Literature teaching in

an experience report with story telling, through “Histórias de tia Nastácia”, by Monteiro Lobato

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.10.2-13

Keywords:

Education. Reading. Literature.

Abstract

 The article reports an intervention in a youth and adult education (EJA) classroom at “Coronel João Anastácio de Queiroz” School (Marabá/PA). From the methodological perspective of action research (THIOLLENT, 1986), we perfomed workshops with oral readings of Histórias de Tia Nastácia, by Monteiro Lobato (1937), with the objective of studying reader's formation, aiming at the role of literature in the people’s construction. Besides that, we comment on the EJA’s profile, challenges and some results. In addition to the literary book, we made a bibliographic research with: Freire (1967, 1983, 1992 and 1996), Silva (2008), Gadotti (2014), Dalvi (2013) and Cosson (2009).

Author Biographies

Mirian Leila Farias da Costa, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Aluna de Mestrado do Programa POSLET, da Universidade do Sul e Sueste do Pará- UNIFESSPA. Formação em Letras pela UFPA- Universidade Federal do Pará. Pós-Graduação Lato Sensu em Metodologia de Ensino de Língua Portuguesa e Literatura certificado pela UNIFAEL.

Simone Cristina Mendonça, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Professora de Estudos Literários na Unifesspa, com Doutorado na Unicamp e Pós-doutorado pela Unesp. Líder do grupo de pesquisa "Mulheres na literatura brasileira do século XIX". Tem interesse na História dos livros e da leitura, na Literatura brasileira oitocentista e no Ensino de Literatura.

Patrícia Aparecida Beraldo Romano, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Profa. Dra. em Letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Atualmente é professora Adjunta na Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará onde atua nos cursos de Graduação e Pós-Graduação em Letras-Português. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Literatura Infantil e Juvenil (GEPLIJ).

References

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Published

2022-12-12

How to Cite

Costa, M. L. F. da, Mendonça, S. C. ., & Romano, P. A. B. (2022). Literature teaching in: an experience report with story telling, through “Histórias de tia Nastácia”, by Monteiro Lobato. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 10(2). https://doi.org/10.29327/210932.10.2-13