Literacies in a historical perspective

from the empire of writing to the post-pandemic dreams

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.1.1-2

Keywords:

Literacy. Production of Meaning. Ethnographic-discursive Perspective. Language. Discourse.

Abstract

The plural character of literacies, despite not being a novelty, has been increasingly recognized as contemporaneous. I query it from: a) the definition of literacies as social practices; b) the recovery of the opposition between autonomous and ideological literacies; and c) the inquiry about the empire of writing in the school and in the functioning of society as a whole. Then, I comment that the technological resources which were already available before the pandemic – and are unevenly used in society – came to be defined as the adequate tools to a new conception of school in “the post-pandemic times”. Finally, I intend to defend that literacies can be characterized by the delimitation of spaces for people and distances between them. I propose, thus, a criticism on the effect of literacies, claiming they can be forms of managing the space and the distances from the physical and social points of view.

Author Biography

Manoel Luiz Gonçalves Corrêa, Universidade de São Paulo

Na qualidade de professor sênior do DLCV-FFLCH-USP, atua nos PPGs. em Filologia e Língua Portuguesa da FFLCH-USP e em Estudos Linguísticos do IBILCE-UNESP, campus de São José do Rio Preto (SP). Livre-docente pela USP, atua nas áreas de Linguística Aplicada e de Oralidade e Letramento.

References

CORRÊA, M. L. G. A inter-incompreensão polêmica e sua versão solipsista em práticas de leitura emergentes. Revista Com Humanitas, Quito, v. 11, n. 1, p. 68–81, 2020. Disponível em: https://comhumanitas.org/index.php/comhumanitas/article/view/225. Acesso em: 27 abr. 2021.

CORRÊA, M. L. G. O modo heterogêneo de constituição da escrita. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. Trad. Laura Fraga de Almeida Sampaio. 10 ed. São Paulo: Loyola, 2004.

FOUCAULT, M. Retornar à história. In: ___. Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Org. Manoel Barros da Motta. Trad. Elisa Monteiro. 2 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005. p. 282-295.

GOODY, J. La raison graphique: la domestication de la pensée sauvage. Paris: Minuit, 1979.

MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2001.

MINOIS, G. História da solidão e dos solitários. Trad. Maria das Graças de Souza. São Paulo: Editora da Unesp, 2019.

OLSON, D. R. From utterance to text: the bias of language in speech and writing. Harward Educational Review, Cambridge (MA), v. 47, n. 3, p. 257–281, 1977. Disponível em: https://doi.org/10.17763/haer.47.3.8840364413869005. Acesso em: 18 set. 2020.

PALFREY, J.; GASSER, U. Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração de nativos digitais. Trad. Magda França Lopes. Porto Alegre: ARTMED, 2011. p. 11–25.

PÊCHEUX, M. O discurso: estrutura ou acontecimento. Trad. Eni P. Orlandi. 4. ed. Campinas (SP): Pontes editores, 2006.

PÊCHEUX, M. Papel da memória. In: ACHARD, P. (Org.) et al. Papel da memória. Trad. José Horta Nunes. Campinas: Pontes, 1999. p. 49–57.

POSSENTI, S. Teorias de texto e de discurso: inconciliáveis? Gragoatá, Niterói, s/v., n. 29, p. 23–34, 2010. Disponível: https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33071. Acesso: 18 set. 2020.

ROJO, R. H. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R. H.; MOURA, E. (Org.) Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 11-31.

ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

SAUSSURE, F. Curso de linguística geral. Charles Bally, Albert Sechehaye, com a colaboração de Albert Riedlinger (Org.). Trad. José Paulo Paes; Izidoro Blikstein. 7 ed. São Paulo: Cultrix, 1975.

SOARES, M. B. Letramento: um tema em três gêneros. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002. p. 23–24.

STREET, B. V. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.

STREET, B. V. Perspectivas interculturais sobre o letramento. Filologia e Linguística Portuguesa, São Paulo, s/v., n. 8, p. 465–488, 2006. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/flp/article/view/59767. Acesso em: 18 abr. 2020.

Published

2022-05-18

How to Cite

Corrêa, M. L. G. (2022). Literacies in a historical perspective: from the empire of writing to the post-pandemic dreams . Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 1(1). https://doi.org/10.29327/210932.1.1-2