A MARCAÇÃO XML-JATS NA PRÁTICA EDITORIAL DE UM PERIÓDICO DA EDUCAÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/268346.8.20-17

Keywords:

AmeliCA, Ciência Aberta, Processo editorial, Rev.Pemo.

Abstract

Academic publications face challenges in terms of scientific visibility, so the adoption of technologies such as XML-JATS is crucial for the accessibility and preservation of content. In 2016, the Marcalyc/AmeliCA tool, powered by Redalyc, a renowned indexer, was launched to facilitate XML-JATS tagging of articles. This standardization enables the interoperability and preservation of scientific content. The research describes the implementation of Marcalyc/AmeliCA in the journal Práticas Educativas, Memórias e Oralidade (Rev.Pemo), highlighting the importance of visibility and editorial efficiency. Using a qualitative action-research methodology, the study evaluated the operational efficiency and quality of the metadata, as well as analyzing the impact on the academic community. Making Marcalyc/AmeliCA free is essential for the sustainability of journals with limited resources. At Rev.Pemo, it promoted the democratization of knowledge, reinforcing the commitment to open access.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karla Angélica Silva do Nascimento, Universidade Estadual do Ceará

Pós-doutora em Educação, Pedagoga; Professora do curso de Pedagogia da FECISC e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará; Professora do Mestrado Profissional de Ensino da Saúde e Tecnologias Educacionais e do Núcleo de Educação a Distância Centro Universitário Christus; Professora. Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED).

Milena Santos Monteiro, Universidade Estadual do Ceará

Aluna do curso de Pedagogia do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará, bolsista de Iniciação Científica IC/UECE.

Marília Santana de Andrade Costa, Universidade Estadual do Ceará

Aluna do curso de Pedagogia do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará, bolsista de Iniciação Científica PIBIC/CNPQ.

References

AGUADO-LÓPEZ, Eduardo, BECERRIL-GARCÍA, Arianna.; MACEDO-GARCÍA, Alejandro. Redalyc and AmeliCA. An open infrastructure for advancing science as a global public good. Scientific Information System Redalyc and AmeliCA Open Science for Common Good, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.5281/zenodo.11123534. Acesso em: 26 maio 2024.

BECERRIL-GARCÍA, Arianna. Panorama de las infraestructuras abiertas ante la Ciencia Abierta. Infraestructuras abiertas y sistemas de evaluación en Iberoamérica, v. 91, 2023. Disponível em: https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/249213/1/Iniciativas-regulaciones.pdf#page=19 Acesso em: 18 jun. 2024.

CORREA, Lúcia; CHIARULLO, Francisco. LuXMeL: hacia la interoperabilidad Redalyc/AmeliCA-Scielo, v. 9, n. 1, p. 75-75, 2019. DOI: https://doi.org/10.24215/18539912e075. Acesso em: 24 maio. 2024.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

NASCIMENTO, Karla Angélica Silva do. Panorama das publicações científicas nacionais e internacionais sobre a aprendizagem móvel e a prática colaborativa. Educação & Formação, v. 4, n. 12, p. 207-229, 2019. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7718934 Acesso em: 18 jun. 2024.

MINAYO, Maria Cecilia de Souza. Pesquisa social: teoria, metodologia e criatividade. Petrópolis (RJ): Vozes, 2012.

NISO. American National Standards Institute/National Information Standards Organization (ANSI/NISO). 2015. ANSI/NISO Z39.96-2015, JATS: Journal Article Tag Suite, version 1.1. Baltimore: National Information Standards Organization. Disponível em: http://www.niso.org/apps/group_public/download.php/15933/z39_96-2015.pdf. Acesso em: 26 maio 2024.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, v. 31, p. 443-466, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/3DkbXnqBQqyq5bV4TCL9NSH/?format=html Acesso em: 18 jun. 2024.

Published

2024-11-19

How to Cite

NASCIMENTO, Karla Angélica Silva do; MONTEIRO, Milena Santos; COSTA, Marília Santana de Andrade. A MARCAÇÃO XML-JATS NA PRÁTICA EDITORIAL DE UM PERIÓDICO DA EDUCAÇÃO . Communitas, Rio Branco, v. 8, n. 20, p. 314–333, 2024. DOI: 10.29327/268346.8.20-17. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/8043. Acesso em: 5 jun. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.