"NARRATING LIFE AND LITERATURIZING THE SCIENCE"
notas em torno de pesquisa, escrita e experiência
DOI:
https://doi.org/10.29327/268346.9.21-5Keywords:
educational research. narrative. experience. everyday life.Abstract
The text shares reflections and ideas on ways of inhabiting and sharing research with a narrative bias. Based on unique investigative paths, we highlight principles and gestures that pollinate investigative actions guided by experience and narrative in education, assuming everyday life as practiced places and as an epistemomethodology committed to making knowledge and actions visible and legitimate. We defend the act of research as a political gesture that can make unique contexts and local knowledge visible, mapping practices and experiences that reaffirm the pedagogical relationship and the educational relationship as a space-time for resistance and the production of freedom.
Downloads
References
ALVES, N. Decifrando o pergaminho: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, I. B.; ALVES, N. (orgs.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas: sobre redes de saberes. 3ª ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2008.
CERTEAU, M. A Invenção do Cotidiano: Artes de fazer. 13ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
DUARTE, C. L.; NUNES, I. R. (Orgs.). Escrevivências: a escrita de nós. Rio de Janeiro: Mina de Comuinicação e Arte, 2020.
ESTBAN, M. T. Sujeitos singulares e tramas complexas: desafios cotidianos ao estudo e à pesquisa. In: GARCIA, R. L. (Org.). Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
FERRAÇO, C. E. Eu, caçador de mim. In: GARCIA, R. L. (Org.). Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
GODOY, R. L.; RAMALLO, F.; RIBEIRO, T. Investigaciones-vidas en educación: conversar, escuchar, constelar. La Serena: Universidade de La Serena, 2023.
GUEDES, A. O.; RIBEIRO, T. Pesquisa, alteridade e experiência: metodologias minúsculas. Rio de Janeiro: Ayvu, 2019.
KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
RIBEIRO, T.; SKLIAR, C. Escolas, pandemia e conversação: notas sobre uma educação inútil. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB. Mato Grosso do Sul, n.55, set/dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1484. Acesso em: 14 abr.2022.
RIBEIRO. T. Por uma alfabetização sem cartilha: narrativas experiências compartilhadas no Fórum de Alfabetização, Leitura e Escrita da UNIRIO. 2019. 200f. Tese (Tese de Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Escola de Educação, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2023.
RIBEIRO, T.; SAMPAIO, C.; SOUZA, R. Conversa como metodologia de pesquisa: por que não: Rio de Janeiro: Ayvu, 2018.
RICOUER, P. Tempo e Narrativa 2: A configuração do tempo na narrativa de ficção. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
SILVA, A. G. Subjetividades negras surdas: rompendo o silêncio na educação de jovens e adultos. 2022. 193 f. Tese (Tese de Psicologia) - Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Instituto de Psicologia, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Communitas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Copyright for articles published in this magazine belongs to the author, preserving the rights of first publication for the Communitas Magazine. Because they appear in this publicly accessible journal, the articles are free to use, with their own attributions, in educational and non-commercial applications.