Possui graduação em Ciências Sociais, Bacharelado e Licenciatura pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1985), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1995) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2012). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA).
Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria (1986), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1990) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995). Realizou o Pós-Doutorado na Faculdade de Ciências da Educação da Universidade de Buenos Aires, Argentina (2007). Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Imaginário Social (GEPEIS), criado em 1993 e consolidado no CNPq. Realiza junto com o Grupo GEPEIS projetos de formação cultural no âmbito da UFSM e fora dela : Ouvindo Coisas: outras formas de estar juntos e Cirandas do Imaginário. Foi bolsista de Produtividade em Pesquisa no CNPq até 2012. Coordenou o Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSM de 1998 até 2001. Professora Titular do Departamento de Fundamentos da Educação do Centro de Educação da UFSM, desde 1997.
The purpose of this text is to describe how gender and sexuality issues are presented in teacher education policies, through the documentary method. It is noticed that hate speech in relation to gender and sexual diversity is openly expressed in public debates and in social networks, contributing to the increase of prejudice and discrimination against those who escape heteronormative and binary patterns of gender and sexuality. It was observed that the national policy of teacher training materialized in Resolution No. 2 of 2015 has repercussions locally in the curricula of undergraduate courses that incorporate the discussion of gender and sex diversity in their formative proposals. In the curricular matrices of the university degrees under study, it was found that from 2017 to 2020 the number of initial teacher training courses that had subjects that addressed the theme of gender and sexuality diversity in their curriculum, increased significantly. We believe that the incorporation of the debate about diversity in teacher education can contribute to the expansion of imaginary and biographical repertoires in the construction of a democratic society.
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