LA DIOSA Y LA NOCHE E O CAVALO DE SANTO:

uma reflexão sobre dramaturgias negras sul-americanas

Authors

Keywords:

Black Theater; Black Dramaturgy; Decoloniality; South-America

Abstract

This paper intends to discuss black dramaturgy from South-American Pampa in the 21st century from the plays La diosa y la noche: el musical de Rosa Luna, written by the Afro-Uruguayan author Jorge Chagas, and Cavalo de Santo, by the Afro-gaucha playwright Viviane Juguero, which are perceived as powerful decolonial literary productions in the “Pampa scenic space”. This paper is going to present a brief relation between blackness and whiteness historically contextualized in this region of Latin America. Afterwards, the discussions on black theater through the Black Experimental Theater’s journey in Brazil and Independent Black Theatre in Uruguay in the last century as forerunners of black productions in these contexts are going to be presented. Next, the two cited plays are going to be analyzed through the collation based on a decolonial perspective and theoretical thinking from Literature, Theater, History and Sociology. Ultimately, the final considerations on this paper are going be debated.

References

ANDREWS, George. Reid. Negros en la nación blanca: história de los afro-uruguayos, 1830-2010. Trad. Betina González Azcárate. Montevidéo: Librería Linarde y Risso, 2010.

ASANTE, Molefi Kete. Postura epistemológica e fundamentos teóricos. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin (Org.). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009. p. 93-109.

ASSUMPÇÃO, Euzébio. Gaúchos e brasileiros, negros. In: ASSUMPÇÃO, Euzébio; MAESTRI, Mario. (Coords.). Nós, os afro-gaúchos. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 1996.

ASSUMPÇÃO, Euzébio. Por que não festejo o 20 de setembro. In: ASSUMPÇÃO, Euzébio; MAESTRI, Mario. (Coords.). Nós, os afro-gaúchos. Apresentação. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 1996.

BAUMAN, Zygmunt. Identidade. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2005.

BISIAUX, Lîlâ Deslocamento Epistêmico e Estético do Teatro Decolonial. Rev. Bras. Estud. Presença, Porto Alegre, v. 8, n. 4, p. 644-664, out. /dez. 2018. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/2237-266078793>. Acesso em: 10 dez. 2020.

CABELLA, Wanda; NATHAN, Mathías; TENENBAUM, Mariana. La población afro-urugauya em el Censo 2011. In: CALVO, Juan José (Coord.). Atlas sociodemográfico y de la desigualdade del Uruguay. Montevideo: Ediciones Trilce, 2013. Disponível em: <https://www.ine.gub.uy/c/document_library/get_file?uuid=1726c03f-aecd-4c78-b9be-f2c27dafba1d&groupId=10181> . Acesso em: 20 nov. 2020.

CARDOSO, Lourenço. O branco ante a rebeldia do desejo: um estudo sobre a branquitude no Brasil. 2014. 290 f. Tese (Doutorado). Doutorado em Ciências Sociais. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras. Araraquara, 2014. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/115710>.Acesso em: 20 nov. 2020.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. Prólogo. Giro decolonial, teoría crítica y pensamiento heterárquico. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (Orgs.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global – Bogotá: Siglo del Hombre Editores. Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana: Instituto Pensar, 2007.

CÉSAIRE, A. Discurso sobre a Negritude; Carlos Moore Org. Belo Horizonte: Nandyala,

CHAGAS, Jorge. La Diosa y la noche: el musical de Rosa Luna. Montevidéo. Não publicado 2018.

CORDONES-COOK, Juanamaria. Surgimento y desaparición del Teatro Negro uruguayo. Montevideo: Editorial Graffiti, 1993.

ESCOBAR, A. Sentipensar con la Tierra: Las Luchas Territoriales y la Dimensión Ontológica de las Epistemologías del Sur. Cali, Revista de Antropología Iberoamericana, v. 11, n. 1, p. 13-32, jan/abr. 2004. Disponível em: <http://www.aibr.org/antropologia/netesp/numeros/1101/110102.pdf>. Acesso em: 18 jun. 2019

FANON, Frantz. Pele negra, máscara branca. Trad. Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA,

FERNANDES, Florestan. O negro no mundo dos brancos. São Paulo: Difusão Européia do Livro,

GADEA, Carlos Alfredo Castro. Negritude e pós-africanidade: críticas das relações raciais contemporâneas. Porto Alegre: Sulina, 2013.

