"We got to college... for normal children''

social representations of educators about the differences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.9.1-2

Keywords:

Childhood. Social representations. Philosophy of difference. Human Rights Education. Decoloniality.

Abstract

From two surveys in public early childhood education schools, the social representations of educators around differences in relation to childhood is highlighted. A theoretical-methodological cartographic perspective is assumed that dialogues with the assumptions of the Social Theory Representations. Some challenges stand out for the strengthening of a democratic State of law, since childhood, since the main result of the studies show social representations about some differences as "assumed" by the teachers for a political-pedagogical positioning, while others do not make up the same priority status or within the scope of the school's social function. It is essential to defend that differences (in their various aspects) should be made visible and debated, in the direction of Education in Human Rights, with a view to expanded social justice and the fullness of childhoods. In this sense, the decolonial pedagogy becomes central to the process of creating counter hegemonies.

Author Biographies

Cristiane Perol da Silva, Universidade Estadual de Campinas

Doutoranda em Educação e Profa. Msa. em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Graduada em Pedagogia pela mesma universidade. Atua como coordenadora pedagógica de Educação Infantil e Anos Iniciais em uma instituição particular de ensino. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: infância(s), alfabetização, inclusão/ exclusão, diferenças, representações sociais e formação de professores.

Heloísa A. Matos Lins, Universidade Estadual de Campinas

Profa. Dra. da Faculdade de Educação da UNICAMP, nos cursos de Graduação e Pós-graduação em Educação. Membro do grupo de pesquisa DIS - Grupo de Pesquisa Diferenças e Subjetividades em Educação: Estudos Surdos, das questões raciais, de gênero e da infância.

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Published

2021-07-14

How to Cite

Silva, C. P. da, & Lins, H. A. M. . (2021). "We got to college. for normal children’’: social representations of educators about the differences. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 9(1). https://doi.org/10.29327/210932.9.1-2