Workshops for exercising the text
the role of the pedagogical residence in the training of the portuguese language teacher
DOI:
https://doi.org/10.29327/210932.9.2-26Keywords:
Pedagogical residence. Portuguese language. Enem.Abstract
We analyze the pedagogical practice developed during the Argumentation Workshop, an experience related to the context of the Pedagogical Residence – Portuguese Language Center. For that, the progression of writing component of two of the most assiduous participants of the workshop are evaluated, which embodies the preparation for the production of the dissertative-argumentative type, used in the essay of the Exame Nacional do Ensino Médio (Enem). Methodologically, an experience report combined with a qualitative analysis of the student's performance is presented. Our corpus is composed of eight excerpts extracted from the weekly productions of the workshop and our analysis covers the parameters recommended by competences II and III of Enem. From a theoretical perspective, Kleiman (2006), Moita Lopes (2006) and Bunzen (2006) are considered. Hence, the overall training of future teachers is the essence of what the Pedagogical Residency program provides, developing in the residents the observation about their own teaching action which it is revealed as a reflexive mean.
References
ABAURRE, Maria Luiza M.; ABAURRE, Maria Bernadete. Um olhar objetivo para produções escritas: analisar, avaliar, comentar. 1. Ed. São Paulo: Moderna, 2012.
BAKHTIN/VOLOCHÍNOV. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 16ª. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
BRASIL. A redação do ENEM: cartilha do participante. MEC, INEP, DAEB, 2020. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/a_redacao_do_enem_2020_-_cartilha_do_participante.pdf> , acesso em 15 mar. 2021.
_______. Enem Redações 2019: Material de leitura – Módulo 5 Competência III. INEP, 2019.
_______. Matriz de Referência Enem. Disponível em: https://download.inep.gov.br/download/enem/matriz_referencia.pdf, acesso em 13 de março de 2021.
_______. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>, acesso em 26 fev. 2020.
_______. PCN+ Ensino médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais-Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. 2002.
_______. Proposta de diretrizes para a formação inicial de professores da educação básica em cursos de nível superior. Brasília: MEC/SEF, 2000.
BUNZEN, Clécio. Da era da composição à era dos gêneros: o ensino de produção de texto no ensino médio. In: Português no ensino médio e formação do professor / Clécio Bunzen, Márcia Mendonça (organização). – São Paulo : Parábola Editorial, 2006.
CUNHA, D. A. C. (2004). Uma análise de concepções e conceitos: linguagem, língua, sentido, significação, gênero e texto. In: SOUSA, M. E. V.; VILAR, S. F. P. (orgs.) (2004). Parâmetros curriculares em questão: ensino médio. João Pessoa: Editora da UFPB, pp. 27-47.
FOUCAULT, Michel. O que é um autor? In: ______. Ditos & Escritos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009. v. 3.
GERALDI, João Wanderley. O texto na sala de aula. – São Paulo: Editora Ática, 2006.
KLEIMAN, ngela. Leitura e prática social no desenvolvimento de competências do ensino médio. In: Português no ensino médio e formação do professor / Clécio Bunzen, Márcia Mendonça (organização). – São Paulo : Parábola Editorial, 2006.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. Parábola Ed., 2008.
MATA, Anderson. Originalidade e consciência da escrita: indícios de autoria na argumentação em textos escolares. In: Textos dissertativo-argumentativos : subsídios para qualificação de avaliadores / Lucília Helena do Carmo Garcez, Vilma Reche Corrêa, organizadoras. – Brasília : Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2017.
MOITA LOPES, L. P. da. Linguística aplicada e vida contemporânea problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In: ______. (Org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006, pp. 85-107.
ROJO, Roxane; CORDEIRO, Glaís Sales. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1.º e 2.º graus. São Paulo: Cortez, 2002.
TRINDADE, Mônica. Sobre o ensino de gramática: uso e reflexão nas aulas de língua portuguesa. In: Linguística aplicada à língua portuguesa no ensino médio: reflexões teórico-metodológicas. 2.ed. / Pedro Farias Francelino, organizador. -- João Pessoa: Editora da UFPB, 2014.