Approaches between the theory of Human Development and the learning of textual genres
DOI:
https://doi.org/10.29327/210932.13.1-2Keywords:
Human development, Interactionism, Language, Symbolic Mediation.Abstract
This study is part of the field of language psychology and aims to disseminate results related to a theory of Vygotsky's interactionist theory. Specifically, the aim was to understand the contexts in which human actions take place; to identify the language skills that can be acquired and mobilized in different communication situations. To relate the theory of human development in such a way as to bring it closer to the learning of textual genres. The theoretical assumptions are based on Social Interactionism as the foundation for a transformative practice, in which textual genres can be effective tools for constructing social practices at school through the texts that appear in our culture, so that textual genres become important tools for instrument-mediated learning. Methodologically, we used qualitative research by means of a literature review, based on different sources, since this procedure allows for a detailed description of the subject without exhausting the sources of information, in view of the systematic analysis of the data and the rapid updating of studies on the subject. The results obtained indicate that the development of human learning occurs through the reciprocal exchanges established throughout life between the individual and the stimuli in the environment, and that both change as they are influenced.
Downloads
References
BOTELHO, L. L. R., Cunha, C. C. de A., & Macedo, M. (2011). O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão E Sociedade, vol.5, n.11, p. 121–136. Disponível em: https://ges.face.ufmg.br/index.php/gestaoesociedade/article/view/1220.acesso em 17/05/2024.
BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas: Mercado de Letras, 2006.
BRONCKART, J. P. 2003. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo Sociodiscursivo. Trad. Anna Rachel Machado; Péricles Cunha. São Paulo: Editora da PUC-SP, EDUC.
CONCEIÇÃO, E.F.V.; SIQUEIRA. L.B.; ZUCOLOTO, M.P.R. Aprendizagem mediada pelo professor: uma abordagem Vygotskyana. Research, Society and Development, vol. 8, n. 7, p. 01-14, 2019. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5606/560662198030/html/ . Acesso em 12/10/2024.
COSTA, S. R. S.; DUQUEVIZ, B. C.; PEDROZA, R. L. S. Tecnologias Digitais como instrumentos mediadores da aprendizagem dos nativos digitais. Psicologia Escolar e Educacional, v. 19, n. 3, p. 603–610, set. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/NwwLwRTRTdBDmXWW4Nq7ByS# Acesso em:08/10/2024
IVIC, I. Lev Semionovich Vygotsky / Ivic, I. ; Coelho, E.P. (Org.) – Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.
MACHADO, Anna Rachel; LOUSADA, E. G.. A apropriação de gêneros textuais pelo professor: em direção ao desenvolvimento pessoal e à evolução do? métier? Linguagem em (Dis)curso (Impresso), v. 10, p. 619 - 633, 2010.
OLIVEIRA, M. K. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento - um processo socio-histórico. São Paulo: Scipione, 1993.
REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação / Teresa Cristina Rego. 25 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
RODRIGUES, R. G.; DA SILVA, J. L. T.; SILVA, M. A. Aprofundando o conhecimento Sobre a Zona de Desenvolvimento Proximal (ZDP) de Vygotsky. Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 2–15, 2021. Disponível em: https://recite.unicarioca.edu.br/rccte/index.php/rccte/article/view/123. Acesso em: 12 out. 2024.
SCHNEUWLY. B. Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: ROJO, R.; CORDEIRO, G. (Org. e Trad.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004, p.21-39
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas São Paulo: Mercado de Letras, 2014.
VYGOTSKY, L. S. Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Francisco Menezes da Silva, Adair

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.