Segmentation ambiguity

cases in which the spoken chain ​​enables segmentations of alternative meanings

Authors

  • Daniela Silva Ribeiro Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL, Mestrado em Letras, Campus Imperatriz, Maranhão - Brasil https://orcid.org/0000-0002-8627-3936
  • Suely da Silva Lima Sá Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu, Mestrado Profissional em Letras https://orcid.org/0009-0005-8739-8318
  • Sônia Maria Nogueira Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL, Programa de Pós-Graduação em Letras - PPGLE/UEMASUL, Maranhão - Brasil https://orcid.org/0000-0003-4005-4508

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.12.1-6

Keywords:

Semântica da Língua Portuguesa, Ambuiguidade de segmentação, Tirinhas, Charges, Memes

Abstract

This research is part of the PPGLe/UEMASUL Research Line on Language, Memory and Teaching and its general objective is to identify cases in which segmentation ambiguity occurs. In addition, among the specific objectives: to analyze the meaning and alternative meanings present, specifically in the semantic phenomenon of segmentation ambiguity, in comic strips, cartoons and memes, and also its relationship with the BNCC (Brazil, 2018). To this end, the corpus consists of comic strips, cartoons and memes shared on various digital media. Thus, the aspect of analysis is the ambiguity of segmentation. To this end, the methodological procedures adopted are qualitative, descriptive and aimed at a specialized audience in the field of Literature and Education. The theoretical foundations are based mainly on Ilari (2001), Ferrarezi Junior (2008), Abrahão (2018), among others. The results show that comic strips, cartoons and memes are tools for constructing meaning, and are important pedagogical tools for reflecting on the ambiguity of segmentation, helping to deepen semantic studies and understanding of oral and written language in the teaching-learning process. It was also found that it is possible to identify cases in which the spoken string can be segmented into alternative meanings, causing ambiguity. It was shown that ambiguity is a semantic phenomenon that stimulates reasoning, readers' perceptiveness and interpretation of the world. Teaching this semantic aspect in the classroom is aimed at broadening linguistic knowledge, with a view to learning the mother tongue and developing students' communicative competence.



Author Biographies

Daniela Silva Ribeiro, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL, Mestrado em Letras, Campus Imperatriz, Maranhão - Brasil

Mestranda em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras - PPGLe da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL (Campus Imperatriz). Bolsista (FAPEMA) da Linha de Pesquisa em Linguagem, Memória e Ensino do PPGLe/UEMASUL. Experiência em Linguística, com ênfase em Semântica.

Suely da Silva Lima Sá, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu, Mestrado Profissional em Letras

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão (2016), especialista em Neuropsicopedagogia (2018), Saúde Mental e Atenção Psicossocial (2019). Atualmente é aluna do programa PPGLe, na linha de pesquisa linguagem, memória e ensino.

Sônia Maria Nogueira, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL, Programa de Pós-Graduação em Letras - PPGLE/UEMASUL, Maranhão - Brasil

Doutora em Língua Portuguesa (PUC-SP). Professora Classe D-Associado e pesquisadora da Graduação, do PPGLe e GELMA (UEMASUL). Autora de livros, capítulos de livros e artigos em periódicos nacionais e internacionais. Áreas de pesquisa: Língua Portuguesa, Historiografia linguística e Semântica.

References

ABRAHÃO, Virgínia BeatrizBaese. Semântica, enunciação e ensino. Vitória: EDUFES, 2018.

ALVES, Igor. Pesquisa descritiva. Significados. 2011. Disponível em: https://www.significados.com.br/pesquisa-descritiva/. Acesso em: 13 de agosto de 2023.

ANDRADE, Renato.Jornal a cidade. Disponível em: http://www.jornalacidade.com.br/img/charges/265.jpg.Acesso em: 15 de julho de 2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria da Educação, 2018.

CABRAL, Leonor Scliar. Homonímia. Letras de Hoje, v. 5, n. 1, 1970.

CRESWELL, John Ward.Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. – Porto Alegre: Artmed, 2010.

FERRAREZI JUNIOR,Celso.Semântica para a educação básica. São Paulo: Parábola, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

ILARI, Rodolfo. Introdução à semântica: brincando com a gramática. São Paulo: Contexto, 2001.

LIMA, Adriana Alves Silva et al. Ambiguidade no gênero meme e a construção de sentido pelo efeito de humor.Miguilim – Revista Eletrônica do Netlli, Crato, v. 10, n. 4, p. 1733-1752, nov.-dez. 2021.

MARCUSCHI,Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, A. P. et al. (orgs.) Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002.

MARQUES, Maria Helena Duarte. Iniciação à Semântica. 3. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1996.

MENDONÇA, Márcia. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um outro objeto. In: BUNZEN, Clecio; MENDONÇA, Márcia. Português no ensino Médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

PINTEREST. Disponível em:https://br.pinterest.com/pin/56858014029482044/Acesso em: 16 de junho de 2023.

SAEED, John Ibrahim. Semantics. 3. ed. Singapura: Utopia Press PteLtd, 2009.

SILVA, Alessandra Gomes da. A leitura de charges e tirinhas como recurso pedagógico na educação de jovens e adultos surdos.INES – Instituto Nacional de Educação de Surdos, 2010.Disponível em:https://alb.org.br/arquivo-morto/portal/5seminario/PDFs_titulos/A_leitura_de_charges_e_tirinhas_como_recurso.pdf. Acesso em: 31 de agosto de 2023.

SOUZA, Miguel. Memes. Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/curiosidades/memes.htm. Acesso em: 17 de julho de 2023.

ULLMANN, Stephen. Semântica: uma introdução à ciência do significado. Trad. De J. A. Osório Mateus. 2. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1964.

UOL. Tiras de Laerte. Folha de São Paulo. 9 de abr. 2016. Disponível em: http://www2.uol.com.br/laerte/tiras/dia-a-dia/empregos/tira1.gif. Acesso em: 16 de junho de 2023.

Published

2024-07-30

How to Cite

Ribeiro, D. S. ., Sá, S. da S. L. ., & Nogueira, S. M. (2024). Segmentation ambiguity: cases in which the spoken chain ​​enables segmentations of alternative meanings. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 12(1). https://doi.org/10.29327/210932.12.1-6