"NARRATING LIFE AND LITERATURIZING THE SCIENCE"

notas em torno de pesquisa, escrita e experiência

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/268346.9.21-5

Keywords:

educational research. narrative. experience. everyday life.

Abstract

The text shares reflections and ideas on ways of inhabiting and sharing research with a narrative bias. Based on unique investigative paths, we highlight principles and gestures that pollinate investigative actions guided by experience and narrative in education, assuming everyday life as practiced places and as an epistemomethodology committed to making knowledge and actions visible and legitimate. We defend the act of research as a political gesture that can make unique contexts and local knowledge visible, mapping practices and experiences that reaffirm the pedagogical relationship and the educational relationship as a space-time for resistance and the production of freedom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Borges de Lisboa, Universidade Nacional de Rosário

Doutoranda do Programa de Investigação Narrativa e (Auto)biográfica da Universidade Nacional de Rosário, Argentina. Professora de Educação Básica/ Rede de Educação de Duque de Caxias.

Tiago Ribeiro, Instituto Nacional de Educação de Surdos (INES)

Professor do Colégio de Aplicação do Instituto Nacional de Educação de Surdos (CAp/ INES) e Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Integrante do Grupo de Pesquisa ArteGestoAção/ INES e do Grupo de Pesquisa: Práticas Educativas e Formação de Professores/ UNIRIO.

Adrianne Ogêda Guedes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Educação. Professora da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Educação da UNIRIO.

References

ALVES, N. Decifrando o pergaminho: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, I. B.; ALVES, N. (orgs.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas: sobre redes de saberes. 3ª ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2008.

CERTEAU, M. A Invenção do Cotidiano: Artes de fazer. 13ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

DUARTE, C. L.; NUNES, I. R. (Orgs.). Escrevivências: a escrita de nós. Rio de Janeiro: Mina de Comuinicação e Arte, 2020.

ESTBAN, M. T. Sujeitos singulares e tramas complexas: desafios cotidianos ao estudo e à pesquisa. In: GARCIA, R. L. (Org.). Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

FERRAÇO, C. E. Eu, caçador de mim. In: GARCIA, R. L. (Org.). Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

GODOY, R. L.; RAMALLO, F.; RIBEIRO, T. Investigaciones-vidas en educación: conversar, escuchar, constelar. La Serena: Universidade de La Serena, 2023.

GUEDES, A. O.; RIBEIRO, T. Pesquisa, alteridade e experiência: metodologias minúsculas. Rio de Janeiro: Ayvu, 2019.

KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

RIBEIRO, T.; SKLIAR, C. Escolas, pandemia e conversação: notas sobre uma educação inútil. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB. Mato Grosso do Sul, n.55, set/dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1484. Acesso em: 14 abr.2022.

RIBEIRO. T. Por uma alfabetização sem cartilha: narrativas experiências compartilhadas no Fórum de Alfabetização, Leitura e Escrita da UNIRIO. 2019. 200f. Tese (Tese de Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Escola de Educação, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2023.

RIBEIRO, T.; SAMPAIO, C.; SOUZA, R. Conversa como metodologia de pesquisa: por que não: Rio de Janeiro: Ayvu, 2018.

RICOUER, P. Tempo e Narrativa 2: A configuração do tempo na narrativa de ficção. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

SILVA, A. G. Subjetividades negras surdas: rompendo o silêncio na educação de jovens e adultos. 2022. 193 f. Tese (Tese de Psicologia) - Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Instituto de Psicologia, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2022.

Published

2025-03-27

How to Cite

BORGES DE LISBOA, Luciana; RIBEIRO, Tiago; OGÊDA GUEDES, Adrianne. "NARRATING LIFE AND LITERATURIZING THE SCIENCE": notas em torno de pesquisa, escrita e experiência. Communitas, Rio Branco, v. 9, n. 21, p. e8137, 2025. DOI: 10.29327/268346.9.21-5. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/8137. Acesso em: 4 jun. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.