GONZALEZ, Lélia; HASENBALG, Carlos. Lugar de negro. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1982.

HALL, Stuart. Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Tradução de Adelaine La Guardia Resende. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2010. Disponível em: <https://censo2010.ibge.gov.br/>. Acesso em: 20 mar. 2020.

JUGUERO, Viviane. Cavalo de Santo. In: LIMA, Eugênio: LUDEMIR, Júlio (Org.). Dramaturgia Negra. Rio de Janeiro: Funarte, 2018. p. 427-471.

LIMA, Evani Tavares. Por uma história negra do teatro brasileiro. Florianópolis, Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 1, n. 24, p. 92-104, jul/2015. Disponível em: < https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101242015092>. Acesso em: 20 mar. 2020.

MARTINS, Leda. Maria. A fina lâmina da palavra. In: DUARTE, Eduardo de Assis; FONSECA, Maria Nazareth Soares (Org.). Literatura e Afrodescêndencia no Brasil: antologia crítica. História, teoria, polêmica. 1. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG/SEPPIR/PR, 2014, p. 279-308.

MAZAMA, Ama. Afrocentricidade como um novo paradigma. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin. (Org.). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009, p. 111-127.

MELO, Itamar. Aumenta proporção de negros na população gaúcha, aponta IBGE. Porto Alegre: Gaúchazh, 2017. Disponível: <https://gauchazh.clicrbs.com.br/comportamento/noticia/2017/11/aumenta-proporcao-de-negros-na-populacao-gaucha-aponta-ibge-cjadvcfym0fpe01mxniljl5kh.html>. Acesso em: 25 fev. 2021.

NASCIMENTO, Abdias. Teatro Experimental do Negro: testemunhos. Rio de Janeiro: Edições

GRD, 1966.

NASCIMENTO, Abdias. Teatro negro do Brasil: uma experiência sócio-racial. Revista Civilização

Brasileira. Caderno Especial 2. Rio de Janeiro: 1968, n.2, p. 193-211.

NASCIMENTO, Abdias. O negro revoltado. In: NASCIMENTO, Abdias do (Org.). O negro revoltado. Rio de Janeiro: Edições GRD, 1968.

NASCIMENTO, Elisa Larkin. O olhar afrocentrado: Introdução à uma abordagem polêmica in: NASCIMENTO, Elisa Larkin (Org.). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009, p. 181-196.

ROSA, Marcus Vinicius de Freitas. Além da invisibilidade: história social do racismo em Porto Alegre durante o pós-abolição. Porto Alegre: EST Edições, 2019.

RUFINO, Luiz. Pedagogias das encruzilhadas. Rio de Janeiro; Editorial Mórula, 2019.

SANTOS, Joel Rufino dos. A História do Negro no Teatro Brasileiro. Rio de Janeiro: Editora Novas, Direções, 2014.

SILVA, Liliam Ramos. Decolonizando saberes: conceitos de literatura latino-americana de autoria negra. In: TETTAMANZY, Ana Lucia Liberato; SANTOS, Cristina Mielczarski dos. (Orgs.). Lugares de fala, lugares de escuta nas literaturas africanas, ameríndias e brasileira. 1. ed. Porto Alegre: Zouk, 2018, v. 1, p. 115-136.

SOARES, Mozart Pereira. Traços peculiares do Rio Grande. In: FISCHER, Luis Augusto; GONZAGA, Sergius (Coords.). Nós, os gaúchos. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 1992.

Published

2021-08-02

How to Cite

FLORES PIEGAZ, A. LA DIOSA Y LA NOCHE E O CAVALO DE SANTO:: uma reflexão sobre dramaturgias negras sul-americanas. Communitas, [S. l.], v. 5, n. 10, p. 169–181, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/4863. Acesso em: 17 jul. 2024.