INTERDISCIPLINARITY: DISCUSSING THE CONCEPT OF PLACE THROUGH THE NOVEL - "THE SLUM"

DISCUTINDO O CONCEITO DE LUGAR POR MEIO DO ROMANCE “O CORTIÇO”

Authors

Keywords:

Interdisciplinarity. The Slum (The Cortiço). Education. Geography. Place.

Abstract

Interdisciplinarity is a reality that cannot be neglected by the teacher, because we go through a time in which such practice becomes necessary as a strategic pedagogical approach to bring the student closer to the knowledge process, while creating connections between different disciplines. In this sense, this article has the function of promoting through Aluísio Azevedo’s novel - "The Slum", an interdisciplinary possibility between Literature and Geography, having the concept of Place as theoretical reference for the critical discussions presented in the novel, as Azevedo exposes the reality lived by slum residents at Rio de Janeiro city by the end of the 19th century, and this can be seen from a different way through the Geography approach and the concept of Place that is presented here. For this, we seek a methodology that dialogues with the different views of some selected authors about the concept and how this category of analysis can be understood through the reading of the novel, where the Place achieves new meanings through production and reproduction of the characters by the space where they lived.

References

ABREU, Maurício de Almeida. Evolução urbana do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: IPP, 2006. 4. ed.

AZEVEDO, Aluísio. O Cortiço. Ministério da Cultura - Fundação Biblioteca Nacional: Departamento Nacional do Livro, 2016.

BARCELLOS, F. R. Espaço, lugar e literatura: o olhar geográfico machadiano sobre a cidade do Rio de Janeiro. Espaço e Cultura, Rio de Janeiro, n. 25, p. 41-52, jan./jun. de 2009.

BARTOLY, Flávio. Debates e Perspectivas do Lugar na Geografia. GEOgraphia – Revista do Programa de Pós-Graduação em Geografia da UFF, Niterói, RJ, v. 13, n. 26, 2011.

BENCHIMOL, Jaime Larry. Pereira Passos: Um Haussmann Tropical: A renovação urbana da cidade do Rio de Janeiro no início do século XX. Rio de Janeiro: Secretaria Municipal de Cultura, Turismo e Esportes, 1990.

CARLOS, Ana Fani Alessandri. O Lugar no/do Mundo. Editora FFLCH, São Paulo, 2007.

_____. A condição espacial. 1. ed. 3. reimpr. São Paulo: Contexto, 2018.

CASTELLAR, Sônia. A alfabetização em Geografia. Espaços da Escola, Ijuí, v. 10, n. 37, p. 29-46, jul./set. 2000.

CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos. Apreensão e compreensão do espaço geográfico. In: CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos. (Org.). Ensino d geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2000.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia e práticas de ensino. Goiânia: Alternativa, 2002.

CORRÊA, Roberto Lobato. O Espaço Urbano. São Paulo: Ática, 2004. (Série Princípios).

COSTELLA, Roselane Zordan; SHAFFER, Neiva Otero. A geografia em projetos curriculares: ler o lugar e compreender o mundo. Erechim: Edelbra, 2012. 128p.

DIAS, A. M. L.; LIMA, J .F. S e MORAIS, I .R. D. Ensino de Geografia: Linguagem, representação e símbolos. Campina Grande, REALIZE Editora, 2012. Acesso em 05 de agosto de 2019.

FARIAS, Paulo Sérgio Cunha. A interdisciplinaridade e as fronteiras do pensamento geográfico. In: FARIAS, Paulo Sérgio Cunha; OLIVEIRA, Marlene Macário de. Orgs.). A formação docente em geografia: teorias e práticas. Campina Grande: EDUFCG, 2014.

FREIRE, Paulo. Carta de Paulo Freire aos professores. Estudos Avançados, São Paulo, v. 15, n. 42, 2001.

LEFEBVRE, Henri. O Direito à Cidade. Tradução de Rubens Eduardo Frias. Título original: Le Droit à la Ville. Editora Centauro, São Paulo, 2001.

LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. – 7 ed. – Cortez, 2003.

LIMA, T. C; VIANA, B. A. S. Diálogo de Saberes: uma leitura do lugar geográfico na relação com a arte literária. InterEspaço - Revista de Geografia e Interdisciplinaridade. Maranhão, v. 3, n.8, p.203-224, jan./abr. 2017. Acesso em 30 de setembro de 2019.

MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. 19.ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 2007.

MARX, K. O Capital. Capítulos I e V. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

MELLO, João Baptista Ferreira de. Símbolos dos Lugares, dos Espaços e dos “Deslugares”. Espaço e Cultura, UERJ, RJ, Edição Comemorativa, p. 167-174, 1993-2008.

MENDES, R. A; PEREIRA, A. J; SOUZA, E. S. A Importância da Categoria Lugar no Ensino de Geografia: um estudo de caso na escola Estadual Modelo em Araguaína – TO. Revista Tocantinense de Geografia, Araguaína (TO), Ano 06, n. 11, p. 153-169, set./dez. de 2017.

MORAES, Antonio C. R.; COSTA, Wanderley M. Geografia crítica: a valorização do espaço. São Paulo: Hucitec, 1987.

MOREIRA, Ruy. Ontologia. In: Pensar e ser em Geografia 2ª reimpressão- São Paulo: Contexto, 2010. p. 131-182.

Parâmetros curriculares nacionais: geografia / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. 156 p.

PONTUSCHKA, NidiaNacib; PAGANELLI ,TomokoIyda; CACETE, NúriaAnglei. Textos escritos. In:_________. Para Ensinar e Aprender Geografia. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2009. p. 217- 258.

RELPH, Edward (1976). Place and Placelessness. London: Pion.

RODRIGUES, Antonio Edmilson Martins. História da Urbanização no Rio de Janeiro. A cidade: capital do século XX no Brasil. In: CARNEIRO, S.; SANT’ANNA, M.J.G. (org.). Cidade: olhares e trajetórias. Rio de Janeiro: Garamont, 2009, p.85-120.

SANTOS, Daniela Soares. O Cortiço: Higienização de Casas e Formação de Almas. História e Perspectivas, Uberlândia, Jan.Jun. 2006. p. 261-294.

SANTOS, Milton. Por Uma Outra Globalização: Do Pensamento Único à Consciência Universal. 2.ed. Rio de Janeiro: Record, 2000.

______. Da totalidade ao lugar. São Paulo: Edusp, 2002.

______. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 4. ed. 5. reimpr. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2009.

SOUZA, Maria Adélia de. O Lugar de Todo Mundo. A Geografia da Solidariedade. Conferência feita no I Encontro Internacional de Geografia da Bahia, 1997.

TUAN, Yu-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo: Difiel, 1980.

_____. Espaço e lugar. São Paulo: Difel, 1983.

VAZ, Lilian Fessler. Dos cortiços às favelas e os edifícios de apartamentos – a modernização da moradia no Rio de Janeiro. Análise Social, v. 29, n. 127, p. 581-597, 1994.

ZILBERMAN, Regina. Das tábuas da lei à tela do computador – A leitura em seus discursos. 1.ed. São Paulo: Editora Ática, 2009.

Published

2020-05-29

How to Cite

FREITAS, R. A. de; SILVAN BORBOREMA ARAÚJO, J. INTERDISCIPLINARITY: DISCUSSING THE CONCEPT OF PLACE THROUGH THE NOVEL - "THE SLUM": DISCUTINDO O CONCEITO DE LUGAR POR MEIO DO ROMANCE “O CORTIÇO”. Communitas, [S. l.], v. 4, n. 7, p. 249–270, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3311. Acesso em: 18 jul. 2024.