Bibliotherapy for the elderly

therapeutic literary reading

Authors

  • Luiza Gabriella da Silva Reis Universidade Federal de Mato Grosso/Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Mato Grosso - Brasil https://orcid.org/0000-0003-4309-6076
  • Dílson César Devides Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Campus do Araguaia, Barra do Garças - Brasil https://orcid.org/0000-0001-8237-672X

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.12.1-25

Keywords:

Literary reading. Bibliotherapy. Elderly. Bibliotherapeutic practice.

Abstract

This article has the object of discussing the concept of reading, focusing on literary reading as well as its uses for therapeutic purposes. The nature of this work is a basic descriptive documentary and predominantly qualitative. Authors such as Cosson (2013) and Petit (2013) were used to reflect on the reading process, and authors such as Caldin (2009) and Abreu et al (2013) were used to clarify the definition of bibliotherapy. This text also presents the process of a practical bibliotherapy activity with residents of Lar da Providência, in Aragarças-GO. By using literary texts and Portuguese songs, the goal, during six meetings, was to provide leisure, interaction, recreation and to alleviate the emotional needs of the elderly. Through observing the participants and their feedback, it was noted the relevance of bibliotherapy for this specific group and how it can have different impacts in their lives.

Author Biographies

Luiza Gabriella da Silva Reis, Universidade Federal de Mato Grosso/Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Mato Grosso - Brasil

Graduada em licenciatura em Letras - Português e Literatura pela Universidade Federal de Mato Grosso/Campus do Araguaia, pós-graduanda no curso de especialização em Docência no Ensino de Redação pela UniBF e integrante da Rede de Promoção da Interculturalidade na Internacionalização da Educação.

Dílson César Devides, Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Campus do Araguaia, Barra do Garças - Brasil

Professor de Literatura no ICHS/UFMT, Câmpus do ARAGUAIA. Professor do PPGECCO/UFMT e do PPGLB/UFMA.

References

ABREU, A. C.; ZULUETA, M. A.; HENRIQUES, A. B. Biblioterapia: estado em questão. Cadernos BAD, Portugal, vol. 1, p. 95-110, 2013.

ANTONELLO, I. C. F. Contar histórias e seu valor terapêutico. In: KETZER, S. M., AMODEO, M. T. e SISTO, C. No mundo hospitalar, história também tem lugar. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2013, p. 63-70.

BAJOUR, C. Oír entre líneas: el valor de la escucha en las prácticas de lectura. Revista Quaestio, Sorocaba/São Paulo, Brasil, vol. 11, n. 2, p. 53-68, 2009.

CALDIN, C. F. A leitura como função terapêutica: biblioterapia. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis/Santa Catarina, Brasil, vol. 6, n. 12, p. 32–44, 2001.

CALDIN, C. F. Leitura e terapia. Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Literatura da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009.

CASTRO, R. B.; PINHEIRO, E. G. Biblioterapia para idosos: o que fica e o que significa. Biblionline, João Pessoa/Paraíba, Brasil, vol. 1, n. 2, 2005.

COSSON, R. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo (SP): Contexto, 2019.

FERREIRA, C. Z. H. S. Biblioterapia aplicada a idosos: um novo desafio para as bibliotecas públicas portuguesas. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Ciências Documentais da Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Lisboa, Portugal, 2013.

FONSECA, K. H. O.; AZEVEDO, F. Biblioterapia: relato de uma experiência no lar de idosos em Braga - Portugal. Revista ACB, vol. 21, p. 381–389. 2016.

GALLIAN, D. A literatura como remédio: os clássicos e a saúde da alma. São Paulo (SP): Martin Claret, 2017.

JERÔNIMO, V. et al. Biblioterapia na melhor idade. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, vol. 17, n. 2, p. 460-471, 2012.

LIMA, W. C. O.; SILVA, M. C. O desenvolvimento da linguagem, leitura e letramento por meio da contação de histórias concepções de participantes do projeto de extensão “grupo abracadabra”. Revista Panorâmica. Edição Especial, p. 222-248, 2019.

MARTINS, M. H. O que é leitura? São Paulo (SP): Brasiliense. 2006.

PETIT, M. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. Tradução de Celina Olga de Souza. 1ª edição, São Paulo: Editora 34, 2013.

RATTON, . M. L. Biblioterapia. Revista Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, vol. 4, n. 2, p. 198-24, 1975.

SEITZ, E. M. Biblioterapia: uma experiência com pacientes internados em clinica medica. Florianopolis (SC): ACB, 2006.

SILVA, E. T. O ato de ler: fundamentos psicológicos para uma nova pedagogia da leitura. São Paulo (SP): Cortez, 2002.

Published

2024-07-30

How to Cite

Reis, L. G. da S. ., & Devides, D. C. . (2024). Bibliotherapy for the elderly: therapeutic literary reading. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 12(1). https://doi.org/10.29327/210932.12.1-25