A PERSPECTIVA DO OUTRO NA INSTÂNCIA CURRICULAR (DE)COLONIAL

ALIJAMENTOS HISTÓRICOS E POSSIBILIDADES DE MUDANÇA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.8.1-18

Keywords:

Colonialismo. Currículo. Multiculturalismo. Interculturalidade.

Abstract

This study investigates the theoretical-methodological construction of the curriculum, understanding itself as an essential item to the human education, and analyzing  how much it becomes weaponized by external euro-americanized dogmas and precepts, causing distortions and the erasing of the ones historically subordinated to the estabilishment thinking. It is a qualitative and theoretical-analytical research. In this perspective, the decolonial studies (BERNARDINO-COSTA AND GROSFOGUEL 2016), (QUIJANO, 2002), (BALLESTRIN, 2013), (QUINTERO et al, 2019), as well as those that refer to an educational curriculum, were  the basis of this research. Furthermore, in a curriculum post-critical view,  relying on the theorists (VEIGA NETO, 2002; 2005), (GOODSON, 2010), (MACEDO, 2012); in another theoretical instance, called critical interculturality, established in decolonial studies, WALSH (2009; 2009a; 2019), Candau (2008; 2010; 2011) were references. Furthermore, it has as its foundation on the following research problem: how did the theoretical-methodological construction of the knowledge field, called curriculum, accentuated the exclusion of subordinate subjects, relegating them to secondary plans, when it comes to education?

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUMAN, Zygmunt. O Mal-Estar da Pós-Modernidade. Tradução de Mauro Gama e Cláudia Martinelli Gama. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

BERTICELLI, Ireno Antonio. Currículo: tendência e filosofia. In: O Currículo nos limiares do contemporâneo. Maria Vorraber Costa (Org.), Rio de Janeiro: DP&A, 2005. p. 159-176.

BRASIL. Lei N º 10.639, de 9 de janeiro de 2003. D.O.U. de 10/01/ 2003. Altera a Lei nº 9.394/96, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”. Brasília, 2003.

________________. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro Brasileira e Africana. Parecer CNE/CP 3/2004.

_________________.. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Parecer CNE/CP 1/2004.

CANDAU, Vera. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. In: Revista Brasileira de Educação. V. 13 n. 37. Rio de Janeiro: PUC-RJ, 2008. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol11iss2articles/candau.pdf Extraído em janeiro de 2019. p. 45-57. Acesso em 2020.

___________________. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. In: Currículo sem Fronteiras. V.11, n.2. Rio de Janeiro: PUC-RJ, 2011. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol11iss2articles/candau.pdf. p.240-255. Acesso em 2019.

CANDAU, Vera Maria Ferrão; OLIVEIRA, Luiz Fernandes de. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista. V. 26. n.01. Belo Horizonte-MG: Scielo, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000100002. p.15-40. Acesso em 2020.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago & MENDIETA, Eduardo. “Introducción: la translocalización discursiva de Latinoamérica en tiempos de la globalización”. In: Teorias sin disciplina: latinoamericanismo, poscolonialidad y globalización en debate. México: Miguel Ángel Porrúa, 1998. Disponível em: https://red.pucp.edu.pe/ridei/wp-content/uploads/biblioteca/110316.pdf Acesso em 2020. Acesso em 2020. p. 1-16.

CONCEIÇÃO, José Maria Nunes Pereira. Colonialismo, racismo e descolonização. In: África um novo olhar. Rio de Janeiro: CEAP, 2006.

DÁVILA, Jerry. Diploma da brancura: política social e racial no Brasil – 1917-1945. Tradução de Cláudia Sant’Ana Martins. São Paulo: Editora UNESP, 2006.

DUSSEL, Henrique. Transmodernidade e interculturalidade: interpretação a partir da filosofia da libertação. In: Revista Sociedade e Estado – Volume 31 Número 1. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/se/v31n1/0102-6992-se-31-01-00051.pdf Acesso em 2019. p. 51-73.

FANON, Frantz. ______. Pele negra, máscaras brancas. Salvador-Ba: Edufba, 2008.

GOODSON, Ivo F. Currículo: teoria e história. Tradução de Attílio Brunetta. Petrópolis-RJ, Vozes, 2010.

GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: Transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. In: Revista Crítica de Ciências Sociais: Epistemologias do Sul. n. 80. Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra, 2008. Disponível em: http://journals.openedition.org/rccs/697 Acesso em 2018. p. 115-147.

