Online museum education in practice
teaching and teaching relationships in an exhibition on venomous animals
DOI:
https://doi.org/10.29327/210932.12.2-9Keywords:
Online Museum education. Online Museum exhibition. Online mediation. Digital social networks. Venomous animals.Abstract
The Nucleus of Ophiology and Venomous Animals of Bahia (NOAP/UFBA) is an itinerant university science museum that talks about Venomous Animals for a diverse public. This research deals with reflection on the experience of 2 Online Museum Education (EMO) activities conducted on NOAP/UFBA digital platforms in 2022, within the scope of the Educational Sector, in partnership with two classes from the UFBA extension curriculum component, ACCS-BIOA82 – Social Education, Vocation and Scientific Divulgation Program. We aim to understand “if” and/or “how” teaching and didactic relationships were established in the museum’s Online Museum Exhibition (EMOE). We used the methodological assumptions of EMO and EMOE on venomous animals. Two Online Museum Exhibitions were built, entitled Snake Nest35 – in honor of the 35th anniversary of NOAP/UFBA, held during the 20th National Museum Week and the 16th Museum Spring in 2022. Two diverse teams that worked on 2022.1/n=25 and 2022.2/n=30 built, in total, 66 digital products: 30 cards, 18 promotional short videos, 9 videos, 8 episodes of the Tongue of Snake Podcast and 1 Live. We concluded that it was possible to build and develop two educational exhibitions, based on educommunicative principles (EMO/EMOE) two Online Museum Exhibition, if there is planning, theoretical-practical training of those involved and interdisciplinarity. For future experiences, it is important that the conversational environment between the mediator and the public is encouraged.
References
ALLARD, M.; LEFEBVRE, A. La formation en muséologie et en éducation muséale à travers le monde. Comprand de réf. Bibliogr., 2001.
CHIPPAUX. J. Snakebite envenomation turns again into a neglected tropical disease! Journal of Venomous Animals and Toxins including Tropical Diseases, v. 23, n.38, p.1-2, 2017.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
KAPLÚN, M. El Comunicador Popular. Quito: Colección Intiyan, Edicieones CIESPAL, 1985.
LÉVY, P. Cyberculture. Paris, Odile Jacob, 1997.
LEMOS, A.; CUNHA, P.(orgs). Olhares sobre a Cibercultura. Ed. Sulina: Porto Alegre, 2003; pp. 11-23.
LIRA-DA-SILVA, R. M.; LIRA-DA-SILVA, J. R.; MISE, Y. F.; BRAZIL, T.K. Educando sobre animais peçonhentos e salvando vidas: a importância de um museu universitário temático. Museologia e Patrimônio, vol. 12, n. 1, p. 139-152, 2019.
LIRA-DA-SILVA, R. M.; LOPES, D. S.; ALMEIDA, A. C. C.; RODRIGUES, T. O.; MISE, Y. F. Educação museal do Núcleo de Ofiologia e Animais Peçonhentos da Bahia da Universidade Federal da Bahia durante a Pandemia da COVID-19. Redoc: Revista Docência e Cibercultura, vol. 6, n. 4, p. 57–76, 2022.
LIRA-DA-SILVA, R. M.; OLIVEIRA, M. A. S.; DIAS, F. B. Cobrinhas criadas - infância, trabalho infantil e acidentes por animais peçonhentos: o desafio de uma exposição virtual temática em um museu universitário itinerante. Anais do Forum Nacional de Museus Universitários, v. 2, p. 240-253, 2022.
LIRA-DA-SILVA, R. M.; OLIVEIRA, M. A. S.; SEBASTIÃO, M. R. Podcast Língua de Cobra: uma nova ferramenta para ecossistemas virtuais museais na divulgação sobre animais peçonhentos. Anais do Forum Nacional de Museus Universitários, v. 2, p. 254-266, 2022.
LIRA-DA-SILVA, R. M.; RIBEIRO, W. S. P.; SANTOS, S. D. S.; FRANÇA, E. V. G.; BORTOLIERO, S. Os Bichos do Museu vão a São Francisco do Paraguaçu: Divulgação sobre animais peçonhentos em comunidade Quilombola. Anais do Io Encontro sobre Animais Peçonhentos no Norte do Paraná, v. 1, p. 51-54, 2024.
MARANDINO, M. Museus de ciências como espaços de educação In: Museus: dos Gabinetes de Curiosidades à Museologia Moderna. Belo Horizonte: Argumentum, 2005, p. 165-176.
MARANDINO, M. Educação e museus: Da coleção para o público. Revista Jovens Cientistas, ano 1, n. 2, p. 34, 2014.
MARTI, F. M.; SANTOS, E. O. Educação museal online: A Educação museal na/com a cibercultura. Revista Docência e Cibercultura, v. 3, p. 41-66, 2019.
MARTI, F. M.; MIRANDA, A.; COSTA, A.; RODRIGUES, I. A Educação museal online
praticada na Seção de Assistência ao Ensino (SAE) do Museu Nacional/UFRJ. Caderno de Resumos do 3º Encontro Nacional da Associação Brasileira de Centros e Museus de Ciências. Rio de Janeiro: IDG - Museu do Amanhã, p. 176-178, 2019.
MARTI, F. M.;. A educação museal online: uma ciberpesquisa-formação na/com a seção de assistência ao ensino (SAE) do Museu Nacional - UFRJ. Tese de Doutorado – Programa de Pós-graduação em Educação da UERJ. Rio de Janeiro, 2021.
MARTI, F.; COSTA A. Educação museal online na pandemia: práticas, teoria e desafios. Revista do Museu Histórico La Salle, n. 42, p. 1-20, 2022.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). WHO Director-General's statement on IHR Emergency Committee on Novel Coronavirus (2019-nCoV). 2020a. Disponível em: ttps://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-statement-on-
ihr-emergency-committee-on-novel-coronavirus-(2019-ncov). Acesso em 25 mar. 2022.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). Unesco: pandemia pode levar a fechamento de 13% dos museus do mundo., 2020b. Disponível em: https://news.un.org/pt/story/2020/05/1713972. Acesso em 24 mar. 2022.
OLIVEIRA, M. A. S.; SEBASTIÃO, M. R.; LIRA-DA-SILVA, R. M. Educomunicação para
divulgar as inovações da Ciência Brasileira sobre animais peçonhentos. In: SOARES, O. O.; VIANA, C. E.; ALMEIDA, L. B. C.; ALMEIDA, R. M. V. Educomunicação e Educação Midiática nas Práticas Sociais e Tecnológicas pelos Direitos Humanos e Direitos da Terra. São Paulo: ABPEducom - Associação Brasileira de Pesquisadores e Profissionais em Educomunicação, p. 507-527, 2023.
SOARES, I. O. Educomunicação: um campo de mediações. Revista Comunicação & Educação, São Paulo: Editora Moderna, Edição 19, p. 12-24, 2000.
SOARES, I. O. Educomunicação – o conceito, o profissional, a aplicação: contribuições para a reforma do ensino médio. São Paulo: Paulinas, 2011.
SOARES, I. O. A educomunicação como um campo de intervenção social e de investigação acadêmica. Revista Mídia e Cotidiano, n. 7, p. 203-209, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 REJANE MARIA LIRA-DA SILVA, Marglyn Anne Santana de Oliveira, Mariana Rodrigues Sebastião
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.