The dialogical reading of tales as a support for the development of high school student's socioemotional skills
DOI:
https://doi.org/10.29327/266889.11.2-9Keywords:
Dialogical Reading. Tale. Socioemotional Skills. High School.Abstract
Brazilian education, according to the guidelines of the Common National Curricular Base, should increasingly focus on transforming the student into the protagonist of their own learning, exploring their potential and values, thus becoming an empathetic and collaborative citizen. This vision requires, in a way, that academia turn its attention to issues related to basic education, in order to think of holistic pedagogical proposals that focus on the development of cognitive skills, connected to socioemotional issues of students. In view of this, we aim to explore the dialogical teaching of reading as a promoter of the development of social and emotional skills, through reading and listening of the tale genre examples, promoting collaborative learning, within the curriculum integration proposal, disseminated by the official educational documents, whose purpose is to contribute to the strengthening of the integral education of high school students. Our theoretical framework will be based on the ideas disseminated by the Dialogical Discourse Analysis, allied to the issues of Psychology with purposes for school education. We believe that the dialogical teaching of tales reading can mobilize themes that help in the development of subjects in their entirety.
References
ADAM, Jean-Michel. Textos: tipos e protótipos. Tradução Mônica Magalhães Cavalcante et al. São Paulo: Contexto, 2019.
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, M. M. Estética da Criação Verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. Organização, Tradução, posfácio e notas Paulo Bezerra. Notas da edição russa: Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC/CNE, 2015.
EVARISTO, C. Olhos d’água. 1ª edição. Rio de Janeiro: Pallas: Fundação Biblioteca Nacional, 2015.
INSTITUTO AYRTON SENNA. Competências para a vida. São Paulo, 2017.
INSTITUTO AYRTON SENNA. Guia Educação integral na Alfabetização. São Paulo, 2019.
McDOUGALL, W. Second report on a Lamarckian experiment. British Journal of Psychology. General Section, 20(3). p. 201-218, 1930.
McDOUGALL, W. Of the words character and personality. Journal of Personality, 1(1). p. 3-16, 1932.
MENEGASSI, R. J. P.; FUSA, A. F.; ANGELO, C. M. P. A leitura em perspectiva dialógica: Atividades com o poema. In: ANGELO, C. M. P; MENEGASSI, R. J.; FUZA, A. F. (Orgs). Leitura e ensino de língua. São Carlos: Pedro e João Editores, 2022. p. 371-418.
NUNES, C. H. S. S.; HUTZ, C. S. (2002). O modelo dos Cinco Grandes Fatores de Personalidade. In: PRIMI, R. (Org.). Temas em avaliação psicológica. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.
POE, E. A. Resenhas sobre Twice-Told Tales, de Nathaniel Hawthorne. Tradução de Charles Kiefer. Bestiario, Porto Alegre, v. 1, n. 6, 2004. Disponível em: http://www.bestiario. com. br/6.html . Acesso em 06 de jun. 2023.
RIBEIRO, P. B.; FRANÇA, M. O enunciado concreto como objeto de ensino da aula de Língua Portuguesa. In: RIBEIRO, P. B; CARVALHO, I.M. (Org.). Práticas Dialógicas na aula de Língua Portuguesa. 1. ed., v. 1. Campinas, SP: Pontes Editores, 2021.
SANTOS, D.; PRIMI, R. Resultados preliminares do Projeto de medição de competências socioemocionais no Rio de Janeiro. São Paulo: Instituto Ayrton Senna, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ana Paula, Pollyanne Bicalho, Mônica de Souza Serafim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.