VOICES, SAYINGS, ACTIONS OF WOMEN-TEACHERS IN THE FEMININE STRUGGLE FOR DIVERSITY, INCLUSION AND GENDER EQUALITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/268346.9.21-22

Keywords:

Women's voices. Female participation. Gender equality.

Abstract

In Brazil, 8 out of 10 teachers in basic education are women, 80% in basic education: a population of female teachers, therefore, the Brazilian teaching profession is female. The text addresses the issue of female participation in the defense of diversity, inclusion and gender equality in education, bringing voices, words and actions of a sample of four female teachers interviewed between the end of 2020 and the beginning of 2021. The research is part of women in/of teaching/science in the Gepce/minorities research group, from the perspective of qualitative implied research with a phenomenological basis, reflecting on gender problems and the professional actions of female teachers in education, educational management and union activism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Damião Trindade Rocha, UFT

Pós-Doc. pela UEPA. Doutor pela UFBA. Mestre em educação brasileira pela UFG. Docente do Doutorado em educação na Amazônia (PGEDA/UFPA/UFT), do PPGE/UFT. Sócio Anped GT 12 - Currículo, ABdC, ABEH. Líder do grupo de pesquisa Gepce/Minorias. 

Mônica Strege Médici , Rede Estadual de Educação de Vila Rica – MT

Rede Estadual de Educação de Vila Rica – MT

References

BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo. Tradução Milliet, S. 2 ed., obra original de 1949. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

BOURDIEU, Pierre F. A dominação masculina: A condição feminina e a violência simbólica. 6 ed., Rio de Janeiro: BestBolso, 2018.

BOURDIEU, Pierre F. A dominação masculina. In: Revista Educação & Realidade, 20 (2). jul/dez, 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/71724 Acesso em: 2 mai. 2024.

BORTOLETTI, M. A participação das mulheres na ciência: cenário atual e possibilidades, [online], 2022. Disponível em: https://namidia.fapesp.br/a-participacao-das-mulheres-na-ciencia-cenario-atual-e-possibilidades/407124 Acesso em: 7 mai. 2023.

CADAVAL, F. LAGES, M. Dia das mulheres e meninas na ciência: luta, visibilidade e resistência, [online], 2022. Disponível em: https://www.furg.br/noticias/noticias-entrevista/dia-das-mulheres-e-meninas-na-ciencia-luta-visibilidade-e-resistencia#:~:text=De%20acordo%20com%20o%20CNPq,masculino%20dentro%20de%20uma%20d%C3%A9cada. Acesso em: 7 mai. 2024.

CETENE. Centro de Tecnologias Estratégicas do Nordeste. Celebração ao Dia Internacional das Mulheres e Meninas na Ciência, [e-book], 2023. Disponível em: https://www.gov.br/cetene/pt-br/assuntos/noticias/futuras-cientistas-realiza-palestra-com-o-tema-propositos-resultados-e-perspectivas Acesso em 7 mai. 2024.

CONAPE. Conferência Nacional Popular de Educação. Documento referência, 2022, Disponível em: https://fnpe.com.br/conape2022/ Acesso em 7 mai. 2024.

FOLHA, Jardilene Gualberto Pereira. ROCHA, Damião. O magistério brasileiro é feminino: (re)presentação da mulher na educação infantil nos dados oficiais de 2014 - 2018 do governo federal. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação), PPGE/UFT, Palmas, Tocantins, 2019.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento das prisões. Tradução Raquel Ramalhete. 27. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 1987.

GRADVOHL, Silvia O. OSIS; Maria J. D. MAKUCH; Maria Y. Maternidade e formas de maternagem desde a idade média à atualidade. In: Pensando Famílias. [online]. 2014, vol.18, n.1, pp. 55-62. ISSN 1679-494X. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1679-494x2014000100006&script=sci_abstract Acesso em 1 mai. 2024.

GONZÁLEZ, Ana Isabel Álvarez. As origens e a comemoração do dia internacional das mulheres. São Paulo: Expressão Popular, 2010.

MAIA, Marcos F. G.; ROCHA, J. Damião T. A fenomenologia na pesquisa em educação: um olhar sobre a etnometodologia e etnopesquisa crítica. In: Revista Atos de Pesquisa em Educação (FURB), v. 11, p. 718-736, 2016. Disponível em:https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/5543 Acesso em 1 mai. 2023.

MACEDO, Roberto Sidnei. Etnopesquisa crítica, etnopesquisa-formação. 2. ed. Brasília: Líber Livro, 2010.

MAGRIN, Natália et al. O corpo na pós-graduação em educação: entre linguagens, cultura, ensino e inclusão. In: Revista Brasileira de Pós-Graduação, [S. l.], v. 17, n. 37, p. 1–19, 2021. DOI: https://doi.org/10.21713/rbpg.v17i37

QUIRINO, Raquel. Divisão sexual do trabalho, gênero, relações de gênero e relações sociais de sexo: aproximações teórico-conceituais: em uma perspectiva marxista. In: Revista Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v.24, n.2, p. 229-246, mai/ago, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9440 Acesso em 1 mai. 2024.

SAFFIOTI, Heleieth I. B. O poder do macho. São Paulo: Moderna, 1987.

VIANNA, Cláudia Pereira. O sexo e o gênero da docência. In: Cadernos Pagu, Campinas, n. 17/18, p.81-103, 2001/02. Disponível em: http://old.scielo.br/pdf/cpa/n17-18/n17a03.pdf Acesso em 1 mai. 2024.

Published

2025-03-27

How to Cite

TRINDADE ROCHA, José Damião; MÉDICI , Mônica Strege. VOICES, SAYINGS, ACTIONS OF WOMEN-TEACHERS IN THE FEMININE STRUGGLE FOR DIVERSITY, INCLUSION AND GENDER EQUALITY. Communitas, Rio Branco, v. 9, n. 21, p. e8006, 2025. DOI: 10.29327/268346.9.21-22. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/8006. Acesso em: 24 apr. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.