A sociorethoric analysis on the methodology section of monograph genre through the light of Swales`CARS framework
DOI:
https://doi.org/10.29327/210932.10.1-3Keywords:
Genres. Monography. Methodology section. Rhetorical organization.Abstract
The CARS model for genre analysis constantly mobilizes research in Linguistics considering different communicative contexts. This article aims to identify the sociorethorical organization of the Methodology section through linguistic clues and textual structure in copies of the monograph genre. It is argued that the formality of the discursive community in which the genre circulates, determine its rhetorical organization. A quantitative-qualitative and descriptive research was carried out on corpora consisting of ten sections of final academic writing paper methodology. The analyses were based on the framework of rhetorical units as presented by Paiva; Duarte (2018). Discussions consider contributions from: Swales (1990), Biasi-Rodrigues (2009), Bawarshi; Reiff, (2013), Silva, Pedrosa; Alves Filho (2021), among others. The research presented that the methodology section responds to the formalities of the discursive community and dialogues with the rhetorical organization of other genres in the academic sphere.
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 6023: informação e documentação. Rio de Janeiro, 2002.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997. p. 260-306.
BAWARSHI, A; REIFF, M. Gênero: história, teoria, pesquisa, ensino. São Paulo: Parábola, 2013.
BAZERMAN, C. Gênero, agência e escrita. 2. ed. São Paulo, Cortez, 2006.
BEZERRA, B. G. Gêneros no contexto brasileiro: questões (meta)teóricas e conceituais. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.
BIASI-RODRIGUES, B. O gênero resumo: uma prática discursiva da comunidade acadêmica. In: BIASI-RODRIGUES, B.; ARAÚJO, J.; SOUSA, S. (Orgs.). Gêneros textuais e comunidades discursivas: um diálogo com John Swales. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009. p. 108-129. p. 49-75.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HENDGES, G. R. Novos contextos, novos gêneros: a revisão da literatura em artigos acadêmicos eletrônicos. 2001. 138 f. Dissertação (Mestrado em Letras) –Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul, 2001.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
MILLER, C. R. Gênero como ação social. In: DIONÍSIO, A. P.; HOFFNAGEL, J. C. (Orgs.). Gênero textual, agência e tecnologia. Recife: Editora Universitária da UFPE, p. 21-44, 2009a. (Texto original: Genre as social action. Quarterly Journal of Speech, p. 151-167, May, 1984).
MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, Graciela R. Produção textual na universidade / Désirée Motta-Roth; Graciela Hendges Rabuske. -São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
PAIVA, F. J.de O.; DUARTE, A.L. M. Uma organização retórica da seção de metodologia em artigos acadêmicos escritos por estudantes do curso de letras na perspectiva dos estudos linguísticos. Form@re. Revista do Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica. Universidade Federal do Piauí, v.6, n. 1, p.102-123, jan. / jun. 2018. ISSN: 2318-986. Disponível em: <https://revistas.ufpi.br/index.php/parfor/article/view/7061/4299 > Acesso em: ago. 2020.
PRESTES, M. L. de M. A pesquisa e a construção do conhecimento científico: do planejamento aos textos, da escola à academia. 3.ed. São Paulo: Rêspel, 2008.
RAMALHO. T. da S.; PEDROSA, T. N. V.; ALVES FILHO, F. Como doutorandos em linguística constroem a seção “identificação do problema de pesquisa”. revista de letras - juçara, [s. l.], v. 5, n. 01, p. 310-329, 2021. doi: 10.18817/rlj.v5i01.2526. disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/2526. Acesso em: jan. 2022.
SANTANA, F. de J. S.; GONÇALVES, G. S.; QUEIROZ, N. da S. Introduções do gênero monografia: uma análise à luz do modelo cars, de John Malcolm Swales Mandinga –Revista de Estudos Linguísticos, Redenção-CE, v. 03, n. 02, pp. 36-48, jul./dez. 2019. Disponível em: https://revistas.unilab.edu.br/index.php/mandinga/article/view/290/179. Acesso em: nov. 2021.
SWALES, J. Genre Analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.