PRODUÇÃO E DEMOCRATIZAÇÃO DO CONHECIMENTO NA EJA

uma perspectiva formativo-colaborativa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/268346.8.20-20

Keywords:

Formação continuada de professores(as), Práticas pedagógicas, Necessidades formativas, Produção e democratização do conhecimento, Abordagens colaborativas e formativas.

Abstract

This study investigates the continuing education and pedagogical practices of teachers in Youth and Adult Education (EJA). It is guided by the question: How can formative-collaborative approaches among teachers promote the production and democratization of knowledge in EJA and meet the learning needs of both teachers and students? Situated within the context of the Professional master’s in professional and Technological Education (ProfEPT), it aims to analyze the impact of these approaches on EJA. Using a mixed methodology (Mattar; Ramos, 2021), workshops and semi-structured questionnaires were applied, allowing for a detailed analysis of teachers' perceptions and learning needs. Discursive Textual Analysis (Moraes; Galiazzi, 2020) was employed to analyze the discourses and practices. The theoretical discussion is supported by Moura (2023), Silva (2023, 2022), and Freire (2019). The findings point to the possibility of creating meaningful educational environments focused on teacher training and practice, identifying gaps in formative practices and areas needing intervention to promote quality teaching.

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Author Biographies

Joselma Ferreira Lima e Silva, Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Piauí

Professora do Programa de Pós Graduação Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT). Doutora em Educação (UECE). Mestre em Educação (UFPB).

Pedro Alves da Silva, Secretaria Municipal da Educação de Pau D’Arco do Piauí

Secretaria Municipal da Educação de Pau D’Arco do Piauí, Pau D’Arco, PI, Brasil. Professor da Educação Básica e Superior; Secretário Municipal de Educação de Pau D´Arco do Piauí. Mestre pelo Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT) professor na Educação Básica e Superior; Secretário Municipal de Educação de Pau D´Arco do Piauí.

Verbena Alves de Carvalho, Secretaria Municipal da Educação de Pau D’Arco do Piauí

Professor da Educação Básica. Pedagoga, professora na Educação Básica Ensino Fundamental.

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Published

2024-11-19

How to Cite

SILVA, Joselma Ferreira Lima e; SILVA, Pedro Alves da; CARVALHO, Verbena Alves de. PRODUÇÃO E DEMOCRATIZAÇÃO DO CONHECIMENTO NA EJA: uma perspectiva formativo-colaborativa . Communitas, Rio Branco, v. 8, n. 20, p. 376–392, 2024. DOI: 10.29327/268346.8.20-20. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/8046. Acesso em: 3 jul. 2025.

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