Graduate at Letras from Universidade Estadual do Maranhão (1997) and master's at Language from Universidade Federal de Pernambuco (2002). Has experience in Language, focusing on Language, acting on the following subjects: leitura, interdisciplinar, ensino fundamental, escrita, leitura,abordagem, imagens, poesia popular, sertão, texto, jornalístico, leitor and poesia, leitura, incentivo.
Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) - Centro de Estudos Superiores de Caxias (CESC)
Acadêmico do curso de Licenciatura em Letras - Língua Portuguesa, Língua Inglesa e suas respectivas Literaturas, na Universidade Estadual do Maranhão - CESC/UEMA.
The present article considers the studies developed from an ongoing research project that was approved by EDITAL MAIS EXTENSÃO Nº 02/2018 – PROEXAE/UEMA, and whose objective is to use the literature to promote the construction of formative spaces that contribute to the process of reflection on the importance of reading and writing as a social practice in AldeiasAltas – MA city, more specifically in the modality of teaching directed to young people, adults and the elderly with little schooling. In this perspective, theoretical readings by Durante (1978), Lajolo (1999), Freire (2005; 2011), Schwartz (2012), Candido (2004) and others, were taken, in order to obtain necessary subsidies not only for the acquisition of the knowledge of the target audience, but also with the intention of elaborating effective actions.
References
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394/96, 20 de dezembro de 1996.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: ___. Vários Escritos. 4 ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul/ São Paulo: Duas Cidades, 2004.
COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: Literatura e senso
comum. Trad. Cleonice Paes Barreto Mourão. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
DURANTE, Marta. Alfabetização de adultos: leitura e produção de textos. Porto Alegre: Grupo A, 1998.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação?. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e estatística. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/. Acesso em: 18 de agosto de 2019.
LAJOLO, M. Do Mundo da Leitura para a Leitura do Mundo. São Paulo: Ática, 1999.
MARTINS, Lígia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2013.
ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
SCHWARTZ, Suzana. Alfabetização de jovens e adultos: teoria e prática. Petrópolis: Vozes, 2012.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte, Autêntica, 2009.
ZEN, Maria Isabel H. Dalla; XAVIER, Maria Luisa M. (Orgs.); Clarice Salete Traversini; et al. Alfabeletrar: Fundamentos e práticas. Porto Alegre: Mediação, 2010.