The dialogical reading of tales as a support for the development of high school student's socioemotional skills

Authors

  • Ana Paula Oliveira de Andrade Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Ceará - Brasil https://orcid.org/0000-0001-8745-7449
  • Pollyanne Bicalho Ribeiro Universidade Federal do Ceará, Departamento de Letras Vernáculas, Ceará - Brasil https://orcid.org/0000-0002-5128-8089
  • Mônica de Souza Serafim Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Curso de Letras, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Ceará - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.29327/266889.11.2-9

Keywords:

Dialogical Reading. Tale. Socioemotional Skills. High School.

Abstract

Brazilian education, according to the guidelines of the Common National Curricular Base, should increasingly focus on transforming the student into the protagonist of their own learning, exploring their potential and values, thus becoming an empathetic and collaborative citizen. This vision requires, in a way, that academia turn its attention to issues related to basic education, in order to think of holistic pedagogical proposals that focus on the development of cognitive skills, connected to socioemotional issues of students. In view of this, we aim to explore the dialogical teaching of reading as a promoter of the development of social and emotional skills, through reading and listening of the tale genre examples, promoting collaborative learning, within the curriculum integration proposal, disseminated by the official educational documents, whose purpose is to contribute to the strengthening of the integral education of high school students. Our theoretical framework will be based on the ideas disseminated by the Dialogical Discourse Analysis, allied to the issues of Psychology with purposes for school education. We believe that the dialogical teaching of tales reading can mobilize themes that help in the development of subjects in their entirety.

Author Biographies

Ana Paula Oliveira de Andrade, Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Ceará - Brasil

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará (UFC) na área de Linguística Aplicada. Mestra em Letras - Mestrado Profissional em Letras (UFC). Graduada em Letras (UFC). Professora de Língua Portuguesa com vínculo efetivo na Rede Estadual de Ensino do Ceará.

Pollyanne Bicalho Ribeiro, Universidade Federal do Ceará, Departamento de Letras Vernáculas, Ceará - Brasil

Pós-doutorado em Linguística Aplicada/Doutorado em Linguística/Professora associada do Departamento de Letras Vernáculas (UFC)/ Professora do Programa de Pós graduação em Linguística (PPGLin/UFC)/ Professora do Programa de Mestrado Profissional em Letras (Profletras/UFC).

Mônica de Souza Serafim, Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Curso de Letras, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Ceará - Brasil

Professora do Curso de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Linguística na Universidade Federal do Ceará; Doutora em Linguística pela Universidade Federal do Ceará; desenvolve pesquisas nas áreas de Aquisição da Linguagem e de Linguística Aplicada.

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Published

2023-12-24

How to Cite

Andrade, A. P. O. de, Ribeiro, P. B., & Serafim, M. de S. (2023). The dialogical reading of tales as a support for the development of high school student’s socioemotional skills. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 11(2). https://doi.org/10.29327/266889.11.2-9