Between frontiers, forests and rivers edges
brazilian legal Amazon and the research of indigenous school education
DOI:
https://doi.org/10.29327/210932.9.2-4Keywords:
Education. Brazilian legal Amazon. Indigenous school education. Graduate program in education. State of knowledge.Abstract
The article aims to verify approaches and contributions of Brazilian research linked to postgraduate programs in education that focus on indigenous school education in the Brazilian Legal Amazon from 2010 to 2019, in light of the state of knowledge. The search took place in the Theses and Dissertations Catalog repository of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. A total of 3,550 theses and 10,491 dissertations were found, and after refining the search, the research corpus was reached with 5 theses and 10 dissertations. The researches have several focuses: pedagogical practices of indigenous teachers, educational processes, political pedagogical project, schooling process, acquisition of the Portuguese language, aspirations for the future of the indigenous community, indigenous policies, connection with indigenous education, resignification of the colonialist school environment, and public policies at the municipal level. The contributions come together in thinking about and carrying out a differentiated school education in indigenous territories in the Brazilian Legal Amazon.
References
ABBONIZIO, Aline Cristina de Oliveira. Educação escolar indígena como inovação educacional: a escola e as aspirações de futuro das comunidades. 2013. 193 f. Doutorado em Educação Instituição de Ensino: Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. Disponível em:https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-16122013-153433/pt-br.php. Acesso em: 03 jan. 2021.
ABREU, Joniel Vieira de. A implementação do direito à educação escolar indígena no município de Santarém no período de 2006 a 2012. 2014. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Pará, 2014. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br
/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true
&id_trabalho=453687. Acesso em: 03 jan. 2021.
ARAGÓN, Luis Eduardo. A dimensão internacional da Amazônia: um aporte para sua interpretação. Revista Nera, ano 21, n. 42, p.15-33, dossiê, 2018. Disponível em: https://rev
ista.fct.unesp.br/index.php/nera/issue/view/28%20de%20mar.%202018. Acesso em: 13 jan. 2021.
BASTOS, Cecilia Maria Chaves Brito. Educação escolar indígena na região do Uaçá no município de Oiapoque-AP (1964-1985). 2014. 165 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014. Disponível em: https://sucupira.cape
s.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=1422154. Acesso em: 03 jan. 2021.
CANCIO, Raimundo Nonato de Padua. Para além da aldeia e da escola: um estudo decolonial de aquisição da língua portuguesa pelos indígenas Wai-Wai da aldeia Mapuera, Amazônia brasileira. 2017. 275 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Pará, Belém, 2017. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoco
nclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5061877. Acesso em: 03 jan. 2021.
CASTRO, Maria Zenaide Gomes de. Tecendo novos olhares para a educação escolar indígena: a escola diferenciada Huni Kuin na região do Breu e seus atores. 2015. 150 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConcl
usao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=2914544.Acesso em: 03 jan. 2021.
COREZOMAE, Lennon Ferreira. Educação escolar do povo indígena Balatiponé-Umutina: compreendendo processos educativos da escola Julá Paré. 2017. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/9306?show=full. Acesso em: 03 jan. 2021.
CUNHA, Jonas Araujo da. Luzes apagadas: a educação escolar indígena na Amazônia colonial. 2018. 218 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-14122018-093140/publico/JONAS_ARAUJO_DA_CUNHA_rev.pdf. Acesso em: 03 jan. 2021.
FEITOSA, Leni Barbosa. Da flecha à caneta: escolarização indígena Mẽbêngôkre Gorotire. 2018. 242 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Tocantins, Palmas, 2018. Disponível em: https://docs.uft.edu.br/share/s/juzxu1ev Qsy6Noy3qcdMTg. Acesso em: 03 jan. 2021.
FUNAI – FUNDAÇÃO NACIONAL DO INDÍO. Povos indígenas isolados e de recém contato. Site, 2021. Disponível em: http://www.funai.gov.br/index.php/nossas-acoes/povos-indigenas-isolados-e-de-recente-contato. Acesso em: 10 jan. 2021.
GRUPIONI, Luís Donisete Benzi. A educação indígena na academia: inventário comentado de dissertações e teses sobre educação escolar indígena no Brasil (1978-2002). Revista em Aberto, Brasília, v.20, n.76, p.197-238, fev. 2003. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ind
ex.php/emaberto/article/view. Acesso em: 10 jan. 2021.
HECK, Egon. LOEBENS, Francisco. CARVALHO, Priscila D. Amazônia Indígena: conquistas e desafios. Estudos Avançados. 2005, vol.19, no.53, p.237-255. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ea/v19n53/24091.pdf. Acesso em: 10 jan. 2021.
IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Amazônia Legal. Site, 2021. Disponível em: htpps://www,ibge.gov.br/geociências/cartas-e-mapas/mapas-regionais/15819-amazonia-legal.html?=&t=o-que-e. Acesso em: 12 jan. 2021.
MELLO, Alex Fiúza de. Apresentação. In: ARAGÓN, Luis Eduardo (Org.). Amazônia: conhecer para desenvolver e conservar, cinco temas para um debate. São Paulo: Hucitec, 2013.
MENDES, Matilde. Educação escolar indígena Paiter Suruí e sua relação com os etnoconhecimentos. 2017. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado do Mato Grosso, Cáceres, 2017. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupi
ra/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5941613. Acesso em: 03 jan. 2021.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Novo desenho garante melhorias à Plataforma Sucupira da Capes. Site, 2021. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/225-sistemas-1375504326/48451-novo-desenho-garante-melhorias-a-plataforma-da-capes. Acesso em: 05 jan. 2021.
NETO, Jaspe Valle. Educação escolar indígena Mura: por entre práticas docentes e o projeto político-pedagógico. 2013. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2013. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/co
msultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=1199960. Acesso em: 03 jan. 2021.
PAULA, Andre Wanpura de. Escola Apyãwa: da vivência e convivência da educação indígena à educação escolar intercultural. 2018. 109 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2018. Disponível em: https://sucupira.capes.
gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6311582. Acesso em: 03 jan. 2021.
POVOS INDÍGENAS NO BRASIL. Quem são? Site 2021. Disponível em: https://pid.socioambiental.org/pt/Quem_s%C3%A3o. Acesso em: 8 jan. 2021.
PRATES, Elen Luci. O ensino de arte na escola indígena Bororo Korogedo Paru da aldeia Córrego Grande – MT. 2016. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2016. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupi
ra/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=3653260. Acesso em: 03 jan. 2021.
RODRIGUES, Gilberto Cesar Lopes. Surara Borari, Surara Arapium: a educação escolar no processo de reafirmação étnica dos Borari e Arapium da terra indígena Maró. 2016. 216 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoconclus
ao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=3631390. Acesso em: 03 jan. 2021.
SANTOS, Maria Aparecida Siqueira. As políticas educacionais e seus impactos na educação indígena: um estudo nas comunidades pertencentes ao município de Guajará-Mirim/RO. 2014. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, 2014. Disponível em: http://www.ppge.unir.br/uploads/62248421/arquivos/DISSERTA__O
___MARIA_APARECIDA_SIQUEIRA_SANTOS_120172265.pd. Acesso em: 03 jan. 2021.
SECRETARIA DE ESTADO DE TURISMO. Amazônia Maranhense. Site, 2021. Disponível em: https://www.turismo.ma.gov.br/amazonia-maranhense/. Acesso em: 13 jan. 2021.
VIEIRA, Luana Robles. Escola indígena diferenciada: a experiência Yanomami no Médio Rio Negro. 2018. 158 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-28
-144904/pt-br.php. Acesso em: 03 jan. 2021.