EXPERIMENTAL GEOMETRY
study developed based on Van Hiele Theory and applied to EPT for young people and adults
DOI:
https://doi.org/10.29327.268346.9.22-1Keywords:
mathematics, concept of geometry, Euler's spiral, technological professional educationAbstract
The social role of educating includes the teaching of Mathematics at school, considering the great contribution that this curricular component can have in the acquisition of knowledge during people's lives, based on the need to use concepts, procedures and attitudes during their existence. Thus, the objective of this work was to apply Van Hiele's Theory in the discussion of flat geometric figures with students studying Professional and Technological Education for Young People and Adults. The methodology used was an exploratory study, of the action research type, with a descriptive approach, using a semi-structured questionnaire with socioeconomic and cognitive themes, in addition to experimental activities, involving the thematic units of Geometry and Quantities and Measurements, in application of Euler's Spirolateral feature. The results indicated that the profile of the participants was mostly female, aged over 25 years, with a family background, family income lower than the minimum wage and having completed high school a long time ago. It was found that regarding the cognitive level, the majority of participants had good practical understanding, but insufficient formal mathematical knowledge in relation to geometry, among these, two still had great difficulty in following the activities due to lack of interest, inattention and/or lack of knowledge. , in addition to presenting difficulties in using measuring instruments and carrying out calculation procedures. In view of this, it is concluded that the application of Van Hiele's Theory contributed to a better understanding of the participants in understanding representations and in carrying out comparisons and analysis of flat geometric representations, since activities with hierarchical degrees favored the initial stages of the Theory , when these were applied with the support of concrete material followed by visual representation and comparative analysis, helping to assimilate geometric knowledge from the experience carried out in the classroom.
Downloads
References
BARROS, Jessika Matos Paes; ARAÚJO, Regina Magna Bonifácio. Mulheres no Proeja: desafios na conciliação entre família, trabalho e estudo. Movimento e revista da educação, Ribeirão Preto, (5), p. 228-251. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.22409/mov.v0i5.32617. Acesso em: 05 nov. 2022.
BERBEL, Neusi Aparecida Navas. A metodologia da problematização com o arco de maguerez (Livro eletrônico): uma reflexão teórico-epistemológica. Londrina: EDUEL. Edição do Kindle. 2016.
BERLINGHOFF, William; GOUVÊA, Fernando. Matemática através dos tempos: um guia fácil e prático para professores e entusiastas. Tradução Elza Gomide, Helena Castro. 2ª e. São Paulo: Blucher. 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc-etapa-ensino-medio. Acesso em: 01 nov. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília. 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. PNP-Plataforma Nilo Peçanha. 2022. Disponível em: . Acesso em: 20 out. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa de Integração da Educação Profissional Técnica de Nível Médio ao Ensino Médio na Modalidade de Jovens e Adultos – PROEJA. Documento Base. Brasília: MEC. 2007.
CORRÊA, Giovana Camila Garcia. et al. Pesquisa-ação: uma abordagem prática de pesquisa qualitativa. Ensaios Pedagógicos (Sorocaba), 2 (1), p. 62-72., 2018.
DOLCE, Osvaldo; POMPEO, José Nicolau. Fundamentos de Matemática Elementar: Geometria Plana. Volume 9 – São Paulo: Atual. 2005.
FARIAS, Severina Andrea Dantas. et al. Relações espaciais, de grandezas e operações numéricas - Consolidando - 3º ano. Caderno 2. Coleção Práticas de Letramentos no Ciclo de Alfabetização. João Pessoa: Editora do CCTA. 2017.
GASPAR, Maria Terezinha; MAURO, Suzeli. Contando histórias da Matemática e ensinando Matemática. Coleção História da Matemática para Professores. Guarapuava (PR): SBHMat. 2007.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas. 1999.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas. 2007.
LOZADA, Gisele; NUNES, Karina da Silva. Metodologia científica. [Recurso eletrônico]. revisão técnica: Ane Lise Pereira da Costa Dalcul. Porto Alegre: SAGAH, 238 p., 2018.
MACHADO, Nilson José. Matemática e Língua Materna: análise de uma impregnação mútua. 4. ed. São Paulo: Cortez. 1998.
NASSER, Lilian. Geometria segundo a teoria de Van Hiele. Instituto de Matemática – UFRJ, p. 93-99, 2000.
PÉRTILE, Karine. O modelo Van Hiele de desenvolvimento do pensamento geométrico: uma análise de obras do programa nacional do livro didático para o ensino médio. 85p. Dissertação, Educação em Ciências e Matemática. (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática), PUCRS - Faculdade de Física, Porto Alegre, 2011.
PIAGET, Jean. A noção do tempo na criança. Rio de Janeiro: Record. 2002.
PINHO, José Luiz Rosas et al. Geometria I. 2. ed. – Florianópolis: EAD/UFSC/CED/CFM, 330 p., 2010.
PIRES, Célia Maria Carolino et al. Espaço e Forma: A Construção de noções geométricas pelas crianças das quatro séries iniciais do Ensino Fundamental. São Paulo: PROEM. 2000.
PORTANOVA, Ruth. Um currículo de matemática em movimento. Porto Alegre: EDIPUCRS. 2005.
RAMOS, Taurino Costa. A importância da Matemática na vida cotidiana dos alunos do ensino fundamental II. Cairu em Revista. Salvador, 6(9), p. 201-218, 2017.
RUVIARO, Ana Maria. PROEJA e mulheres: uma oportunidade de ascensão para o mundo do trabalho. 2011. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/14622/TCCE_EPIEBMJA_2011_RUVIARO_ANA.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 11 nov. 2022.
SADEAM (Sistema de Avaliação do Desempenho Educacional do Amazonas). 2014. Revista pedagógica. Disponível em: Matemática https://sadeam .caedufjf.net/ wp-content/uploads/2016/04/AM-SADEAM-2014-RP-MT-5EF-WEB. Acesso em: 30 set. 2022.
SILVA, Joyce Paula da; CANDIDO, Claudia Cueva. O PNLD e sua relação com o Modelo de Van Hiele de desenvolvimento do pensamento geométrico. São Paulo: USP. 2008.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa Ação. 2ª ed. São Paula: Cortez Editora, 56p., 1986.
TORRES, Analia et al. Homens e mulheres entre família e trabalho. 2ª ed. Lisboa: DGEEP.CID, 258p., 2005.
VILAÇA, Marcel Muniz. Investigando o processo de gênese instrumental de licenciandos em Matemática ao utilizarem o geoplano durante a realização de atividades sobre quadriláteros. 145p. Dissertação, Educação Matemática e Tecnológica. (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica), Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/32297/1/DISSERTA%C3%87%C3%83O%20Marcel%20Muniz%20Vila%C3%A7a.pdf. Acesso em: 05 nov. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Communitas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Copyright for articles published in this magazine belongs to the author, preserving the rights of first publication for the Communitas Magazine. Because they appear in this publicly accessible journal, the articles are free to use, with their own attributions, in educational and non-commercial applications.