALLAPICULAM Catarina; FERREIRA, Sérgio Rodrigo da S. Transposições Lugares e Fronteiras em Sexualidade e Educação. Vitória: EDUFES, 2014.
JUNQUEIRA, Rogerio Diniz. Currículo Heteronormativo e Cotidiano Escola Homofóbico. Espaço de Currículo, v. 2, pp. 208 – 230. Setembro de 2009 a Março de 2010.
LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 10. Ed. Petropolis, RJ: Vozes, 1997.
MARCHESI, Alvaro; MARTÍN, Elena. Da terminologia do distúrbio às necessidades educacionais especiais. In: COLL, César; PALACIOS, Jesús; MARCHESI, Alvaro. Desenvolvimento Psicológico e Educação: necessidades educativas especiais e aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Um ocidente não ocidentalista? A filosofia à venda, a douta ignorância e a aposta Pascal. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENEZES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.
SAWAIA, Bader. As artimanhas da exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
SEPULVEDA, Denize. Emancipação social e exclusão no cotidiano escolar: a homofobia e sua influência nas tessituras identitárias. Tese de doutorado em Educação. Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2012.
SEPULVEDA, Denize; SEPULVEDA, Jose Antonio. Laicidade do Estado e da educação: valorizando as discussões sobre gêneros e sexualidades nas escolas públicas. Restratos da Escola, v; 14, n. 28, p. 91-105, jan./abr. 2020.
SEPULVEDA, Jose Antonio; SEPULVEDA, Denize. O pensamento conservador e sua relação com práticas discriminatórias na educação: A importância da laicidade. Revista Teias, v. 17, n. 47, 2016.
SILVA, Adriana da. A roda de conversa e sua importância na sala de aula. 75 f. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2012.
UNESCO. Final Report on the World Conference on Special Needs Education: Access and Quality. Salamanca: Ministry of Education and Science, 1994.

Published

2021-03-30

How to Cite

CORREA, R.; SEPULVEDA, J. A. A LGBTIFOBIA COMO AGENTE DA EXCLUSÃO ESCOLAR: Uma aposta no combate a essa fobia. Communitas, [S. l.], v. 5, n. 9, p. 95–110, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/4670. Acesso em: 17 jul. 2024.