RELATO DE PESQUISA EM HISTÓRIA ACERCA DA COVID-19 EM LIMOEIRO DO NORTE-CEARÁ
DOI:
https://doi.org/10.29327/268346.8.20-14Keywords:
Acervo, História, Pandemia, Divulgação.Abstract
The text is an excerpt from a monographic research project and aims to report on the creation of a collection with different official and unofficial records, organized and stored in Drive, consisting of documents from the Covid-19 Pandemic, from the municipality of Limoeiro do Norte-Ceará (2020-2022), a city in the Jaguaribana region, approximately 200km from the capital Fortaleza. In addition to writing the monograph, we emphasize that the collection is also the object of a scientific dissemination proposal, via the Instagram social network page. Oral History and different guidelines on searching for and reading sources and possibilities for dissemination on social media were decisive for the work, as a methodology.
Downloads
References
ALMEIDA, Fábio Chang de. O historiador e as fontes digitais: uma visão acerca da internet como fonte primária para pesquisas históricas. Aedos - ISSN 1984- 5634. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/aedos/article/download/16776/11939. Acesso em: 10 abr. 2024.
AUGUSTO, Nahuan de Lima. Entre o lembrar e o esquecer: memórias e experiências na pandemia da Covid-19 em Limoeiro do Norte, Ceará (2020-2022). 2024. Monografia (Curso de História) – Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos, Universidade Estadual do Ceará, Limoeiro do Norte.
BARROS, Manoel de. Meu quintal é maior que o mundo. 1. ed. São Paulo: Alfaguara, 2015.
CASSANY, Daniel. En línea: leer y escribir en la red. Barcelona: Anagrama, 2012.
CEARÁ. Decreto nº 33.510, de 16 de março de 2020. Dispõe sobre os serviços que ficam a cargo da Secretaria de Saúde do Estado do Ceará. Disponível em: https://www.ceara.gov.br/decretos-do-governo-do-ceara-com-acoes-contra-o-coronavirus/. Acesso em: 25 jun. 2024.
CHAVES, Elisgardênia de Oliveira. Linguagens e documentos no ensino de História: panorama de perspectivas no Brasil, possibilidades e desafios contemporâneos. [S.l.]: Universidade Estadual do Ceará, [s.d.]. Disponível em: https://www.uece.br/eventos/eehce2014/anais/trabalhos_completos/103-9749-22072014-073040.docx . Acesso em: 22 jul. 2024.
HARARI, Yuval. Notas sobre a pandemia. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
HERMETO, Miriam. Canção popular brasileira e ensino de História: palavras, sons e tantos sentidos. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2023.
IPHAN. Inventário de bens culturais. Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, 2014. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/421#:~:text=Os%20Invent%C3%A1rios%20s%C3%A3o%20instrumentos%20de. Acesso em: 25 jun. 2024.
LE GOFF, Jacques. Documento/monumento. História e Memória. Campinas: Editora Unicamp, 1988. Disponível em: https://www.ufrb.edu.br/ppgcom/images/sele%C3%A7%C3%A3o_2020.1/LE_GOFF__Documento_monumento.pdf. Acesso em: 21 jul. 2024.
MEMORIAL COVID LIMOEIRO. Instagram. Disponível em: https://www.instagram.com/memorialcovidlimoeiro?igsh=MWw2ZzUxOW01eWhwZA==. Acesso em: 21 jul. 2024.
NAPOLITANO, Marcos. História contemporânea II. São Paulo: Contexto, 2020.
RAFAEL, Luíz. Micro-história: compreendendo uma perspectiva inovadora. MEDIUM, 2019. Disponível em: https://historiaemrede.medium.com/micro-hist%C3%B3ria-compreendendo-uma-perspectiva-inovadora-fc545da59ec4. Acesso em: 10 abr. 2024.
ULISSES, Ivaneide Barbosa; CHAVES, Elisgardênia de Oliveira. Artigos Pibid e PRP: práticas docentes no ensino de História, Fafidam/Uece. Ensino em Perspectivas, v. 3, n. 1, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8816/7245. Acesso em: 12 jan. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Communitas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Copyright for articles published in this magazine belongs to the author, preserving the rights of first publication for the Communitas Magazine. Because they appear in this publicly accessible journal, the articles are free to use, with their own attributions, in educational and non-commercial applications.