Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 4 No. 7 (2020): BLACK MIRROR E EDUCAÇÃO

O PROFESSOR DOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL E A ORGANIZAÇÃO DO TEMPO ESCOLAR

Submitted
November 15, 2019
Published
2020-05-29

Abstract

This article presents some of the results of research conducted during the master's degree in education. The central problem conducting the research was to identify how in the school environment, the teacher of the first stage of elementary school in Rio Branco-Acre, organizes the school time and how this organization interferes with students' learning. Data analysis was based on the dialogue with some categories of dialectical materialism, such as measurement, praxis and work in articulation with the specificity of the school space. The main conclusions reveal that the conception of school time of the subjects involved is of a chronological time unconnected to the needs of the subject, the textbook assumes, in situations, the role of conductor of the time organization process, the students seem to like the school, but realize that their integral needs are not met in this environment. Therefore, the proposal of education is defended in which all involved in the teaching-learning process have a common intentionality that reflects the people’s committed and responsible praxis, both educators and students.

References

AMARAL. Ana Lúcia. Os espaços e os tempos de aprender e ensinar. In: LIBÂNEO, J. C. ALVES, Nilda. Temas de pedagogia: diálogos: entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012.

ELIAS, Norbert. Sobre o tempo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1996.

FICHTNER, Bernhard. O conhecimento e o papel do professor. In: LIBÂNEO, J. C. ALVES, Nilda. Temas de pedagogia – diálogos: entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012.

FREITAS, Luiz Carlos. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação & Sociedade, vol. 33, núm. 119, abril-junho, 2012, pp. 379-404. Centro de Estudos Educação e Sociedade Campinas, Brasil, 2012.

FRIGOTTO, Gaudêncio. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, Ivani (org.). Metodologia da pesquisa educacional. 10 eds. São Paulo: Cortez, 2006, p. 70-90.

HELLER, Agnes. O Cotidiano e a História. Trad. Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1972.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Trad. Célia Neves e Alderico Toribio, 2ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

LIBÂNEO. José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28. 2012.

______. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 6ª ed. São Paulo: Heccus, 2015.

PARENTE. Claudia da Mota Darós. A construção dos tempos escolares. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 26, n. 02, p. 135-156, agosto de 2010.

PINTO, Umberto de Andrade. Pedagogia escolar: coordenação pedagógica e gestão educacional. São Paulo: Cortez, 2011.

_______. A Docência em contexto e os impactos das políticas públicas em educação no campo da didática. In: LIBÂNEO, J. C.; ALVES, Nilda. Temas de pedagogia – diálogos: entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012.

SAVIANI, Dermeval. O conceito dialético de mediação na pedagogia histórico-crítica em intermediação com a psicologia histórico-cultural. Texto da palestra proferida no 2º Congresso Internacional sobre a Teoria-histórico-cultural. Agosto 2014.

______. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11ª ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.