A sociorethoric analysis on the methodology section of monograph genre through the light of Swales`CARS framework

Authors

  • Elizandra Dias Brandão Universidade Estadual do Estado do Piauí, Núcleo de Pós-Graduação, Programa de Pós-Graduação em Letras-PPGL/UESPI, Piauí-Brasil https://orcid.org/0000-0001-8869-1843
  • Camélia Sheila Soares Borges de Araújo Universidade Estadual do Piauí, Departamento de Letras-Português, Piauí-Brasil https://orcid.org/0000-0002-0687-6455
  • Evando Luiz e Silva Soares da Rocha Universidade Federal do Piauí, Programa de Pós-Graduação em Letras, Piauí-Brasil https://orcid.org/0000-0002-1150-340X

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.10.1-3

Keywords:

Genres. Monography. Methodology section. Rhetorical organization.

Abstract

The CARS model for genre analysis constantly mobilizes research in Linguistics considering different communicative contexts. This article aims to identify the sociorethorical organization of the Methodology section through linguistic clues and textual structure in copies of the monograph genre. It is argued that the formality of the discursive community in which the genre circulates, determine its rhetorical organization. A quantitative-qualitative and descriptive research was carried out on corpora consisting of ten sections of final academic writing paper methodology. The analyses were based on the framework of rhetorical units as presented by Paiva; Duarte (2018). Discussions consider contributions from: Swales (1990), Biasi-Rodrigues (2009), Bawarshi; Reiff, (2013), Silva, Pedrosa; Alves Filho (2021), among others. The research presented that the methodology section responds to the formalities of the discursive community and dialogues with the rhetorical organization of other genres in the academic sphere.

Author Biographies

Elizandra Dias Brandão, Universidade Estadual do Estado do Piauí, Núcleo de Pós-Graduação, Programa de Pós-Graduação em Letras-PPGL/UESPI, Piauí-Brasil

Mestra em Letras pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI). Membro do grupo de Estudos em texto GETEXTO (UESPI). Desenvolve pesquisas na área da Linguística Textual – LT, sobretudo nos estudos relativos a Intertextualidade, Argumentação e suas interfaces com a Análise do Discurso.

Camélia Sheila Soares Borges de Araújo, Universidade Estadual do Piauí, Departamento de Letras-Português, Piauí-Brasil

Pesquisadora, docente, Mestre em Letras, Professora efetiva de Libras do Campus Floriano, Piauí-Brasil.

Evando Luiz e Silva Soares da Rocha, Universidade Federal do Piauí, Programa de Pós-Graduação em Letras, Piauí-Brasil

Doutorando pelo Programa de Pós -Graduação em Letras -PPGEL, da Universidade Federal do Piauí - UFPI, membro do grupo de pesquisa - Glamulti - Grupo de estudos em Linguística Aplicada e Multiletramentos.

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Published

2022-07-28

How to Cite

Brandão, E. D., Araújo, C. S. S. B. de ., & Rocha, E. L. e S. S. da . (2022). A sociorethoric analysis on the methodology section of monograph genre through the light of Swales`CARS framework. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 10(1). https://doi.org/10.29327/210932.10.1-3