INTERSECTIONS BETWEEN MEDIA EDUCATION AND SCHOOL MANAGEMENT

AN INTERVENTION DURING MANDATORY INTERNSHIP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/268346.9.21-11

Keywords:

media education, supervised internship, school management

Abstract

This study evaluated the impact of media education practices in the implementation of an intervention project during the school management internship, focusing on the critical skills developed to consume and produce digital content. The management internship was seen as a point of convergence between theory and practice, enabling interns to understand both the challenges of educational management and media education practices. Participant observation, audiovisual recordings, field notes, and discussion groups were used to assess the media education activities developed in schools. The results indicate that, although students are immersed in digital media, their use of these tools for educational purposes is still incipient. The article concludes that school management plays a central role in promoting media education, which not only complements the curriculum but also prepares students to face the challenges of the digital age.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camilla Grazielly Rego de Sousa, FEDERAL UNIVERSITY OF MARANHÃO

Graduating in Pedagogy from the Federal University of Maranhão (UFMA)   Ícone Validada pela comunidade

Késsia Mileny De Paulo Moura, FEDERAL UNIVERSITY OF MARANHÃO

Ph.D. in Education Technology from the Graduate Program in Education Technology at the Federal University of Rio Grande do Sul (PPGIE/UFRGS) (2021). Master's degree in Education from the Graduate Program in Education at the Federal University of Paraíba (PPGE/UFPB) (2006). Bachelor's degree in Pedagogy from the Federal University of Paraíba (UFPB) (2003). Associate Professor of the Pedagogy Course at the Center for Science of Imperatriz at the Federal University of Maranhão (CCIM/UFMA). Research Professor in the Master's program of the Graduate Program in Education and Educational Practices (PPGEPE/CCIM/UFMA).

  4o mini              

References

BÉVORT, Evelyne; BELLONI, Maria Luiza. Mídia-educação: conceitos, história e perspectivas. Educação & Sociedade, v. 30, p. 1081-1102, 2009. Disponível em:https://www.scielo.br/j/es/a/5pBFdjL4mWHnSM5jXySt9VF/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 3 set. 2024.

BRASIL. PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Lei n. 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11788.htm. Acesso em: 2 ago. 2024.

BUCKINGHAM, David. Cultura digital, educação midiática e o lugar da escolarização. Educação e Realidade, v. 03, p. 37-58, 2010. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3172/317227078004.pdf. Acesso em: 09 set. 2024.

GHEDIN, Evandro; OLIVEIRA, Elizeu Clementino de; ALMEIDA, Wendel Alexandre de. Estágio com pesquisa. São Paulo: Cortez, 2015.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GONÇALVES, Lina Maria; PERRIER, Gerlane Romão Fonseca; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini. Avanços, entraves e possibilidades de integração curricular das TDIC: as representações sociais de professores do Ensino Fundamental I. Cadernos de Educação, n. 60, 2018. Disponível em: https://revistas.ufpel.edu.br/index.php/educacao/article/view/3581. Acesso em: 15 set. 2024.

LUCK, Heloisa. Ação integrada: administração, supervisão e orientação educacional. Petrópolis: Vozes, 1982.

MOURA, Adriana Ferro; LIMA, Maria Glória. A reinvenção da roda: roda de conversa, um instrumento metodológico possível. Revista Temas em Educação, v. 23, n. 1, p. 95-103, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/18338. Acesso em: 13 ago. 2024.

OLIVEIRA, Elizeu Clementino de; CUNHA, Vera Lúcia. O estágio supervisionado na formação continuada docente à distância: desafios a vencer e construção de novas subjetividades, 2006.

PEREIRA, Melissa Rodrigues da Silva. O estágio curricular supervisionado no curso de licenciatura em pedagogia como possibilidade de articulação entre a universidade e a escola. 2020. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2020.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2010.

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação e educação midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação. Comunicação & Educação, v. 19, n. 2, p. 15-26, 2014.Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/72037. Acesso em: 9 ago. 2024.

Published

2025-03-27

How to Cite

SOUSA, Camilla Grazielly Rego de; DE PAULO MOURA, Késsia Mileny. INTERSECTIONS BETWEEN MEDIA EDUCATION AND SCHOOL MANAGEMENT: AN INTERVENTION DURING MANDATORY INTERNSHIP. Communitas, Rio Branco, v. 9, n. 21, p. e8009, 2025. DOI: 10.29327/268346.9.21-11. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/8009. Acesso em: 9 may. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.