OS SARAUS E A PEDAGOGIA
literatura marginal-periférica tecendo encontros e abrindo caminhos
DOI:
https://doi.org/10.29327/268346.9.21-13Keywords:
soirées, marginal-peripheral literature, narrativesAbstract
The present work aims to present the activities, reflections and reverberations involved in the process of the teaching internship experience of a master's student in Education, highlighting the classes that dealt with the relationships between marginal-peripheral literature, schools and other spaces of knowledge. The biggest inspiration for planning internship activities was the Soiree Pedagogy, which is a concept developed by Rodrigo Cirático and addresses how it is possible to develop soirees as a pedagogical tool. Based on research by Soares (2009) on the introduction of marginal-peripheral literature in schools, reflections emerged about its importance for encouraging reading and writing. Studies on the close relationships between soirées and marginal-peripheral literature were supported by the productions of Ferréz (2005) and Sérgio Vaz (2021) with regard to the definitions of what this literature would be and how they act in these spaces, while Oliveira (2020) contributed to the thought of a possible sociogenesis of soirées in Brazil. Given the poetic thought that drives this work, the everyday movement that points to the need to narrate life and literate science was also considered important in this construction (ANDRADE;CALDAS;ALVES, 2019). Using the methodological approach of narrative research (KILOMBA,2019), passages that arose from class meetings were highlighted, which were always based on interactions with the class.
Downloads
References
ANDRADE, Nivea; CALDAS, Alessandra Nunes; ALVES, Nilda. Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos – após muitas ‘conversas’ acerca deles. In OLIVEIRA, Inês Barbosa de; SUSSEKIND, Maria Luiza; PEIXOTO, Leonardo Ferreira (Orgs.). Estudos do cotidiano, currículo e formação docente: questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV, 2019.
FERRÉZ (org.). Literatura marginal: talentos da escrita periférica. São Paulo: Agir, 2005.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
MARTINS, Leda. Lavrar a palavra: uma breve reflexão sobre a literatura afro-brasileira. In: PEREIRA, Edmilson de Almeida (Org). Um tigre na floresta de signos. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2010.
MESQUITEIROS. Pode pá que é 10!: Antologia de Poesia e Prosa. São Paulo: Governo do Estado de São Paulo - Secretaria de Cultura, 2016.
OLIVEIRA, L. A. de. Sociogênese possível dos saraus: uma história de rupturas na cultura brasileira . Sociedade e Cultura, Goiânia, v. 23, 2020. DOI: 10.5216/sec.v23i.62830. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fcs/article/view/62830. Acesso em: 28 set. 2024
RUFINO, Luiz. Pedagogia das Encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.
SANTOS, André. Slam Interescolar é espaço para expressão de estudantes de 11 a 17 anos. Periferia em movimento, 2023. Disponível em <https://periferiaemmovimento.com.br/slaminterescolar112023/> Acesso em: 24 set. 2024
SOARES, Mei Hua. A literatura marginal-periférica na escola. 2009. Dissertação
(Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo,
doi:10.11606/D.48.2009.tde-30042009-143257. Acesso em: 27 de set. 2024.
SISEB SÃO PAULO. Oficina - Pedagogia dos Saraus | Rodrigo Ciríaco. YouTube, 19 de agosto de 2020. Disponível em <https://youtu.be/hVnolKrsEPc?feature=shared> Acesso em: 23 set. 2024
VAZ, Sérgio. O que é literatura periférica?. 30 de julho de 2018. Facebook: Sérgio Vaz .
Disponível em:
<https://www.facebook.com/354571867955570/posts/pfbid0a4cDjDiY29T8M54ha6JZjh5Px4Vr4vqN3ERK8AZxKtP5Z9NQA5TFVAeq3UYAuuhml/?d=n> Acesso em: 22 set. 2024
VAZ, Sérgio. Sérgio Vaz: "Poesia para mim é quando ela desce do pedestal e beija os pés
da comunidade”. Brasil de Fato. 2021. Disponível em <https://www.brasildefato.com.br/2021/11/10/sergio-vaz-poesia-para-mim-e-quando-ela-desce-do-pedestal-e-beija-os-pes-da-comunidade> Acesso em: 22 set. 2024
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Communitas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Copyright for articles published in this magazine belongs to the author, preserving the rights of first publication for the Communitas Magazine. Because they appear in this publicly accessible journal, the articles are free to use, with their own attributions, in educational and non-commercial applications.