GROSFOGUEL, Ramon; BERNARDINO-COSTA, Joaze. Decolonialidade e perspectiva negra. In: Revista Sociedade e Estado – Volume 31 Número 1. Brasília-DF: Scielo, 2016. Disponível em http://dx.doi.org/10.1590/S0102-69922016000100002. Acesso em 2018. p. 15-24.

MACEDO, Roberto Sidnei. Currículo: Campo, conceito e pesquisa. Petrópolis-RJ: Vozes, 2012.

MIGNOLO, W.D. The geopolitics of knowledge and the colonial difference. The South Atlantic Quarterly, v. 101, n. 1. Duke University Press., 2002. Disponível em http://www.unice.fr/crookall-cours/iup_geopoli/docs/Geopolitics.pdf Acesso em 2019. p. 57-96.

_________________. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. In: Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade. Nº 34. Tradução de ngela Lopes Norte. Rio de janeiro: UFF, 2008. Disponível em http://www.cadernosdeletras.uff.br/joomla/images/stories/edicoes/34/traducao.pdf Acesso em 2018. p. 287-324,

__________________. DESAFIOS DECOLONIAIS HOJE. In: EPISTEMOLOGIAS DO SUL. FOZ DO IGUAÇU-PR: DUKE UNIVERSITY, 2017. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/download/772/645 Acesso em 2019. p.12-32.

MORIN, Edgard. Ciência com consciência. Tradução de Maria D. Alexandre e Maria Alice Sampaio Dória. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.

MUNANGA, Kabengele. Negritude: Usos e sentidos. São Paulo: Ática, 1988.

OLIVEIRA, Mirian Ribeiro de. O discurso do branco e para o branco: uma análise discursiva de rótulos e propagandas. 2011. 228fls. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal da Paraíba (UFPB). João Pessoa, 2011.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade, poder, globalização e democracia. In: NOVOS RUMOS. Tradução de Tradução de Dina Lida Kinoshita. Ano 17. Nº 37. Caracas – Venezuela, 2002. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/veiculos_de_comunicacao/NOR/NOR0237/NOR0237_02.PDF. Acesso em 2018. p. 1-25.

________________. Colonialidade do poder e classificação social. In: Epistemologias do sul. Boaventura de Souza Santos e Maria Paula Meneses (Orgs.). São Paulo: Cortez, 2010. Disponível em: http://cvc.instituto-camoes.pt/conhecer/biblioteca-digital-camoes/pensamento-e-ciencia/2106-2106/file.html. Acesso em 2018. p. 84-130.

QUINTERO, Pablo et al. Uma breve história dos estudos decoloniais. In: MASP Aftrall. Amanda Carneiro (Org.). Tradução de Sérgio Molina e Rubia Goldoni. São Paulo: Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand, 2019. Disponível em: https://masp.org.br/uploads/temp/temp-QE1LhobgtE4MbKZhc8Jv.pdf Acesso em 2019. p. 1-12

VEIGA NETO, Alfredo. De geometrias, currículo e diferenças. In: Educação e Sociedade. Ano XXIII, nº 79. Campinas-SP: SCIELO, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10853.pdf Acesso em 2016. p. 163- 186.

WALSH, Catherine. Interculturalidade e decolonialidade do poder um pensamento e posicionamento "outro" a partir da diferença colonial. In: Revista Eletrônica da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Pelotas. V. 05, N. 1. Pelotas-RS: UFPEL, 2019. DOI: HTTP://DX.DOI.ORG/10.15210/RFDP.V5I1.15002 Acesso em 2020. p. 06-39.

_________________. Interculturalidad crítica y educación intercultural. In: Seminario Interculturalidad y Educación Intercultural. La Paz – Bolivia: Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, 2009. Disponível em: http://www.uchile.cl/documentos/interculturalidad-critica-y-educacion intercultural_150569_4_1923.pdf. Acesso em 2020. p. 1-26.

__________________. Interculturalidad crítica y pedagogía de-colonial: apuestas (des)de el in-surgir, re-existir y re-VIVIR. In: Coleção Digital. Rio de Janeiro: PUC-RJ, 2009a. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=13582@1 Acesso em 2020. p. 1-29.

Published

2020-06-05

How to Cite

Oliveira, M. R. de . (2020). A PERSPECTIVA DO OUTRO NA INSTÂNCIA CURRICULAR (DE)COLONIAL: ALIJAMENTOS HISTÓRICOS E POSSIBILIDADES DE MUDANÇA. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 8(1). https://doi.org/10.29327/210932.8.1-18

Issue

Section

ARTIGOS

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.