INTERSECTIONS BETWEEN MEDIA EDUCATION AND SCHOOL MANAGEMENT
AN INTERVENTION DURING MANDATORY INTERNSHIP
DOI:
https://doi.org/10.29327/268346.9.21-11Keywords:
media education, supervised internship, school managementAbstract
This study evaluated the impact of media education practices in the implementation of an intervention project during the school management internship, focusing on the critical skills developed to consume and produce digital content. The management internship was seen as a point of convergence between theory and practice, enabling interns to understand both the challenges of educational management and media education practices. Participant observation, audiovisual recordings, field notes, and discussion groups were used to assess the media education activities developed in schools. The results indicate that, although students are immersed in digital media, their use of these tools for educational purposes is still incipient. The article concludes that school management plays a central role in promoting media education, which not only complements the curriculum but also prepares students to face the challenges of the digital age.
Downloads
References
BÉVORT, Evelyne; BELLONI, Maria Luiza. Mídia-educação: conceitos, história e perspectivas. Educação & Sociedade, v. 30, p. 1081-1102, 2009. Disponível em:https://www.scielo.br/j/es/a/5pBFdjL4mWHnSM5jXySt9VF/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 3 set. 2024.
BRASIL. PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Lei n. 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11788.htm. Acesso em: 2 ago. 2024.
BUCKINGHAM, David. Cultura digital, educação midiática e o lugar da escolarização. Educação e Realidade, v. 03, p. 37-58, 2010. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3172/317227078004.pdf. Acesso em: 09 set. 2024.
GHEDIN, Evandro; OLIVEIRA, Elizeu Clementino de; ALMEIDA, Wendel Alexandre de. Estágio com pesquisa. São Paulo: Cortez, 2015.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GONÇALVES, Lina Maria; PERRIER, Gerlane Romão Fonseca; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini. Avanços, entraves e possibilidades de integração curricular das TDIC: as representações sociais de professores do Ensino Fundamental I. Cadernos de Educação, n. 60, 2018. Disponível em: https://revistas.ufpel.edu.br/index.php/educacao/article/view/3581. Acesso em: 15 set. 2024.
LUCK, Heloisa. Ação integrada: administração, supervisão e orientação educacional. Petrópolis: Vozes, 1982.
MOURA, Adriana Ferro; LIMA, Maria Glória. A reinvenção da roda: roda de conversa, um instrumento metodológico possível. Revista Temas em Educação, v. 23, n. 1, p. 95-103, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/18338. Acesso em: 13 ago. 2024.
OLIVEIRA, Elizeu Clementino de; CUNHA, Vera Lúcia. O estágio supervisionado na formação continuada docente à distância: desafios a vencer e construção de novas subjetividades, 2006.
PEREIRA, Melissa Rodrigues da Silva. O estágio curricular supervisionado no curso de licenciatura em pedagogia como possibilidade de articulação entre a universidade e a escola. 2020. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2020.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2010.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação e educação midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação. Comunicação & Educação, v. 19, n. 2, p. 15-26, 2014.Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/72037. Acesso em: 9 ago. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Communitas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Copyright for articles published in this magazine belongs to the author, preserving the rights of first publication for the Communitas Magazine. Because they appear in this publicly accessible journal, the articles are free to use, with their own attributions, in educational and non-commercial applications.