TECHNOLOGIES AND EVERYDAY SCHOOL LIFE: GAMIFICATION AS A PEDAGOGICAL LEARNING TOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327.268346.9.22-19

Keywords:

game, pedagogical tool, knowledge construction

Abstract

This article briefly highlights the importance of games as a modern pedagogical tool that is contextualized with the current generation's desires and needs in the construction of knowledge. It also highlights the importance of using them responsibly and with clear educational objectives to alleviate learning difficulties and improve students' knowledge. Taking into account the current context where students have direct contact with technology and its influences, it is important that schools and teachers make use of them in the teaching and learning process, thus using digital resources as innovative strategies in an autonomous, creative, enjoyable, challenging way and in solving problem situations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Lynn Rosalina Gama; MINHO, Marcelle Rose da Silva; DINIZ, Marcelo Vera Cruz. Gamificação: diálogos com a educação. In: FADEL, Luciane Maria. Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, p. 300, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

FARDO, Marcelo Luis. A gamificação aplicada em ambientes de aprendizagem. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 11, n. 1, 2013.

FARDO, Marcelo Luís. A gamificação como estratégia pedagógica: estudo de 26 elementos dos games aplicados em processos de ensino e aprendizagem. Dissertação. Mestrado em Educação. Universidade de Caxias do Sul, p.106, 2014.

GEBRAN. M. P. Tecnologias Educacionais. Curitiba: IESDE Brasil S.A, 2009.

GONÇALVES, Leila et al. Gamificação na Educação: um modelo conceitual de apoio ao planejamento em uma proposta pedagógica. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). p. 1305, 2016.

GREENFIELD. P. M. Mind and Media: the Effects of Television, Video Games and Computers (Mente e mídia: os efeitos da televisão, videogames e computadores). Cambridge: Harvard University Press, 1984.

MATTAR. J. Games em educação: como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.

OGAWA, Aline Nunes et al. Análise sobre a gamificação em Ambientes Educacionais. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 13, n. 2, 2015.

PRENSKY. M. Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: Editora Senac. São Paulo, 2012.

REZENDE, Bruno Amarante Couto; MESQUITA, Vânia dos Santos. O uso de gamificação no ensino: uma revisão sistemática da literatura. SBC–Proceedings of SBGames, p. 1004-1007, 2017.

Published

2025-09-07

How to Cite

ENCARNAÇÃO DA COSTA, MARIENE. TECHNOLOGIES AND EVERYDAY SCHOOL LIFE: GAMIFICATION AS A PEDAGOGICAL LEARNING TOOL. Communitas, Rio Branco, v. 9, n. 22, 2025. DOI: 10.29327.268346.9.22-19. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/8171. Acesso em: 8 sep. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.