OS SARAUS E A PEDAGOGIA

literatura marginal-periférica tecendo encontros e abrindo caminhos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/268346.9.21-13

Keywords:

soirées, marginal-peripheral literature, narratives

Abstract

The present work aims to present the activities, reflections and reverberations involved in the process of the teaching internship experience of a master's student in Education, highlighting the classes that dealt with the relationships between marginal-peripheral literature, schools and other spaces of knowledge. The biggest inspiration for planning internship activities was the Soiree Pedagogy, which is a concept developed by Rodrigo Cirático and addresses how it is possible to develop soirees as a pedagogical tool. Based on research by Soares (2009) on the introduction of marginal-peripheral literature in schools, reflections emerged about its importance for encouraging reading and writing. Studies on the close relationships between soirées and marginal-peripheral literature were supported by the productions of Ferréz (2005) and Sérgio Vaz (2021) with regard to the definitions of what this literature would be and how they act in these spaces, while Oliveira (2020) contributed to the thought of a possible sociogenesis of soirées in Brazil. Given the poetic thought that drives this work, the everyday movement that points to the need to narrate life and literate science was also considered important in this construction (ANDRADE;CALDAS;ALVES, 2019). Using the methodological approach of narrative research (KILOMBA,2019), passages that arose from class meetings were highlighted, which were always based on interactions with the class.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Nivea; CALDAS, Alessandra Nunes; ALVES, Nilda. Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos – após muitas ‘conversas’ acerca deles. In OLIVEIRA, Inês Barbosa de; SUSSEKIND, Maria Luiza; PEIXOTO, Leonardo Ferreira (Orgs.). Estudos do cotidiano, currículo e formação docente: questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV, 2019.

FERRÉZ (org.). Literatura marginal: talentos da escrita periférica. São Paulo: Agir, 2005.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

MARTINS, Leda. Lavrar a palavra: uma breve reflexão sobre a literatura afro-brasileira. In: PEREIRA, Edmilson de Almeida (Org). Um tigre na floresta de signos. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2010.

MESQUITEIROS. Pode pá que é 10!: Antologia de Poesia e Prosa. São Paulo: Governo do Estado de São Paulo - Secretaria de Cultura, 2016.

OLIVEIRA, L. A. de. Sociogênese possível dos saraus: uma história de rupturas na cultura brasileira . Sociedade e Cultura, Goiânia, v. 23, 2020. DOI: 10.5216/sec.v23i.62830. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fcs/article/view/62830. Acesso em: 28 set. 2024

RUFINO, Luiz. Pedagogia das Encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.

SANTOS, André. Slam Interescolar é espaço para expressão de estudantes de 11 a 17 anos. Periferia em movimento, 2023. Disponível em <https://periferiaemmovimento.com.br/slaminterescolar112023/> Acesso em: 24 set. 2024

SOARES, Mei Hua. A literatura marginal-periférica na escola. 2009. Dissertação

(Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo,

doi:10.11606/D.48.2009.tde-30042009-143257. Acesso em: 27 de set. 2024.

SISEB SÃO PAULO. Oficina - Pedagogia dos Saraus | Rodrigo Ciríaco. YouTube, 19 de agosto de 2020. Disponível em <https://youtu.be/hVnolKrsEPc?feature=shared> Acesso em: 23 set. 2024

VAZ, Sérgio. O que é literatura periférica?. 30 de julho de 2018. Facebook: Sérgio Vaz .

Disponível em:

<https://www.facebook.com/354571867955570/posts/pfbid0a4cDjDiY29T8M54ha6JZjh5Px4Vr4vqN3ERK8AZxKtP5Z9NQA5TFVAeq3UYAuuhml/?d=n> Acesso em: 22 set. 2024

VAZ, Sérgio. Sérgio Vaz: "Poesia para mim é quando ela desce do pedestal e beija os pés

da comunidade”. Brasil de Fato. 2021. Disponível em <https://www.brasildefato.com.br/2021/11/10/sergio-vaz-poesia-para-mim-e-quando-ela-desce-do-pedestal-e-beija-os-pes-da-comunidade> Acesso em: 22 set. 2024

Published

2025-03-27

How to Cite

TEIXEIRA DE SOUZA MATOS, Nayara; REBELO COELHO DE OLIVEIRA, Gustavo. OS SARAUS E A PEDAGOGIA: literatura marginal-periférica tecendo encontros e abrindo caminhos. Communitas, Rio Branco, v. 9, n. 21, p. e8133, 2025. DOI: 10.29327/268346.9.21-13. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/8133. Acesso em: 24 apr. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.