SCHOOL PODCAST AS A CURRICULAR DEVICE IN MATHEMATICS

Epistemological, Methodological and Digital Convergences in Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/268346.9.22-10

Keywords:

Podcast Educacional, Currículo de Matemática, Metodologias de Ensino, Tecnologias Digitais, Epistemologia da Matemática

Abstract

This article proposes the school podcast as a strategic curricular device for teaching and learning mathematics, fostering content production and critical reflection on curricular topics in schools and in teacher education. Aligned with the demands of a constantly updated curriculum that integrates digital, cultural, and mathematical competencies, the study explores the podcast’s potential to expand “curricular time” and formalize microlearning in everyday contexts. It details the four macro‑stages of educational podcast production—planning, recording, editing, and publishing/distribution—and highlights how technological advances, including artificial intelligence, can automate several phases, making production more accessible. The analysis shows that, by allowing students to assume the role of producers and disseminators of knowledge, the podcast legitimizes student authorship in the pedagogical project and promotes the development of communication skills and media literacies. The discussion is enriched by the fictional script “Ambassador of Triangles,” demonstrating how the format links mathematics, history, science, technology, and abstract concepts such as Fourier analysis. This example reinforces the podcast’s pedagogical versatility, which, according to Dale’s Learning Pyramid, encourages high retention rates (up to 85 percent when teaching) and develops student protagonism. The article concludes that the podcast transcends a mere technological tool, contributing to epistemological, methodological, and digital convergences that transform pedagogical practices and strengthen mathematical understanding in dynamic, participatory environments

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Humberto Bortolossi, Universidade Federal Fluminense

Doutor em Matemática pela PUC-Rio, com Mestrado pelo IMPA e graduação em Licenciatura em Matemática pela UEM. Atualmente é Professor Associado I na Universidade Federal Fluminense, onde atua em diversos níveis de ensino: graduação (presencial e EAD), especialização e mestrado profissional. Como Coordenador do Instituto GeoGebra no Rio de Janeiro, desenvolve importante trabalho de integração entre tecnologia e educação matemática. Tem se destacado na área de divulgação matemática, desenvolvendo projetos inovadores que articulam cultura, educação e matemática para diferentes públicos por meio de múltiplas mídias. Sua atuação busca democratizar o conhecimento matemático, tornando-o mais acessível e conectado com diferentes contextos culturais.

Dirce Pesco, universidade Federal Fluminense

possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá, mestrado e doutorado em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Atualmente é professora da Universidade Federal Fluminense, Coordenadora do Mestrado Profissional PROFMAT/UFF e docente do Curso de Especialização em Ensino de Matemática-UFF. Foi coordenadora do Curso de Graduação em Matemática na UFF(Licenciatura). Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Computação Gráfica, atuando principalmente nos seguintes temas: visualização científica, softwares didáticos e ensino de geometria.

Wanderley Rezende, universidade Federal Fluminense

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1985), mestrado em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1989), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Santa Úrsula (1994) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2003). Atualmente é Professor Associado do Instituto de Matemática e Estatística da Universidade Federal Fluminense, Coordenador do Curso de Licenciatura em Matemática do IME-UFF (2017-2020), Coordenador da área de Matemática do PIBID-UFF/CAPES (2011-2018), Coordenador do Programa de Licenciaturas Internacionais UFF-UC/CAPES (2016-2020), coordenador da disciplina de História da Matemática do Curso de Licenciatura em Matemática a Distância da UFF/Consórcio CEDERJ e Coordenador do Programa Dá Licença desde 1999, professor dp Programa de Metrado em Matemática Profissional em Rede e do Curso de Especialização em Ensino de Matemática do IME-UFF. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Cálculo, Cálculo, Ensino de Matemática, Epistemologia e História do Cálculo e Tecnologias no Ensino de Matemática.

References

BONASSOLI, Kell. Uma mão lava outra, duas mãos batem palma. In: LUIZ, Lúcio (org.). Reflexões sobre o podcast. Nova Iguaçu, RJ: Marsupial Editora, 2014. p. n.p.

BRAGA, Gabriel Gustavo Carneiro; SOUSA, Jorge Leandro Martins; MENDONÇA, Letícia Silva; CASTRO, Maurício Marques; SENA, Patrícia Rakel de Castro. Podcast: acessibilidade para pessoas com deficiência visual no ensino superior. Revista Mosaico, v. 14, n. 22, p. 328-336, 2022.

CARVALHO, Ana Amélia; AGUIAR, Cristina; MACIEL, Romana. Taxonomia de podcasts: da criação à utilização em contexto educativo. In: ENCONTRO SOBRE PODCASTS, 2009, Braga. Actas do Encontro sobre Podcasts. Braga: CIEd, 2009. p. 96 108.

CARVALHO, Ana Amélia; AGUIAR, Cristina. Impact of podcasts in teacher education: from consumers to producers. Braga: Universidade do Minho, 2011.

COOK, Ian M. Scholarly Podcasting: Why, What, How? Abingdon: Routledge, 2023.

CORADINI, Neirimar Humberto Kochhan. Podcasts para o ensino integrado: guia de uso e produção [recurso eletrônico]. Porto Velho: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia, 2020. 42 p. Produto educacional vinculado à dissertação Podcasts na Educação Profissional e Tecnológica (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica – PROFEPT, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia)

DELINEA EDTECH. Podcasts na educação: por que estão se tornando cada vez mais populares? Florianópolis: Delinea EdTech, 08 ago. 2023. Disponível em: https://www.delinea.com.br/blog/post/?id=5672. Acesso em: 15 jul. 2025.

DUARTE, Pedro. Sotaques no podcast: quebrando paradigmas. In: LUIZ, Lúcio (org.). Reflexões sobre o podcast. Nova Iguaçu, RJ: Marsupial Editora, 2014. p. n.p.

FREIRE, Bruna Cristiane. Podcast como ferramenta de apoio ao ensino e à aprendizagem. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Computação) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Natal, 2013.

LOPES, Leo. Podcast: guia básico. São Paulo: Marsupial Editora, 2015.

LUIZ, Lúcio (org.). Reflexões sobre o podcast. Nova Iguaçu, RJ: Marsupial Editora, 201

PEREIRA, Adriana Rodrigues; SANTOS NETO, Francisco Aristides dos. Podcast como estratégia de aprendizagem no ensino superior. Pensar Acadêmico, Manhuaçu, v. 18, n. 4, p. 769–782, ago. 2020. Número especial.

RAJIC, Stajka. Educational use of podcast. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON E LEARNING (eLearning 2013), 4., 2013, Belgrade. Proceedings… Belgrade: s.n., 2013. p. 90 94. Disponível em: https://drive.icbl.org/eLearning 2013/proceedings/educational_use_of_podcast.pdf. Acesso em: 17 jul. 2025.

VIANA, Thiago C.; DUARTE, Jose Carlos; PESSOA, Marcela. Podcast como ferramenta para a aprendizagem no ensino médio: um estudo de caso. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 35., 2024, Rio de Janeiro. Anais… Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024. p. 2582 2590

Published

2025-09-07

How to Cite

BORTOLOSSI, Humberto; PESCO, Dirce; REZENDE, Wanderley. SCHOOL PODCAST AS A CURRICULAR DEVICE IN MATHEMATICS: Epistemological, Methodological and Digital Convergences in Education. Communitas, Rio Branco, v. 9, n. 22, p. e8787, 2025. DOI: 10.29327/268346.9.22-10. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/8787. Acesso em: 9 sep. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.