PRODUÇÃO E DEMOCRATIZAÇÃO DO CONHECIMENTO NA EJA
uma perspectiva formativo-colaborativa
DOI:
https://doi.org/10.29327/268346.8.20-20Keywords:
Formação continuada de professores(as), Práticas pedagógicas, Necessidades formativas, Produção e democratização do conhecimento, Abordagens colaborativas e formativas.Abstract
This study investigates the continuing education and pedagogical practices of teachers in Youth and Adult Education (EJA). It is guided by the question: How can formative-collaborative approaches among teachers promote the production and democratization of knowledge in EJA and meet the learning needs of both teachers and students? Situated within the context of the Professional master’s in professional and Technological Education (ProfEPT), it aims to analyze the impact of these approaches on EJA. Using a mixed methodology (Mattar; Ramos, 2021), workshops and semi-structured questionnaires were applied, allowing for a detailed analysis of teachers' perceptions and learning needs. Discursive Textual Analysis (Moraes; Galiazzi, 2020) was employed to analyze the discourses and practices. The theoretical discussion is supported by Moura (2023), Silva (2023, 2022), and Freire (2019). The findings point to the possibility of creating meaningful educational environments focused on teacher training and practice, identifying gaps in formative practices and areas needing intervention to promote quality teaching.
Downloads
References
BARBIER, J. M. Formação de adultos e profissionalização: tendências e desafios. Brasília: Liber-Livro, 2013.
BRASIL. Resolução CNE/CEB no 1/2021, aprovado em 25 de maio de 2021- Institui as Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos (EJA) nos aspectos relativos ao seu alinhamento à Política Nacional de Alfabetização (PNA) e à Base Nacional Comum Curricular (BNCC), e Educação de Jovens e Adultos à Distância. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=191091-rceb001-21&category_slug=junho-2021-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 27 jul. 2023.
BRASIL. Resolução CNE/CEB no 1/2000, de 5 de julho de 2000 - Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. (2000). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11 -rceb001-00&category_slug=setembro-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 16 jul. 2023.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 74. ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2019.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 53. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2021.
JUSTO, A. M.; CAMARGO B. V. Estudos qualitativos e o uso de software para analises lexicais. In: NOVIKOFF, C.; SANTOS S. E. M.; MITHIDIERI, O. B. (Orgs.). Caderno de artigos: X SIAT e II SERPR, 2014. Duque de Caxias, RJ: UNIGRANRIO, 2014.
MATTAR, J.; RAMOS, D. K. Metodologia da pesquisa em educação: abordagens qualitativas, quantitativas e mistas. São Paulo: Edições 70, 2021.
MENDONÇA, C.; CORDEIRO, S. M. Didática. Maringá, Unicesumar, 2019
MESSINA, G. La educación de jóvenes y adultos en América Latina. Políticas, formación y prácticas. El tiempo de la emancipación. Revista Interamericana de Educación de Jóvenes y Adultos. v. 38, n. 1, p. 109-126, 2016. Disponível em: https://www.redalyc.org/jatsRepo/4575/457545337007/html/index.html. Acesso em: 13 maio 2022.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise textual discursiva. 3. ed. Rev. e Ampl. Ijuí: Ed. Unijuí, 2020, edição e-book.
MOURA, M. da G. C. Educação de Jovens e Adultos: formação, prática pedagógica e profissionalidade docente. Curitiba: Appris, 2023.
SILVA, P. A. da; SILVA, J. F. L. e. Conectando saberes na formação continuada de professores(as) da EJA/PROEJA [recurso eletrônico]: integrando práticas e contextos sociais (Produto Educacional de pesquisa do Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT).Teresina, PI: IFPI, 2024.
SILVA, P. A. da. Formação Continuada de professores(as) na Educação de Jovens e Adultos (EJA) e Proeja-FIC: tecituras para o currículo integrado na Educação Profissional e Tecnológica.(Dissertação de mestrado. Instituto Federal do Piauí - FPI, Campus Parnaíba, Curso de Mestrado Profissional em EPT, 2023
SILVA, J. F. L. e. Saberes da pesquisa e aprendizagens significativas na formação continuada de professores(as). Teresina-PI: IFPI, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Communitas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Copyright for articles published in this magazine belongs to the author, preserving the rights of first publication for the Communitas Magazine. Because they appear in this publicly accessible journal, the articles are free to use, with their own attributions, in educational and non-commercial applications.