Approaches between the theory of Human Development and the learning of textual genres

Authors

  • Francisco Menezes da Silva Universidade Federal do Matogrosso do Sul, Programa de Pós-graduação em Letras, Matogrosso do Sul - Brasil https://orcid.org/0000-0003-1629-179X
  • Adair Vieira Gonçalves Universidade Federal da Grande Dourados, Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, Mato Grosso do Sul - Brasil https://orcid.org/0000-0003-4998-9692

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.13.1-2

Keywords:

Human development, Interactionism, Language, Symbolic Mediation.

Abstract

This study is part of the field of language psychology and aims to disseminate results related to a theory of Vygotsky's interactionist theory. Specifically, the aim was to understand the contexts in which human actions take place; to identify the language skills that can be acquired and mobilized in different communication situations. To relate the theory of human development in such a way as to bring it closer to the learning of textual genres. The theoretical assumptions are based on Social Interactionism as the foundation for a transformative practice, in which textual genres can be effective tools for constructing social practices at school through the texts that appear in our culture, so that textual genres become important tools for instrument-mediated learning. Methodologically, we used qualitative research by means of a literature review, based on different sources, since this procedure allows for a detailed description of the subject without exhausting the sources of information, in view of the systematic analysis of the data and the rapid updating of studies on the subject. The results obtained indicate that the development of human learning occurs through the reciprocal exchanges established throughout life between the individual and the stimuli in the environment, and that both change as they are influenced. 

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Menezes da Silva, Universidade Federal do Matogrosso do Sul, Programa de Pós-graduação em Letras, Matogrosso do Sul - Brasil

Doutorando em Estudos do texto e do discurso no PPGL da Universidade Federal do Matogrosso do Sul - UFMS/CPTL. Bolsista CAPES. Mestre em Linguística e Transculturalidade no PPGL da Universidade Federal da Grande Dourados – UFGD.

Adair Vieira Gonçalves, Universidade Federal da Grande Dourados, Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, Mato Grosso do Sul - Brasil

Docente, Doutor em Linguística e Língua Portuguesa em 2007 pela UNESP- Araraquara.

References

BOTELHO, L. L. R., Cunha, C. C. de A., & Macedo, M. (2011). O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão E Sociedade, vol.5, n.11, p. 121–136. Disponível em: https://ges.face.ufmg.br/index.php/gestaoesociedade/article/view/1220.acesso em 17/05/2024.

BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas: Mercado de Letras, 2006.

BRONCKART, J. P. 2003. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo Sociodiscursivo. Trad. Anna Rachel Machado; Péricles Cunha. São Paulo: Editora da PUC-SP, EDUC.

CONCEIÇÃO, E.F.V.; SIQUEIRA. L.B.; ZUCOLOTO, M.P.R. Aprendizagem mediada pelo professor: uma abordagem Vygotskyana. Research, Society and Development, vol. 8, n. 7, p. 01-14, 2019. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5606/560662198030/html/ . Acesso em 12/10/2024.

COSTA, S. R. S.; DUQUEVIZ, B. C.; PEDROZA, R. L. S. Tecnologias Digitais como instrumentos mediadores da aprendizagem dos nativos digitais. Psicologia Escolar e Educacional, v. 19, n. 3, p. 603–610, set. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/NwwLwRTRTdBDmXWW4Nq7ByS# Acesso em:08/10/2024

IVIC, I. Lev Semionovich Vygotsky / Ivic, I. ; Coelho, E.P. (Org.) – Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

MACHADO, Anna Rachel; LOUSADA, E. G.. A apropriação de gêneros textuais pelo professor: em direção ao desenvolvimento pessoal e à evolução do? métier? Linguagem em (Dis)curso (Impresso), v. 10, p. 619 - 633, 2010.

OLIVEIRA, M. K. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento - um processo socio-histórico. São Paulo: Scipione, 1993.

REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação / Teresa Cristina Rego. 25 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

RODRIGUES, R. G.; DA SILVA, J. L. T.; SILVA, M. A. Aprofundando o conhecimento Sobre a Zona de Desenvolvimento Proximal (ZDP) de Vygotsky. Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 2–15, 2021. Disponível em: https://recite.unicarioca.edu.br/rccte/index.php/rccte/article/view/123. Acesso em: 12 out. 2024.

SCHNEUWLY. B. Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: ROJO, R.; CORDEIRO, G. (Org. e Trad.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004, p.21-39

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas São Paulo: Mercado de Letras, 2014.

VYGOTSKY, L. S. Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2025-06-30

How to Cite

Silva, F. M. da, & Gonçalves, A. V. (2025). Approaches between the theory of Human Development and the learning of textual genres. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 13(1). https://doi.org/10.29327/210932.13.1-2

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.