Pesquisadora argentina. Professora no Programa de Pós-graduação "Formação de Professores para o Ensino Médio, Formação Profissional e Ensino de Línguas" na Universidad Internacional de La Rioja, UNIR, Espanha. Linha: Tecnologia e Informática. Doutora em Educação pelo ProPed/UERJ. Membro do Grupo de Pesquisa Docência e Cibercultura, GPDOC/UFRRJ. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Especialista em Educação e Novas Tecnologias pela Faculdade Latino-americana de Ciências Sociais -FLACSO- (Argentina) e Bacharel em Ciências da Educação pela Universidad Nacional de La Plata UNLP- (Argentina).
This article aims to explore the concept of hyperfiction from two analogical narratives presented in the middle of the twentieth century, specifically Jorge Luis Borges’s tale “The Garden of Forking Paths” (1941), and Julio Cortázar’s novel “Hopscotch” (1963), to develop an analysis of Bandersnatch’s digital narrative, the first interactive movie made by the creators of the Black Mirror series, released in December 2018 on the Netflix streaming platform. When entering digital support, the hyperfiction has the striking feature of enabling hypertext-mediated interaction, to a greater or lesser extent, allowing the reader/viewer/user to decide on the course of the story. The reflection presented in this article, therefore, intends to understand these new narrative paths of fiction in the era of hypermedia, conceptualized as hyperfiction – a contemporary phenomenon that erases the demarcated boundaries between literature, movies, games and hypertexts.
Keywords: Hyperfition; Bandersnatch; hypertexts; digital narrative.
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