Medicalization and school normalization practices

a reverse path to inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.9.2-8

Keywords:

Medicalization. Normalization. School Inclusion. Learning.

Abstract

The strategy used in this text was to provoke reflection on medicalization and school normalization practices in order to bring forward the understanding that this path is contrary to the inclusion of students who have been daily excluded from the classrooms. The goal of this study is to point out the implications that a medical document (diagnosis) received by the school staff can direct a work that is completely excluding by reinforcing the limitation when one can value the abilities. We used as methodology the literature review through bibliographic research, highlighting the theoretical contributions of Freire (1997), Reis (2013), Vieira (2013), Mantoan (2017), among other bases in Angell (2012); Collares and Moysés (1994; 2014); Brzozowski and Caponi (2013). The results point to the need to redefine a school model that promotes a pedagogical approach centered on the student, on the social model of inclusion without overvaluing the limitations portrayed in a medical report.

Author Biographies

Marlene Barbosa de Freitas Reis, Universidade Estadual de Goiás

  Pós-doutorado em Gestão da Informação e Conhecimento pela Universidade do Porto/Portugal (2015). Doutorado em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento pela UFRJ (2013). Docente efetiva da Universidade Estadual de Goiás. Líder do GEPEDI/UEG

Cleonice Bicudo da Rocha Ferreira, Secretaria Municipal de Educação de Anápolis

Graduada em Pedagogia (UEG) Artes Visuais (UFG) Professora efetiva na prefeitura de Anápolis. Coordenadora da Inclusão. Especialista em Desenvolvimento Humano, Educação, Inclusão Escolar (UNB). Professora da Faculdade Católica de Anápolis. Professora de Libras no curso de medicina na UniEvangelica.

Itair Regina Carvalho Diogo, Secretaria Municipal de Educação de Anápolis

Mestranda do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias - PPG-IELT. Universidade Estadual de Goiás-Unidade de Anápolis de Ciências Socieconômicas e Humanas

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Published

2021-11-22

How to Cite

Reis, M. B. de F., Ferreira, C. B. da R., & Diogo, I. R. C. (2021). Medicalization and school normalization practices : a reverse path to inclusion . Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 9(2). https://doi.org/10.29327/210932.9.2-8