Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

On the agenda

Vol. 4 No. 8 (2020): DESDOBRAMENTOS: PAISAGENS LITERÁRIAS NO SÉCULO XXI

COMUNIDADE BOOKTUBER E SUA RELAÇÃO COM O INCENTIVO À LEITURA

Submitted
August 31, 2020
Published
2020-12-15

Abstract

This article aims to analyze the rapport between the booktuber community and the reading encouraging. Firstly, it seeks contextualize this community and the plataform on which  the community is host. It was also necessary to define the contemporary reader profile in order of better understand his choices. Then, the text highlights the strategies used by booktubers which have an articulation with the reading encouraging. The exploratory research was carried out with the support of three different questionnaires. Through those questionnaires it was possible to evidence the positive impact of booktubers on their viewers, with regard to encouraging them as readers.

References

ALEKSANDRA, Paola. Canal Livros e Fuxicos. Disponível em: <https://www.youtube.com/user/LivroseFuxicos> (Acesso em jul. 2020).
_ Booktubers incentivam hábitos de leitura a jovens em encontro em feira do livro em Porto Alegre. G1 RS Globo, Porto Alegre, 2017. Disponível em < https://g1.globo.com/rs/rio-grande-do-sul/noticia/booktubers-incentivam-habitos-de-leitura-a-jovens-em-encontro-na-feira-do-livro-de-porto-alegre.ghtml > (Acesso em ago. de 2020).
_ Como adicionar tags aos vídeos. Suporte da Google. Disponível em: <https://support.google.com/youtube/answer/146402?hl=pt-BR#:~:text=As%20tags%20s%C3%A3o%20palavras%2Dchave,importantes%20para%20a%20descoberta%20dele> (Acesso em ago. 2020).

COSTA, Andressa & TEIXEIRA, Cláudio. Movimento Booktuber: práticas emergentes de mediação de leitura. Texto livre. Periódicos UFMG. Belo Horizonte, 2016. Disponível em: <http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/10974/9806> (Acesso em ago. 2020)

FELTRIN, Tatiana. Canal Ligando livros e pessoas. Disponível em: <https://www.youtube.com/user/tatianagfeltrin> (Acesso em jul. 2020).

FERRAZ, Mellory. Canal Literature-se. Disponível em: <https://www.youtube.com/user/croissantparisiense> (Acesso em jun. 2020).

GOMES, Luiz Antonio. O perfil do leitor contemporâneo. In: Anais do I Seminário Internacional de Educação. Paraná, Cianorte, 2001. p.5.

LEITE, Tatiany. ASSIS, Augusto. Canal Vá ler um livro. Disponível em: <https://www.youtube.com/channel/UCS5a1_ESDuZm8pCZIbavNmQ/about> (Acesso em ago. 2020).

LEONCIO, Karine. Canal Kabook tv. Disponível em: <https://www.youtube.com/user> (Acesso em ago. 2020).

LUBRANO, Isabella. Canal Ler antes de morrer. Disponível em: <https://www.youtube.com/channel/UCTubbc8ei3JfOBbicSJYPfQ> (Acesso em jul. 2020).

MOREIRA, Marco Antonio. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: Epu, 1999.

PIMENTEL, Catiane de Araujo. Passado presente – lendo Pedro Nava no século XXI. Dissertação de mestrado no programa de Pós-Graduação em Letras do Departamento de Letras do Centro de Teologia e Ciências Humanas da PUC-Rio, 2010. Disponível em: <https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=16431@1> (Acesso ago. 2020).

OECD- Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Disponível em: <Fonte: http://www.oecd.org/pisa/> (Acesso em ago 2020).

.