Identity, difference and curriculum from the perspective of inclusive education
DOI:
https://doi.org/10.29327/210932.9.2-7Keywords:
Identity, Difference, Curriculum, InclusionAbstract
This paper discusses the concept of identity, Difference and Curriculum from the perspective of Inclusive Education, which deals with the historicity of the theme in Brazil and, based on these assumptions, presents a concept of curriculum that considers discourse as a producer of identities and subjectivities. It also proposes reflections on inclusion and its practices based on the production of identity and difference as important elements in teacher education, both initial and continuing. Therefore, it seeks to investigate the subject of inclusive school, identities, differences, in addition to thinking about non-discriminatory practices to contemplate the school curriculum, with the thought of a new form of curriculum for education in Brazil. The methodological approach is qualitative in bibliographic and documentary research, based on Silva (2017), Mantoan (2015), Vieira (2013), Wooward (2014), Hall (2014), Skliar (2006), in addition to documents that guide inclusive education.
References
ANDRADE, Valéria Silva Freire de. Tese de Doutorado. Educação Inclusiva – por um devir minoritário em uma escola para todos. Pontifícia Universidade Católica. São Paulo. 2007.
ARANTES, Valéria Amorin (org). Inclusão Escolar: pontos e contrapontos. – São Paulo: Summus, 2006.
AUSTIN, John Langshaw Quando dizer é fazer. John Langshaw Austin; Trad. de Danilo Marcondes de Souza Filho. Porto Alegre: Artes Médicas: 1990.
BARROS, Manoel de. Retrato do artista quando coisa. Rio de Janeiro: Record, 2002.
BRASIL.MEC. Declaração de Salamanca: sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas especiais, 2015. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 02 nov. 2020.
BRASIL.MEC. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16690-politica-nacional-de-educacao-especial-na-perspectiva-da-educacao-inclusiva-05122014&Itemid=30192 . Acesso em: 02 nov. 2020
BRASIL.MEC. Diretrizes nacionais para a educação especial na educação básica. 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/diretrizes.pdf . Acesso em: 02 nov. 2020
BRASIL.PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Decreto 7.611/2011. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm. Acesso em: 25 jan. 2021.
FOUCALT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão; tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1987.
HALL, S. Quem precisa da identidade? In: SILVA, T. T. In: SILVA, Tomaz Tadeu da; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. p.103-133.
LANDIM, Thalita Andressa Barbosa Paes. Dissertação de Mestrado: O Pedagogo formado na UnB e a sua atuação na Educação Inclusiva. Universidade de Brasília (UNB). Brasília, 2016.
MARQUES, Carlos Alberto. Indivíduo e Massa Uma Cilada no Discurso da Identidade. In MANTOAN, Maria Teresa Eglér (org). Inclusão Escolar: caminhos, descaminhos, desafios, perspectivas. O Desafio das Diferenças nas Escolas. 5. Ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão, diferença e deficiência: sentidos, deslocamentos, proposições. Revista Inclusão Social, Brasília, DF, v.10 n.2, p.37-46, jan./jun. 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/332586019_Inclusao_diferenca_e_deficiencia_sentidos_deslocamentos_proposicoes. Acesso em: 09 nov. 2020.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão Escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Summus, 2015.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér (org). Inclusão Escolar: caminhos, descaminhos, desafios, perspectivas. O Desafio das Diferenças nas Escolas. 5. Ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Igualdade e diferenças na escola: como andar no fio da navalha. In: MANTOAN, Maria Teresa Eglér; PRIETO, Rosangela Gavioli; ARANTES, Valéria Amorin (org). Inclusão Escolar: pontos e contrapontos. – São Paulo: Summus, 2006.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. A educação especial no Brasil: da exclusão à inclusão escolar. Laboratório de Estudos e Pesquisas em Ensino e Diversidade – LEPED/Unicamp, 2011. Disponível em: http://www.lite.fe.unicamp.br/cursos/nt/ta1.3.htm. Acesso em: 31 out. 2020.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Leped denuncia: MEC quer destruir a educação inclusiva no país. Inclusão Já – Em defesa dos Direitos da Educação Inclusiva, 2013. Disponível em: https://inclusaoja.com.br/tag/mantoan/. Acesso em: 31 out. 2020.
REIS, Marlene Barbosa de Freitas. Tese de Doutorado: Política pública, diversidade e formação docente: Uma interface possível. Universidade federal do Rio de Janeiro, 2013.
RODRIGUES, David (org.) Inclusão e Educação - doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006.
SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. p.73-102.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias de currículo. – 3 ed.; Belo Horizonte: Autentica Editora, 2017.
SKLIAR, Carlos. A Inclusão que é “nossa” e a diferença que é do “outro”. In: RODRIGUES, David (org.) Inclusão e Educação - doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006.
SAUSSURE, Ferdinand de, 1857-1913. Curso de linguistica geraI I Ferdinand de Saussure; organizado por Charles Bally, Albert Sechehaye; com a colaboraçlo de Albert Riedlinger; prefácio da ediçlo brasileira Isaac Nicolau Salum; traduçlo de Antônio ehelini, José Paulo Paes, Izidoro Blikstein. -- 27. Bd. -- São Paulo: CuItrix, 2006.
VIEIRA, Ubiratan. Descontinuidades da inclusão e da exclusão na educação de pessoas com deficiência no Brasil. In: PINTO, Joana Plaza; BRANCA, Falabella Fabrício (Orgs.) Exclusão Social e Microrresistências. Goiânia: Cânone Editorial, 2013.
WOOWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. p.07-72.