Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 8 No. 20 (2024): REFLEXÕES EM TORNO DA ARTICULAÇÃO ENTRE TEORIA E PRÁTICA EM ATIVIDADES EDUCATIVAS

CURSOS NORMAIS REGIONAIS NO RIO GRANDE DO NORTE: estado e produção do conhecimento

DOI
https://doi.org/10.29327/268346.8.20-10
Submitted
October 18, 2024
Published
2024-11-19

Abstract

This paper presents a review of the state of knowledge regarding Regional Normal Schools (CNRs) in Rio Grande do Norte. The study mapped the academic production on the history of these teacher training institutions, examining the gender relations that have historically influenced teacher preparation. The research involved consulting three institutional repositories and the CAPES Periodicals database regarding the institutionalization of Regional Normal Schools. The identified works include doctoral theses, master’s dissertations, scientific articles, and papers published in the proceedings of academic events in the field of Education. The study finds that research on gender relations in the teacher training provided by CNRs is still lacking, highlighting the importance of other proposals addressing these aspects and offering a significant contribution to a field of study that has not yet been prioritized in existing analyses.

References

  1. AMORIM, Sara. Raphaela. Machado de; NASCIMENTO, Rute. Moura de Melo do. O Curso Normal Regional de Pendências: diálogos sobre feminização do magistério (Rio Grande do Norte, 1889-1989). Communitas, [S. l.], v. 7, n. 16, p. 74-88, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/7105. Acesso em: 22 jul. 2024.
  2. BRASIL. Lei nº 8.529, de 2 de janeiro de 1946. Lei Orgânica do Ensino Primário. Brasil. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-8529-2-janeiro-1946-458442-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 12 jul. 2024.
  3. BRASIL. Lei nº 8.530, de 2 de janeiro de 1946. Lei Orgânica do Ensino Normal. Brasil. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-8530-2-janeiro-1946-458443-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 12 jul. 2024.
  4. BRASIL. Decreto nº 8.025, de 16 de março de 1881. O Novo Regulamento Para A Escola Normal do Município da Côrte. Rio de Janeiro 1881. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1824-1899/decreto-8025-16-marco-1881-546192-publicacaooriginal-60106-pe.html. Acesso em: 12 jul. 2024.
  5. DUTRA, Maria da Conceição Farias da Silva Gurgel. O Curso Normal de 1º Ciclo em Assu/RN (1951-1971). 2011. 170 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2011.
  6. LOURO, Guacira Lopes. A emergência do gênero, In: LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ, Vozes, 1997. p. 14-36.
  7. LOURO, Guacira Lopes. Mulheres na sala de aula. In: DEL PRIORE, Mary (org.). História das mulheres no Brasil. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2004.
  8. LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: das afinidades políticas às tensões teórico-metodológicas. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 46, p. 201-218, dez. 2007.
  9. MAINARDES, Jefferson. A ética na pesquisa em Educação: desafios atuais. In: CARVALHO, M. V. C. de; CARVALHÊDO, J. L. P.; ARAUJO, F. A. M. Caminhos da Pós-Graduação em Educação no Nordeste do Brasil: avaliação, financiamento, redes e produção científica. Teresina: Edufpi, 2016, p. 73-82.
  10. MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciencias & Saúde Coletiva, [S.l.], v. 16, n. 9, p. 3153-3160, set. 2011. Disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/analise-qualitativa-teoria-passos-e-fidedignidade/8357?id=8357. Acesso em: 22 ago. 2024.
  11. MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, [S.L.], v. 5, n. 2, p. 154-164, 13 out. 2014. EDIPUCRS. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/18875. Acesso em: 12 jul. 2024.
  12. MOROSINI, Marília Costa; NASCIMENTO, Lorena Machado do; NEZ, Egeslaine de. Estado de conhecimento: a metodologia na prática. Humanidades e Inovação, Palmas-To, v. 55, n. 8, p. 69-81, ago. 2021. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/24919/2/Estado_de_Conhecimento_a_met.pdf. Acesso em: 12 jul. 2024.
  13. NASCIMENTO, Rute Moura de Melo do, et al. O Curso Normal Regional e suas implicações no cenário Profissional de Pendências/RN (1980-1991). In: Anais do 2º Colóquio Internacional e Nacional de História da Educação Profissional [recurso eletrônico]. Natal: IFRN, 2022.
  14. SANTOS, Gillyane Dantas dos. A secular feminização do magistério e a profissionalização certificada da mulher potiguar nos cursos normais regionais (1946-1971). Orientadora: Maria Inês Sucupira Stamatto. 2022. 211f. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022.
  15. SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, dez. 1995.
  16. SILVA, Alderir Anselmo da, et al. Breve história da criação do Curso Normal Regional de Angicos (1951). In: Anais do IV Simpósio de Educação: ressignificar o ensino para promover mudanças na aprendizagem, 19, 20 e 25 de abril de 2023 [recurso eletrônico] / Louize Gabriela Silva de Souza... [et al.] (organizadores). – Ipanguaçu, RN: IFRN, 2023.
  17. SILVA, Karla Katielle Oliveira da. O Ensino profissional do Rio Grande do Norte: indícios da ação do estado de 1908 a 1957. 2017. 85 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Natal, 2017. Disponível em: https://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/1531?show=full. Acesso em: 12 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)