VISUALIDADE, LÍNGUA DE SINAIS E CONHECIMENTO PRÉVIO

PILARES NO ENSINO PARA APRENDIZES SURDOS

Authors

Keywords:

Visualidade, Língua de Sinais, Conhecimento Prévio, Conhecimento de mundo

Abstract

Teaching for the deaf students demands theoretical reflections and effective practices that consider their linguistic conditions - Libras as the first language and Portuguese as the second language (BRASIL, 2002; 2005). This article aims to reflect on three fundamental elements for the accomplishment of this teaching: Visuality, Sign language, Prior knowledge. Theoretical approaches are based on researchers interested in themes related to the importance of the use of visual and imagery resources that make sense to the learner, the relevance of bilingual perspective - sign language as the language of instruction and of contact and written Portuguese language as L2 and the consideration that the student takes the prior knowledge to the school context (BAKTHIN, 1990, 1997, 1998; QUADROS, 1997; 2017; FERNANDES, 2006; CAMPELLO, 2007; KOCK, ELIAS, 2007; PEREIRA, 2009; LEBEDEFF, 2010; SANTAELLA, 2012).

References

BAPTISTA, M. M. Estudantes surdos: aquisição da língua gestual e ensino da Língua Portuguesa. Actas do I EIELP. Exedra.v. 9, mar. 2010.
BELLUGI, U.; POIZER, H.; KLIMA, E. Language, modality and the brain. Trends in neurosciences - reviews – TINS, vol. 12, nº 10, p. 380-388, 1989.
BOLONTINI, C. Z; COSTA, J. P. B. Libras, Língua Portuguesa e o bilinguismo. In: UYENO, E. Y; CAVALLARI, J. S. Bilinguismos: subjetivação e identificações nas/pelas línguas maternas e estrangeiras. Campinas: Pontes Editores, 2011.
BRASIL. Lei nº 10.436/2002. Dispõe da Língua Brasileira de Sinais- Libras. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/2002/L10436.htm>. Acesso em 18 nov. 2018.
BRASIL. Decreto Nº 5.626. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – LIBRAS, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Publicada no Diário Oficial da União em 22/12/2005.
CAMPELLO, Ana R. S. Pedagogia Visual/Sinal na Educação dos Surdos In: QUADROS, Ronice M.; PERLIN, Gladis. (Orgs.). Estudos Surdos II. Petrópolis, RJ: Arara Azul, 2007. p. 100-131
EMMOREY, K.; BELLUGI, U. & KLIMA, E. Organização neural da língua de sinais. Em Língua de sinais e educação do surdo. Eds. Moura,M. C.; LODI, a. C. e PEREIRA, M. C. Sociedade Brasileira de Neuropsicologia. SBNp. São Paulo. 1993.
FERNANDES, Sueli F. Práticas de Letramento na educação bilíngue para surdos. Curitiba: SEED. 2006.
FREIRE, Paulo e FAGUNDES, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. São Paulo: Paz e Terra. 1985
___________.Extensão ou comunicação? Tradução de Rosisca Darcy de Oliveira. Rio de Janeiro: Paz e Terra.1985
___________. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1997
___________. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra.1979
KLEIMAN, A. Oficina de leitura: teoria e prática. 7. ed. Campinas: Pontes, 2000.
_______. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. Campinas: Pontes, 9. ed., 2004.
LEBEDEFF, Tatiana Bolívar. Aprendendo “a ler” com outros olhos: relatos de oficinas de letramento visual com professores surdos. Cadernos de Educação, Pelotas, v. 36, p. 175-196, 2010.
LODI, A. C. B. Plurilingüismo e surdez: uma leitura bakhtiniana da história da educação dos surdos. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 31, n. 3, p. 409-424, set./dez. 2005.
PEREIRA, Maria Cristina da Cunha. O ensino de português como segunda língua para surdos: princípios teóricos e metodológicos. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Ed. Especial n 2/2014 p. 143 -157. Editora UFPR.
QUADROS, R. M. Educação de Surdos. A aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
QUADROS, Ronice Muller de; KARNOPP, Lodenir Becker. Língua de sinais brasileira: estudos lingüísticos. Porto Alegre : Artmed, 2004.
QUADROS, R. M. de.; Língua de herança: língua brasileira de sinais. Porto Alegre: Penso, 2017.
SANTAELLA, L. Leitura de Imagens: como eu ensino. São Paulo: Melhoramentos, 2012.
SKLIAR, C. (Org.). Educação e exclusão: abordagem socioantropológica em Educação Especial. Porto Alegre: Mediação, 1997.
TAVEIRA, C. C.; ROSADO, A. O letramento visual como chave de leitura das práticas pedagógicas e da produção de artefatos no campo da surdez. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 18, n. 39, p. 174-195, set./dez. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.22196/rp.v18i39.3691 http://revistacafeicultura.com.br/?mat=15901 (Freitas 2008)
VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. (Org.).Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 10ª edição São Paulo: Ícone,1998.

Published

2020-05-29

How to Cite

CRUZ, O. M. de S. e S. da; DA SILVA PINHEIRO, V. VISUALIDADE, LÍNGUA DE SINAIS E CONHECIMENTO PRÉVIO: PILARES NO ENSINO PARA APRENDIZES SURDOS. Communitas, [S. l.], v. 4, n. 7, p. 312–326, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3142. Acesso em: 17 aug. 2024.