PORTUGUESE TILES: A PROJECT-BASED LEARNING EXPERIENCE

Resumo

This mixed-methods study examines the interrelated nature of a target language and culture acquisition and project-based learning (PBL) at a U.S. West Coast university. From researching to creating their own Portuguese-style tiles as the public cultural products of practices and perspectives at a Portuguese World Language class, instruction and learning are triangulated under the theoretical tenets of PBL and World Languages (WL) approaches. PBL is grounded in crosscutting design principles of real-world utility (CONDLIFFE et. al, 2017). Similarly, WL reflects the increasing importance of the five Cs in learner-centered and proficiency-oriented instruction for a globalized world (KATRADIS, FOX & TIAN, 2017). Results show that while experiential learning has become an increasingly central component of capacity building, the ongoing debate regarding how to implement intercultural communication and global competence skills continues (ACTFL, 2012).

KEYWORDS: Project-Based Learning (PBL). Portuguese World Language (PWL). The five Cs. Learner-centered and proficiency-oriented instruction. Cultural products, practices, and perspectives.

Biografia do Autor

Renato Alvim, California State University

Dr. Renato Alvim is currently an Assistant Professor at California State University - Stanislaus, and teaches lower, intermediate and advanced Portuguese, Lusophone Culture, and lower and intermediate Spanish levels. He has taught at American University - Washington, D.C., Indiana University - Bloomington, and University of Alabama – Birmingham. In Brazil, he has taught at UFMG - Faculdade de Letras (FALE) and at Universidade de Itaúna. Dr. Alvim received a Fulbright Scholarship to pursue a master’s degree in Secondary Education at Ball State University in Muncie, Indiana.

His research interests include Portuguese Language, Lusophone Literatures, Brazilian Cinema, and Latin American Studies. His publications appear at Review: Literature and Arts of the Americas, Routledge; Hispania; Todas as LetrasRevista de Língua e Literatura, Universidade Presbiteriana Mackenzie Press; REI – Revista de Estudos Internacionais, Universidade Estadual da Paraiba Press; and others. He has participated in and presented at various conferences: AATSP, ACTFL, M/MLA, American Portuguese Studies Association (APSA), Foreign Language Association of Northern California (FLANC), Luso-American Education Foundation Conference (LAEF), and others.

Silvia Ramos Sollai, Florida State University

Sílvia Sollai tem mais de 30 anos de experiência nas áreas de ensino e aprendizagem, tradução e mapeamento curricular de inglês, português, italiano e francês em países como Brasil, Itália e França. Atualmente nos EUA, Sílvia tem ministrado cursos universitários (níveis 1000 a 5000, português intensivo para falantes de espanhol, curso de imersão no verão) na Florida State University e na Florida Mechanical and Agricultural University. Na University of Georgia, Sílvia atuou como especialista em currículo e coordenadora de projetos dos programas de português do ensino fundamental e médio. Sílvia adquiriu o título de doutora em Curriculum and Instruction da escola de formação de professores do College of Education na Florida State University. Sua tese de doutorado "Reading the World beyond the Word: The Enactment of the Culture of Reading in English-Portuguese Biliterate Settings" descreve o ciclo de aquisição do biletramento durante a primeira infância por falantes por herança em casa, na escola e na comunidade. Sílvia obteve o seu mestrado na Universidade Presbiteriana Mackenzie no Brasil. Sua dissertação descreve o curso intensivo de 600 horas / ano de português como segunda língua que Silvia desenvolveu e administrou para expatriados pós-graduados no CLEM. Silvia também adquiriu o diploma de especialista em tradução e interpretação. Sua monografia é sobre os trocadilhos em legendas de filmes de animação. Seu diploma de bacharel focou na percepção de idiomas da interface (português e espanhol) do tempo verbal, aspecto e modo. Em suma, este é o resumo de uma vida dedicada à pesquisa das últimas escolas de pensamento sobre ensino a fim de incitar o amor pelo aprendizado de um idioma adicional nos alunos.

Publicado
2019-12-31
Como Citar
Alvim, R., & Ramos Sollai, S. (2019). PORTUGUESE TILES: A PROJECT-BASED LEARNING EXPERIENCE . MUIRAQUITÃ - REVISTA DE LETRAS E HUMANIDADES, 7(2). https://doi.org/10.29327/212070.7.2-4
Seção
DOSSIÊ